| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det LOV bytte jordfeilautomat til min varmepumpe ute med høyere utløserstrøm?, fra 30mA til 300mA i et NEK400 2002, IT 230V.????
Løst
Hei
Fikk i dag se på et ark fra elsmart på et nytt anlegg. Under merknad var dette skrevet:
Merknader:
Max. kortslutningsstrømmer : Temp (C) Faktor
3-polt kortslutning : 4.932 kA
2-polt kortslutning : 4.271 kA 20.0 1.05
Kortslutningsytelse : 1.965 MVA
Imp. pluss-systemet R: 20.61 mOhm X: 19.35 mOhm Z: 28.27 mOhm Cos(phi): 0.729
Min. kortslutningsstrømmer : Temp (C) Faktor
3-polt kortslutning : 3.929 kA
2-polt kortslutning : 3.403 kA 90.0 0.95
Kortslutningsytelse : 1.565 MVA
Imp. pluss-systemet R: 25.68 mOhm X: 19.27 mOhm Z: 32.11 mOhm Cos(phi): 0.800
Greit nok med kortslutningsstrømene, men hva betyr det andre?
Løst
God dag.
Vi vurderer å flytte PA systemet ombord i båten.
Det har vært oppe forslag om å legge rør på utsiden av båten altså utvendig på dekk for å komme letest mulig fra det gammle til det nye rommet. Å jeg stiller spørsmålstegn ved om dette er lovlig?
Videre lurer jeg på om det er krav at slike viktige systemer skal stå i egen branncelle. Det ble vurdert å flytte til en lugar, men om det brenner på nabolugaren vil deette ramme PA systemet.
Hvor finner jeg isåfall disse kravene?
Løst
Hei!
Med mastergrad og tre års relevant erfaring kan en ihht forskriften ha det faglige ansvaret for arbeid i egen bolig og fritidsbolig. Spørsmålet gjelder hva som legges i relevant erfaring.
Det er ikke spesifisert for personell med bachelor/ mastergrad i motsetning til f.eks. person med fagbrev. Er det tilstrekkelig at en har jobbet som leder for kobling, leder for sikkerhet, ansvarlig for arbeidet eller lignende?
Løst
Hva betyr dette EX merket, det er til en gassdetektor (ATEX merking)?
EX II 2 G D Ex d ia IIC Ex tD A21 IP67
Operating temperature codes:
T135°C (Tamb -40 to +80°C)
T100°C (Tamb -40 to +55°C)
Løst
Hei!
Vi er en gruppe på elkraft ved Høgskolen i Sør-Trøndelag som skal skrive en hovedoppgave for Statoil. Oppgaven handler om ny løsning for en av 690V hovedtavlene på Åsgard B-plattformen.
I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen gode tips å komme med. Hvilke forskrifter og normer gjelder, finnes det noen gode håndbøker, tag-manualer og så videre.
Er det NEK 410 som gjelder her?
Løst
Hei,
Jeg utfører beregning på et Exia-sertifisert utstyr. Jeg har fått Ex-sertifikat for dette ustyret, som viser at instrumentet klassifiseres som Exia. Men inngangsverdier (Ii, Ui, Ci, Li) er ikke gitt i sertifikatet. Det står i sertifikatet at testresultater og konklusjoner er gitt i en ""konfidensiell"" rapport.
Jeg har derfor hentet nevnte inngangsverdier til beregningen fra produsentens datablad. Er dette gyldig kilde? Dersom ikke, er det godt nok at leverandøren sender et formelt brev der han bekrefter at verdiene er riktige?
Takk!
Løst
Skal opp til fagprøve som trikker snart og lurer på en ting.
Om man har en kurs med: 10meter forlegningsmåte C og 0,2meter forlegningsmåte A2. Er det da uten forbehold forlegningsmåte A2 som skal benyttes for dimensjonering av vern???
En må jo på et eller annet punkt komme seg inn i skapet..
Løst
Tok FSE kurs Lav og Høyspenning Offshore nå nettopp. Der ble det nevnt at spenningstestere skulle testes tre ganger i året, det ble også sagt at stenger skulle sjekkes årlig.
På videoen ble det vist at stengene ble testet med et apperat.
Hvor kan jeg finner mer informasjon om dette? Både med tanke på testfrekvens på spenningstestere og annet utstyr, men også hva som skal utføres ved testing/sjekk av stenger?
Løst
Hei, jeg lurte på hvordan måleprinsippet turbinmåler fungerer egentlig?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.