| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Vi tester alle JFA med installasjonstester ved å måle utløserstrøm og utløsertid iht tabell 41A.
Noen av våre karer har vært på kurs med Jørn Holtan som sier at dette er helt unødvendig og at det er nok å bruke testknapp på JFA da leverandør går god for at dette da løser ut kursen etter gjeldende krav så lenge det er utført en kontinuitetstest.
Mitt spørsmål er da hvordan skal man da vite at en jordfeil i enden av en kurs faktisk løser ut JFA under alle forhold?
Håper på en diskusjon på dette.
Løst
Hei
Hadde en diskusjon på jobben om hvilken av nettsystemene det er viktigst med utjevningsforbindelser.
Vår konklusjon ble TN pga:
Høye berøringsspenninger
Ingen krav til overgangmotstanden for elektroden
Mulighet for bortfall av N-leder og flytende nullpunkt
Har dere noen meninger om dette, eller er det like viktig i begge nett-systemer?
Løst
Hei!
Jeg fikk fagbrevet 8.Mars 2013 og går nå på fagskolen linje elkraft.
Leste nå at det har kommet nye kvalifikasjonskrav for å gå opp til installatørprøven. Etter som jeg har forstått det er det mulig å gå opp etter de gamle kvalifikasjonskravene om man melder seg opp på installatørprøven innen 2016.
De gamle kvalifikasjonskravene er:
Relevant fagbrev
2 år erfaring som teknikker eller 4 år erfaring som elektriker m. gruppe L.
Det vil da si at jeg er 2mnd og 8dager for sen for å gå opp til denne ordningen teoretisk sett.
Hvordan er det med ventetiden på fagprøven? Jeg kan jo ikke noe for at jeg ikke fikk fagprøven på slutten av 2012.
Løst
Hei! Er det noen som har en installasjonstester å anbefale, da jeg må ha meg ny.
Løst
Hvor høy blir strømpeaken når du f eks. kortslutter 300Vdc 100uF
Ser på youtube at man kan knuse alubokser med... 5000VDC 100 uf... da blir det vel 50kA eller noe??
Løst
Hei,
Hvilken utgave av NEK400(2010 eller 2014) kommer til å gjelde for installatørprøven som avvikles 26 mars 2014?
Hva er nytt med neste års prøve mtp. den nye kvalifikasjonsforskriften?
Løst
Hvor står det definert hva en fast installasjon er??
Noen mener TV er fast installasjon og støpselet skal derfor rett i stikkontakta i veggen og ikke via grenutak som ligger på gulvet osv....
men når det er sagt så er det vel slik at folk kjøper grenuttak for at de ikke har nok stikkontakter i veggen??
Skjønner at man ikke skal henge på varmeovner på grenuttak fordi grenuttaka jo allerede er feilkonstruert fra fabrikken... hvorfor kan de ikke produsere grenuttak med 2,5 kvadrat ledning og solide skinner og kramper innvendig med skikkelig spenn i?? i hvertfall minimum tilsvarende den ""kvaliteten"" det er på elko sine stikkontakter..
Løst
Vet ikke om dette er spørsmål for dette forumet, men har ikke funnet noen som kan svare på mitt spørsmål:
dersom man har to like kondensatorer i serie så halveres kapasitansen... hvorfor er det slik? har bare fått til svar at slik er det.. og så vises det til formel som beviser dette... er det noen som har en forklaring på hvorfor dette oppstår med andre ord?
Takker for alle svar :)
Løst
Hei,
lurer litt på begrensninger mtp spenningsfall ved analoge signaler. Skal trekke en flerleder som kommer opp mot 60-70 m som skal tilkobles flere tempfølere.
Er det noen retningslinjer man kan følge ved dimensjonering av kabel på dette?
og hva med 24V til f.eks en magnetventil?
På forhånd takk!
Løst
I en boligblokk skal man følge bolignormen i leilighetene, men hva med korridorer og felles arealer?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.