| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
I 60079-18 om Ex m, skilles det mellom kapsling med eller uten adhesion.
Hva legges i ""plastic enclosure with adhesion"", er det at støpematerialet limer til veggen, eller at selve veggen er klebende?
Løst
Hei,
Har installatørpapir GR.L på land og har vurdert å søke jobb offshore.
Vet noen om man stiller noe sterkere med papirene på land med tanke på jobb? Hvordan kan man eventuelt få mer kompetanse for å bli skipselektriker/riggelektriker? Er det noe skole man kan ta eller er det arbeidserfaring det går på?
Hvordan blir man ""installatør"" på offshore jobber?
Løst
Er det slik at VVB skal fastkobles ved skifte av en gammel bereder over til en ny? selv om det er en eksisterende installasjon
Løst
Hei, skipet jeg nå var utplassert på. Da så jeg at i flere av styrestrømskapene er det lasket en jordleder til sekundersiden av trafoene. IT, nett Primærside: 440V sekunder side 220V....
Jeg spurte begge trikkerne jeg gikk med hva grunnen til dette er, de kunne ikke gi meg noen forklaring. De syns også dette er merkelig, da det i prinsippet ""lager"" stående jordfeil..
Løst
Er det tillatt å bruke PFSP fra sekundærside på E-verks trafo frem til hovedfordeling? ca. 20 meter avstand.
Det blir isåfall 3-4 stk. PFSP 240mm2.
Alternativt strømskinne.
Løst
Hei
Har et spørsmål ang. førstegangs spenningsetting av et høyspent anlegg.OFFSHORE
Er det en forskrift som sier at man skal gjøre denne spenningsettingen med fjernbetjening eller er det bare oljeselskapers interne prosedyrer som sier dette?
Løst
hei. usikker lærlig hær!
jeg har fått i oppgave å megge/ohme en motor alt av lasker og eksterne kabler er frakoblet, meggingen går bra. men når jeg skal ohme mellom u1-u2 vi-v2 w1-w2 viser fluken at det er kontakt mellom disse men displayet viser kunn 0. er dette riktig? eller er skalaen for liten eller for høy for rangen på fluken, såfall høy/lav?
takk for gode svar
Løst
Er det noen som har erfaring med bygninger som skal bygges som et modulbygg hvor modulene kommer ferdig installerte fra utlandet (Estland).
Hvordan forholder vi oss til dette når vi skal tilkoble bygningsmodulene ?
Må firmaet i utlandet som installerer i modulene være registrert i norge ? eller holder det med at de leverer dokumentasjon og samsvarserklæring ihht. FEL og NEK 400 ?
Løst
Jeg har en tomannsbolig.
en kabel fra everk. TN anlegg.
montert en inntaks boks utenfor boligen med 2 skillebrytere.
Skal PEN splittes her eller i hver bolig tavle?
og hvordan kobles jordelektroden riktigs til dette anlegget, eller bør jeg ha 2?
Løst
Hei.
Jeg er ikke så god i elektro men liker å lære nye ting.
Her om dagen så satt jeg med to små elektromotorer fra en gammel kasettspiller og en 12V strømforsyning til en radio.
Jeg koblet motorene ""gjennom"" hverandre. Serie?
Begge motorene begynte å gå, men når jeg holdt igjen den ene så begynte den andre å gå fortere. Hvorfor skjer dette? Burde ikke begge stoppet?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.