| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det krav og egen hovedjordskinne i vanlig boliginstallasjon. Er det ok å legge alle jordtilkoblinger (forbrukere, jordleder, jord.tilførsel) til samme PE skinne som følger med skapet
Løst
ER det noen som har tatt eksamen i NEK 405-2.
Kjenner noen til spørsmål
Løst
I forbindelse med rehabilitering av et næringsbygg ønskes det å beholde eksisterende sikringsfordeling. Fordelingen er et gulvsskap av metall med en bredde på ca. 90 cm. Spørsmålet er om det finnes jordfeilautomater med tilhørende avdekning som er godkjent for betjening av bruker. Dvs. Ikke sakkyndig person.
Løst
Hvordan er det mest vanlig å foreta kontiunitetsmåling?
Løst
I TN anlegg koblet slik:
PEN ledere er splittet med Cu/al overgansklemme (1 PE og 1 N-leder ut fra klemme).
Skal det sa monteres overspenningsvern i N-leder?
Slik jeg leser der er det ikke behov da PEN-splitten skjer i sikringsskap, er det riktig?
Løst
Hei.
Vi har nesten ingen jordfeilbrytere i bedriften. Vi har egen trafo, egne elektrikere og alle fordelingstavler er låst med adgang kun for sakkyndig personell. Nå skal en el.entreprenør inn og legge opp i et tilbygg hos oss. Der vil de montere jordfeilautomater. Jeg mener det ikke er et krav, mens de mener det er det. Vi har TN-S 400V anlegg, og er ikke tilknyttet noe allmenn nett.
Hvilke synspunkter har dere når det gjeder dette?
Løst
I NEK 410-1, del 302, 7.6.10.4 står det:
""I et fordelingssystem, ..., uten noen forbindelse til jord, skal det være utstyr for kontinuerlig måling av isolasjonsnivået mot jord.""
Dersom fordelingssystemet endres fra IT til TN ved å jorde nullpunktet til trafoen, er det da ikke lenger krav til isolasjonsovervåking?
Løst
Er det tillatt i henhold til regelverket å bruke den ytre skjermen som IS jord og leder som er gul-grønn inni kabelen som PE jord. Dette er kabler som blir brukt i ett målesystem på krane. Kablene er ikke vanlige offshorekabler.
Løst
I Norge har vi i endel år hatt NEK TR50404 pkt 5.5.5 som norm vedrørende slanger til bruk i klassifiserte områder. Som kjent er dette en oversettelse av en internasjonal norm.
I Tyskland ble det i 2009 utgitt en TRBS 2153 Vermeidung von Zündgefahren infolge elektrostatischer Aufladungen (Forebygging av tenningsfare som følge av elektrostatiske utladninger). https://standards.ae.akzonobel.com/HTML/dangerous%20goods/TRBS-2153.pdf
Kjenner noen til om NEK har planer om å lage en norsk utgave?
Spørsmålet er relevant siden TR50404 omtaler slanger med resistansene < 1 kohm (ledende) og mellom 1 kohm og 1 Mohm (halvledende).
TRBS 2153 derimot omtaler slanger med resistans under 1 Gohm.
Løst
Hei
Jeg lurer på hvordan vi måler Centre of Gravity, tyngdepunkt man setter på tegninger for å vise hvor tyngdepunktet er.
Jeg er ute etter dette på et kabinett med elektro utstyr og ønsker å sette dette punktet på en tegning.
Hvordan finner jeg dette punktet ?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.