| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
hei
prøver å måle jordfeil med en lekkasjestrømstang, men plages litt med å gi mening rundt resultatene. hvis jeg måler for eksempel 20 mA. på 400V hvor mange ohm skal det tilsi? er klar over at en kan bruke ohms lov og si den er 400/0.20=2000 ohm. men blir dette korrekt? ble litt usikker på om en heller skulle bruke spenningen som du kan måle mellom fase jord. altså (400/1.732)/0.2=1154 ohm. hvilken av disse blir korrekt?
Løst
Har en 3 fase 400/690V motor.. men vi har bare 3 fase 230V tilgjengelig for øyeblikket. Vil motoren ta skade av å kjøre på 230V?
Løst
Hei!
Jobber med å bytte en hovedtransformator på en kraftstasjon. Er det noen som kan forklare meg forskjellen på en YnD1 og YnD11 transformator? Har skjønt at det har noe med vinkelen mellom LS og HS. Den gamle er en YnD1, men kan den nye være YnD11, eller må det gjøres noe før denne kan installeres?
Mvh
Jan Kåre
Løst
Ifbm modifikasjonsprosjekt offshore gjenbrukes det en del kabler, både blå(IS) og grå(NON-IS). Nå blir i mange tilfeller grå kabler brukt til IS-signaler, da merket med blå strømpe i begge ender, og evt ved gjennomføringer i vegg/dørk o.l. Blå kabler blir brukt motsatt, til NON-IS signaler og merket med grå strømpe.
Selv om jeg synes det er synd at vi bryter med den gode metoden for å skille IS og NON-IS er det forsåvidt greit med grå kabler som blir brukt til IS-signaler. Her er vi alltid nøye på at det ikke egensikre kretser og at vi må ta hensyn til dette ift åpning i felt etc, slik at her tar man i hvertfall ingen sjanser.
Derfor synes jeg det er verre når de blå blir brukt til NON-IS, det vil jo være større fare for at folk ser mer ukritisk på åpning i felt , feilsøking på utstyr uten gassmåler etc, selv om det ikke er egensikre kretser.
Det jeg i bunn og grunn lurer på, er om det finnes noen regler rundt dette, og om det i hele tatt er tillatt?
Løst
Hei,
Er det krav til test av overbelastningsvern for ExD motorer på lik linje med Exe?
Løst
Hei!
Kunne gjerne trengt hjelp med en forklaring til denne reguleringssløyfen.
På forhånd, takk!! :)
Løst
Hei,
Er det et krav at jordingsbosser skal sveises til struktur?
Eller finnes det andre måter de kan festes på som er godkjente?
Løst
Vil nevne en hendelse for en stund tilbake hvor jeg skulle spenningsprøve en ledning i en vaskehall avsluttet med wago. Formålet var å avslutte ledningen forskriftsmessig i koblingsboks. Da jeg skulle måle måtte jeg selvfølgelig vri på wagoene for å komme til med spenningstesteren. Resultatet ble støt/strømgjennomgang da wagoene var pissvåte og fulle av kjemikalier fra vaskehallen.
Har jeg her fulgt FSE forskriften ved valg av arbeidsmetode? Skulle jeg antatt at kabelen var spenningsatt og valgt ""Arbeid ved spenningsatt anlegg"" før måling? Utstyrt meg med gummihandsker og isolerende verktøy. Mulig, men i praksis neppe...
I mitt hode valgte jeg å spenningsprøve først før valg av arbeidsmetode. Syntes dette var en god tankevekker for meg selv og forhåpentligvis for andre.
Mvh Montør og Installatør
Løst
Er det krav til to utganger/dører fra et høyspentrom offshore?
Hvor finner jeg evt. krav til utforming av høyspentrom?
Løst
Fikk en oppgave jeg skulle svare på, men skjønner ikke helt problemstillingen og hva jeg egentlig skal svare. Er det noen som kan hjelpe meg?
Oppgaven er som følge:
Et bolighus er opprinnelig forsynt med TT fordelingssystem (1-fase). Strømleverandøren bygger om til TN-C-S fordelingssystem. Inn til boligen blir det distribuert 1 fase + PEN.
Drøft hvordan du som elektriker vil vurdere installasjonen med hensyn på elsikkerthet før og etter ombygging av fordelingsnettet?
Er det noen som forstår hva de er ute etter og kan hjelpe meg med å svare?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.