| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Har et par spm ångående det å bli godkjent som elektroinstallatør industri.
Man kan som elektroinsallatør idustri gjøre:
Faglig virkeomra?der til elektroinstallatør industri er a? foresta? prosjektering, utførelse, endring, reparasjon, drift og vedlikehold av elektriske anlegg innenfor:
Lavspenning automatiseringsanlegg
Lavspenning bygningsinstallasjoner
Lavspenning industriinstallasjoner
Lavspenning forsyningsanlegg
Elektriske anlegg pa? maskiner
Ifølge dette reglementet kan en automatiker som er godkjent som elektroinstallatør industri f eks ta på seg et oppdrag med å innstalere/bytte ut strømanlegg, stikkontakter osv (lavspenning) i et vanlig bolighus eller må man i dette tilfelle ansette en elektriker for dette arbeidet også godkjenne det selv?
Løst
Hvorfor er det krav til lavere tennspenning på overspenningsvern i TN-nett enn IT-nett?
Løst
Hei.
Jeg skal senke taket og ha spotter rund om.
Elektrikeren sier jeg ikke trenger kasser til spottene siden taket i seg selv er en ""stor kasse"". Taket er panel og spottene er 10w led.
Er dette ok?
Løst
NEK 400 - 2010 823.537.06 sier min. en dobbel stikkontakt i hvert rom.
kan man fravike det, evnt droppe det i et rom
begrunnelse ? - hvem kan avgjøre det ?
Løst
Vet det ikke er riktig forum å stille dette spørsmålet i, men fant ikke noe bra sted på nettet..
Man vet jo at en høyttaler fungerer slik at man har limt fast en spole på en papplate og at spolen svinger frem og tilbake ved hjelp av at man har en permanentmagnet montert i en fast posisjon i selv buret til høyttaler-elementet.
Det jeg lurer på er om noen vet hvordan man kan få et metallmembran av aluminium eller kobber til å svinge i takt med et ytre magnetfelt uten at man har limt fast en spole på selv membranet.
Løst
Jeg lurte på dette med jording. Hjemme har jeg to jordspyd x antall meter ned i bakken diagonalt med huset
Hvordan måler man hvor god kontakt spyda har mot jord? hva måler man i forhold til og hva slags måleresultat forventes det??
Løst
Er på jakt etter minimumskrav til å være ansvarlig for høyspentanlegg for ROV anlegg på skip( jording terminering kabel ++), og er det krav til årlig førstehjelp + årlig oppfriskning forskrifter for de som er utnevnt ?
Hvis ja, Vil i så fall manglende årlig førstehjelp / forskrifter over flere år medføre at en ikke kan stå som ansvarlig for anlegget?
Løst
Hei,
Er det mulig for et firma uten installatør å utføre Z-015 utsjekk?
Løst
Hei
Hva er kravet til utjevning av bygningskonstruksjoner.
Har et bygg med 30 pilarer av stål som bærende konstruksjon, disse er synlig og kan berøres. De fleste er forbundet mekanisk.
det er også 10 soilrør for vvs(de er tilkoblet plast i grunnen), disse skal ujevnes i serie, hva er miste tverrsnitt på beskyttelsesleder.
hvilke forskjeller er det her innenfor TN og IT
Løst
hei!
lurte på hvordan man beregnet målenøyaktighet for en dp celle hvor måleområdet er vesentlig mindre enn max område?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.