| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Finnes det noen bøker/forskrifer som sier i klartekst at skoler må ha nødlys?
Er det krav til markeringskilt/lys over dør fra klasserom/undervisningsrom?
Har lest litt i NS-EN 1838 ,der står det framhevende belysning skal plasseres ved hver utgangsdør som skal brukes i en nødsituasjon.
Ut i fra den beskrivelsen så må man jo ha markeringslys over hver dør.
Og er det en oversikt over hvilke norske standarder som omhandler nødlys som er lovpålagte?
Løst
Er det fortsatt ok å gå ned til 1,5mm2 til lampepunkt/takpunkt på 16A/13A kurs som ""normalt"" har 2,5mm2?
Hvor i så fall står dette i NEK?
Må dette dokumenteres noen sted?
Løst
I større trefasestøpsler så pleier det å være en ekstra klemme. En pilotklemme ifølge katalogen. Hva bruker man denne til?
Løst
Hei
Er det noen grenser for når man må tenke på stjerne/trekant, eller frekvensomformer? tenker kW.
- Og er det forskjell på 230V og 400V med tanke på dette?
Løst
Hei.
Lurer på om Tillegg 709B, fra NEK 400-7-709:2010 ligger tilgjengelig på nettet i utskriftsvennig versjon?
Løst
Hei.
Eg har spørsmål ang kvalifikasjoner som krevst for å ta installatør-prøven?
Har tenkt å melde meg på forberende kurs i Kristiansund.
Mitt ekspempel på utdanning og kompetanse er slik:
-2006 , Fagbrev elektriker
-2006-2008 Tekniks fagskole, elkraft
-2008-NÅ Allsidig elektriker/teknikker/skipselektriker Offshore/båt og litt utland.
Nokon tips eller meninger om dette vil vere tilstrekkelig?
mvh
Olav
Løst
Kravet om at en tavle skal være utformet i ubrennbart materiale gjelder kun for landbruk og boliger. Stemmer dette ? I såfall vill det være mulig å benytte plastkapslinger i for eksempel en garasje ?
Løst
Er det elektriske anlegget hos en tannlege å regne som anlegg som forsyner medisinsk utstyr? Da med krav om skilletrafo eller liknende tiltak.
Bare jeg og en kollega som diskuterte det litt istad.
Løst
Jeg har kjøpt ei gammel hytte der det ikke er ført jord frem til sikringsskapet.
Følgelig er ingenting i hytta tilkoblet jord.
Dette har jeg tenkt å gjøre noe med etterhvert, og da oppstår det endel spørsmål:
1. Jeg regner med at ringjord med 25mm2 kobberledning blir det enkleste grunnet tynt jordsmonn på fjellgrunn. Her kommer jeg neppe ned til 0,5 meters dybde og garantert ikke frostfritt. Hvor lang bør en kobberledning være i dette tilfellet ?
2. Er det greiest å koble seg til i begge ender av ledningen, eller kun den ene enden ?
3. Hvilket tverrsnitt må ledning (PN) fra ringjord til jordskinna i sikringsskapet ha ?
4. Rundt eiendommen er det et gjerde bestående av galvaniserte jernstolper med nettinggjerde. Kan gjerdet, pga. stolpene som er støpt fast i fjell, benyttes som jording ? Regner med det er rundt 60 stolper til sammen. Avstand fra gjerde til sikringsskap vil være ca. 15 meter.
Løst
Hvilke krav stilles til verneutstyr for elektriker som jobber offshore?
Er f.eks Normen IEC 61482-1-2 et krav til verneutstyret?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.