Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Internkontroll

er internkontroll bra erstatter for samsvarerklæring?
Problemet er følgende:
Skulle fore ut et par stikk kontakter ifb. med rehab gips. elektrikker kompis hjalp meg med dette. Men så balet det på seg og det ble mer omfattende jobb og flere kontakter og brytere. Denne kompisen kan ikke gi noe papirer på jobben, men garantert fagmessig utført.
Har forstått det slik at jeg ikke kan be installatør om å gi meg samsvar.

Hva kan jeg gjør?
Skifte hele sikringskapet hos en elektrikker slik at de kan gå gjennom hver kurs?
elsjekk?
internkontroll?

Setter pris på konstruktiv svar uten å få lekse at jeg ikke hadde liv. Er klar over det men det balet på seg bare og jeg hadde nok aldri satt i gang hvis jeg visste utfallet.

Spurt ${formatDate(1390947480)}
Løst Løst
Krav om enlinjeskjema i / ved tavle?

Hei.

Jeg holder på med FSE-kurset på Web (bra kurs foresten)
Jeg fikk spørsmålet ""Hvorfor skal det finnes enlinjeskjemaer i komplekse lavspenningsanlegg?""

Svaret er enkelt, men jeg lurte på noe mer rundt dette.
Er det noe i forskriftene som tilsier at enlinjeskjemaene skal / burde ligge i / like ved tavla?

Jeg ser bedrifter gjør det litt forskjellig.

Spurt ${formatDate(1390848960)}
Løst Løst
stikkkontakter ovn/kjøl

Holder på å skifte kjeøkken til kjøkken med integrert stekeovn og kjøleskap. Slik tegning er nå så kommer stikkkontaktene til både kjøleskap og stekeovn rett bak disse. Er dette ulovlig?

Hvis det er ulovlig, er det mye jobb å flytte på disse? Vil helst ikke flytte på disse hvis jeg ikke må.

Hilsen not so handyman.

Spurt ${formatDate(1390853820)}
Løst Løst
Ex
EEx de

Finnes det noen typer for ex nipler som kan monteres i EEx de motorer, da tenker jeg på selve motoren?

Ved feks. blending av gjenget hull eller tilkopling av div utstyr?

Spurt ${formatDate(1390675260)}
Løst Løst
Legge opp stikkontakt i egen garasje i garasjelag

Hei.

Jeg eier en garasje i et garasjelag. Eieformen er vel å sammenlikne med en andelsleilighet der jeg betaler en fast leie.

Men jeg skulle gjerne lagt opp en ekstra stikkontakt for motorvarmer og el-verktøy.

Kan jeg sånn uten videre gjøre dette eller er ikke sånt ansett som eget anlegg?

Spurt ${formatDate(1390699140)}
Løst Løst
kval. installatørprøven

Har følgende kompetanse:

2009 energimontør
2012 teknisk fagskole elkraft
2014 elektriker

Når kan jeg gå opp til installatørprøven, og vil det komme en egen prøve for høyspentinstallatør?

Spurt ${formatDate(1390513020)}
Løst Løst
FSE §8 Melding ulykker

Hei
I veiledningen til paragraf 8 i FSE står det:

""Det er imidlertid også krav om melding av ulykker til andre myndigheter.""

Hvem er andre myndigheter?

Mvh
Forvirra lærling

Spurt ${formatDate(1390570980)}
Løst Løst
Beskyttelsesleder, egen klemme.

Finner det i EN-60204-1 at hver enkelt beskyttelsesleder skal ha egen klemme, og i NEK400 finne jeg at ""de skal kunne kobles fra individuelt"" men dette står under ""hovedjordskinne""

Hva med en jordingskinne i en underfordeling ?
En jordingskinne i en underfordeling er ikke per definisjon en hovedjordskinne...

Så da kan man igrunnen koble to beskyttelsesledere under samme klemme i en underfordeling?

Kanskje et litt dumt spørsmål men men..

Spurt ${formatDate(1390579620)}
Løst Løst
Skipselektrisk modul og nye sertifikater

God dag.

Jeg seier idag som skipselektriker på et skip. Jeg er av den generasjonen som gikk tre årlig vidregående skole og fikk grulle L med maritim modul.

Hvordan stiller dette seg i forhold til nye sertifikat?
Det er jo to typer, elektrikerassisternt og elektrikeroffiser?

Er jo en litt rar tanke at en skulle tilbake til skolebenken igjen etter så mange år. Seiler jo som offiser idag ifølge rederiet.

Hva må isåfall til for å løse ut skipselektrikersertifkatet?

Spurt ${formatDate(1390292700)}
Løst Løst
Ex
Jordings kabler

Hei i forbindelse med at vi ofte benytter rustfrie kanner ved justering av drivstoff pumper på diverse bensinstasjoner så lurer jeg på noe. Vi har fått krav om å ha jordings kabel som vi kan koble på kanner og til jording ved tilbake fylling av diverse drivstoff kvaliteter i påfyllings kassene. Jeg mener da at dette da krever at disse jording kablene som er ca 2 meter med krokodille klemme i hver ende, krever en ATEX godkjenning i følge EN 60079-14 & EN 61241-14, men det strides noen internt om. Har dere en tolkning av dette?

Spurt ${formatDate(1390309620)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.