| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Vad krävs før att en Mekaniker skall få arbeta med lågspänning.
Kurser/tillstånd?
Vi har bedrifts elektriker med fag.
Løst
Kan dere på alle fremtidige trafoer til oss merke dem med rødt 400V skilt/klistrelapp og blå 230V Skilt/klistrelapp.
Fått en tilbakemelding fra elektriker at dette vist er et krav.
Finner ikke dette kravet noen plass?
Løst
Er det noen som vet om det eksisterer spotter eller spottboxer som kan brukes i lydhimling.
Løst
Hei alle sammen!
Vi har en kunde som ønsker seg ""norgesglasslampe"", og jeg har tilfeldigvis noen slike glass liggende.
Hvordan blir dette? Er det tillatt at vi som elektro entreprenør lager en slik lampe til han?
Løst
Hei.
Jeg bestod installatørprøven oktober 2013. Vurderer nå EKOM autorisasjon. Det er igrunn lite informasjon om dette på nettet så jeg må spørre.
Trenger et elektroinstallasjonsforetak denne autorisasjonen for og legge bussystemer/datasystemer i bolig? Hva med næring? Hvor går grensen?
Kan foretak uten denne autorisasjonen utføre et arbeid, for og så få et annet foretak med autorisasjon til å godkjenne?
Det stilles krav til 1 års praksis eller signert egenerklæring for å søke godkjenning. Virker ikke særlig strengt da en signert egenærklæring kan inneholde alt mellom himmel og jord. Holder det med bakgrunn som elektriker med moderat erfaring med data knx?
Mange spørsmål, men all info hjelper!
Løst
Som radioamatør benytter jeg mottakerutstyr i området 1,8-30MHz. I det siste erfarer jeg kraftig støy, spesielt i laveste halvdel av frekvensområdet. Støyen er kraftigst i perioder med tørt vær.
Egne målinger viser: fluke nettlogger: normal. Gammelt rørvoltmeter: 18V HF overlagret nettet. Mellom min radioantenne og jord: 12v AC målt med multimeter !(uterminert antenne isolert fra ALT)Post-og teletilsynet har målt på nettet og finner et kraftig signal rundt 10kHz,(60-70db over en mikrovolt) Støy av ulik intensitet resten av frekv.området. De ristet på hodet og sa at ""hele området freser av radiostøy"". Hva slags ""uhyre"" inkludert harmoniske skjuler seg mellom 55de.harmoniske av 50Hz og 10-12 kHz ?
Alle tips om mulig årsak og vei videre mottas med stor takk.
Løst
På en oljeplattform med 11kV/0,69kV Dyn11 trafo med motstandsjord, er dette definert som IT eller TN-nett?
Ser litt i NEK400:2010 §312.2.3 IT System: merknad 1) Systemet kan forbindes til jord via en tilstrekkelig høy impedans. Denne forbindelsen kan for eksempel etableres i nøytralpunktet, det kunstige nullpunktet eller i faseleder.
Løst
synes prisen efor denne er litt drøyt.
Finnes det alternativer for å øke motstanden I en ledkrets?
http://www.elektroimportoren.no/bunnlast-230v-12w/1471512/Product.html
Løst
Hei. Ser liknende spørsmål er stilt tidligere, men det er såpass lenge siden at jeg drister meg til å spørre på nytt; Har installatørpapirer fra 2012, hvordan forholder dette seg til de nye kravene om 1 års praksis som faglig ansvarlig de siste 10 år, hvis ikke må man ta ny prøve? selvfølgelig ikke noe problem ennå men greit å se litt fremover..
Løst
Hei,
Kan man kreve smusstillegg ved arbeid i fjøs/driftsbygning?
Ser ikke det står noe om dette i tariffen?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.