Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
nek400 2002, IT 230V

Er det LOV bytte jordfeilautomat til min varmepumpe ute med høyere utløserstrøm?, fra 30mA til 300mA i et NEK400 2002, IT 230V.????

Spurt ${formatDate(1391246160)}
Løst Løst
Elsmart-melding

Hei

Fikk i dag se på et ark fra elsmart på et nytt anlegg. Under merknad var dette skrevet:
Merknader:

Max. kortslutningsstrømmer : Temp (C) Faktor
3-polt kortslutning : 4.932 kA
2-polt kortslutning : 4.271 kA 20.0 1.05
Kortslutningsytelse : 1.965 MVA

Imp. pluss-systemet R: 20.61 mOhm X: 19.35 mOhm Z: 28.27 mOhm Cos(phi): 0.729

Min. kortslutningsstrømmer : Temp (C) Faktor
3-polt kortslutning : 3.929 kA
2-polt kortslutning : 3.403 kA 90.0 0.95
Kortslutningsytelse : 1.565 MVA

Imp. pluss-systemet R: 25.68 mOhm X: 19.27 mOhm Z: 32.11 mOhm Cos(phi): 0.800

Greit nok med kortslutningsstrømene, men hva betyr det andre?

Spurt ${formatDate(1391194380)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Kvar ifm PA anlegg

God dag.

Vi vurderer å flytte PA systemet ombord i båten.
Det har vært oppe forslag om å legge rør på utsiden av båten altså utvendig på dekk for å komme letest mulig fra det gammle til det nye rommet. Å jeg stiller spørsmålstegn ved om dette er lovlig?

Videre lurer jeg på om det er krav at slike viktige systemer skal stå i egen branncelle. Det ble vurdert å flytte til en lugar, men om det brenner på nabolugaren vil deette ramme PA systemet.

Hvor finner jeg isåfall disse kravene?

Spurt ${formatDate(1391102460)}
Løst Løst
Kvalifikasjoner for arbeid i egen bolig

Hei!

Med mastergrad og tre års relevant erfaring kan en ihht forskriften ha det faglige ansvaret for arbeid i egen bolig og fritidsbolig. Spørsmålet gjelder hva som legges i relevant erfaring.

Det er ikke spesifisert for personell med bachelor/ mastergrad i motsetning til f.eks. person med fagbrev. Er det tilstrekkelig at en har jobbet som leder for kobling, leder for sikkerhet, ansvarlig for arbeidet eller lignende?

Spurt ${formatDate(1391087340)}
Løst Løst
Ex
EX merking

Hva betyr dette EX merket, det er til en gassdetektor (ATEX merking)?
EX II 2 G D Ex d ia IIC Ex tD A21 IP67
Operating temperature codes:
T135°C (Tamb -40 to +80°C)
T100°C (Tamb -40 to +55°C)

Spurt ${formatDate(1391671140)}
Løst Løst
Spørsmål ifm hovedoppgave

Hei!
Vi er en gruppe på elkraft ved Høgskolen i Sør-Trøndelag som skal skrive en hovedoppgave for Statoil. Oppgaven handler om ny løsning for en av 690V hovedtavlene på Åsgard B-plattformen.
I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen gode tips å komme med. Hvilke forskrifter og normer gjelder, finnes det noen gode håndbøker, tag-manualer og så videre.
Er det NEK 410 som gjelder her?

Spurt ${formatDate(1391072820)}
Løst Løst
Ex
Exi: Krav til at elektriske verdier skal stå i sertifikat?

Hei,

Jeg utfører beregning på et Exia-sertifisert utstyr. Jeg har fått Ex-sertifikat for dette ustyret, som viser at instrumentet klassifiseres som Exia. Men inngangsverdier (Ii, Ui, Ci, Li) er ikke gitt i sertifikatet. Det står i sertifikatet at testresultater og konklusjoner er gitt i en ""konfidensiell"" rapport.

Jeg har derfor hentet nevnte inngangsverdier til beregningen fra produsentens datablad. Er dette gyldig kilde? Dersom ikke, er det godt nok at leverandøren sender et formelt brev der han bekrefter at verdiene er riktige?

Takk!

Spurt ${formatDate(1390992000)}
Løst Løst
Referanseinstallasjonsmetode

Skal opp til fagprøve som trikker snart og lurer på en ting.

Om man har en kurs med: 10meter forlegningsmåte C og 0,2meter forlegningsmåte A2. Er det da uten forbehold forlegningsmåte A2 som skal benyttes for dimensjonering av vern???

En må jo på et eller annet punkt komme seg inn i skapet..

Spurt ${formatDate(1390957620)}
Løst Løst
Test av jordingsutstyr

Tok FSE kurs Lav og Høyspenning Offshore nå nettopp. Der ble det nevnt at spenningstestere skulle testes tre ganger i året, det ble også sagt at stenger skulle sjekkes årlig.
På videoen ble det vist at stengene ble testet med et apperat.

Hvor kan jeg finner mer informasjon om dette? Både med tanke på testfrekvens på spenningstestere og annet utstyr, men også hva som skal utføres ved testing/sjekk av stenger?

Spurt ${formatDate(1390933500)}
Løst Løst
Automasjon
Turbinmåler

Hei, jeg lurte på hvordan måleprinsippet turbinmåler fungerer egentlig?

Spurt ${formatDate(1391024460)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.