| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Lurte på hvordan jeg skal gå fram for å bli skipselektriker.
Har fått med meg at det en trenger er fagbrev som elektriker, eksamen i Maritim Modul og fartstid på 3 mnd.
For det første så er det vel best å ha et kurs på Maritim Modul? Hvor?
For det andre, etter jeg har bestått maritim modul, hvor enkelt er det å få fartstid, og blir relevante kurs som IMO60 osv. dekka under fartstiden?
Om ikke, bør te takes på egen regning?
Hvor lett kan jeg få jobb etter alt dette?
Løst
Hei!
Jeg er automasjonslærer og jobber med å lage øvingsmodeller som er relevante, blant annet for elever som vil søke seg til oljebransjen. Jeg har hørt at i Statoil har de noe de kaller proover-loop, som brukes i forbindelse med mengdemålere og flowtransmittere. Mediet som skal mengdemåles blir sendt ut i et ekstra røropplegg med en ball inni, og ballen skal sirkulere mellom to digitale pulstellere. Kan noen som har vært borti dette, komme med en mer utfyllende forklaring på prinsippet og hvordan man oppnår mer nøyaktig mengdemåling av dette?
På forhånd takk! Jeg vet at dette spørsmålet ikke går direkte på forumets paraply; elsikkerhet, men jeg har observert at det er mange flinke som vet mye her inne.
Løst
Hei!
Jeg er automasjonslærer og jobber med å lage øvingsmodeller som er relevante, blant annet for elever som vil søke seg til oljebransjen. Jeg har hørt at i Statoil har de noe de kaller proover-loop, som brukes i forbindelse med mengdemålere og flowtransmittere. Mediet som skal mengdemåles blir sendt ut i et ekstra røropplegg med en ball inni, og ballen skal sirkulere mellom to digitale pulstellere. Kan noen som har vært borti dette, komme med en mer utfyllende forklaring på prinsippet og hvordan man oppnår mer nøyaktig mengdemåling av dette?
På forhånd takk! Jeg vet at dette spørsmålet ikke går direkte på forumets paraply; elsikkerhet, men jeg har observert at det er mange flinke som vet mye her inne.
Løst
Har 2 sikringsskap 2-fase. I det øverste står det kurssikringer og i det nederste står måler,hovedbryter, samt 2 jordfeilbrytere.
Skal sette inn en ny sikring i det nederste skapet, er det da greit å hente tilførsel fra jordfeilbryter, istedenfor å gå opp i det andre skapet?
Løst
Jeg kom over et symbol som jeg aldri hadde sett før, først så trodde jeg det var en trykk-sensor siden den var merket som PE, men rundingen rundt rundt er oval, og ikke sirkulær. Den står på en trykklinje på samme måte som en trykktransmitter ville ha gjort. hva kan dette være?
Jeg prøvde å laste opp et bilde, men den godtok det ikke. Er det noe som vet dette her utifra beskrivelsen?
Løst
Hei.
Hva er egentlig dagens regler rundt driftselektrikere?
Altså vanlige elektrikere som er ansatt som driftsteknikere på et industribruk. Kan de, med el-ansvarlig utpekt av DSB i ryggen, utføre nyinstallasjoner? Av små og store omfang. Gitt at det selvsagt dokumenteres og sluttkontrolleres.
Alt fra å legge opp ekstra stikkontakter til å trekke grovkabel og sette opp undersentraler.
Eller er slike bedrifter kun begrenset til å kun kunne vedlikeholde og reparere elektriske installasjoner?
Løst
Hei,
Jeg skal bygge en kapsling med et knappetablå i dør. Kapslingen er TNCC Ex e. Kapslingen kjøpes sertifisert. Ødelegger jeg denne sertifiseringen i det jeg tar hull for knapper?
Alt av knapper og indikatorlys er Ex e godkjent. Knappetablået skal i følge kunde limes. Sertifiseringen av ferdig produkt skal kunde gjøre selv. Må kapslingen resertifiseres?
Løst
Kan det trekkes 1,5mm2 pn til en utelampe fra bryter, bryter har tilførsel 2,5mm2 16 amp.
Har det noen betydning om man bruker PN 1,5mm2 eller PR 1,5mm2
Løst
Hei!
Jeg har fagbrev som elektriker og tatt en bachelor innen elkraftteknikk.
Lurer på kvalifikasjonene for installatørprøven.
Har følgende erfaring:
ca. 1år som elektriker etter endt fagprøve
1 år og 7mnd som rådgivende ingeniør
Er dette nok eller må det mer erfaring til?
Løst
Hei,
Jeg har kjøpt en ny leilighet uten stikkontakt på bad, er dette forskriftsmessig utførelse?
Installatør mener de er innenfor, men jeg kan ikke helt forstå det ettersom det i utgangspunketet er store krav til tetthet av stikkontakter hellest i bolig.
Håper på raskt svar :-)
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.