Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Utenlandsk elektriker

Hva skal til for et polsk foretak kan utføre et prosjekt i Norge?

må man registrere det fult ut som norsk installasjons firma, eller kan det søkes spesifikt om å utføre et prosjekt?

Hva med norsk installatør og innleie av utenlandske elektrikere til utførelse? hva skal til for at det er etter boka?

Spurt ${formatDate(1345452000)}
Løst Løst
Ex
Godkjente EX verksted

Tidligere var slike verksteder godkjent av Nemko. Men med henvisning til DSB skriv ""Reparasjon av eksplosjonsbeskyttet utstyr"" http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/El-utstyr-i-eksplosjonsfarlig-omrade1/Reparasjon-av-ex-utstyr/# av 10/6-2009, ønsker jeg å få avklart hvordan jeg kan verifisere at verkstedene er godkjent?
Jeg tenker m.a. på dokumentasjon for at reparasjoner av slukkespalter blir utført på tilfredstillende måte.
Jeg hevder at et godkjent verksted med nødvendig kompetanse må utføre slikt arbeid, men eier av utstyret hevder at det kan deres eget mekanisk verksted utføre selv.
Gjelder EXR-01 og OD-015 etter at Nemko sluttet å godkjenne verkstedene?

Spurt ${formatDate(1345289460)}
Løst Løst
Parallelle kabler

Ved beregning av strømføringsevne skal man ta hensyn til reduksjonsfaktor ved flere parallelle kabler.
Hva menes med parallelle kabler? Må kablene berøre hverandre for å måtte medregnes? Ved f.eks 5-6 kabler lagt ved siden av hverandre på en stige, må man regne med en reduksjonsfaktor for 5 kabler på hver av kursene?

Spurt ${formatDate(1359970140)}
Løst Løst
15 amp sikringer/

Har spørsmål ang 15 amp sikringer,
Er det sånn at en kun kan ha 15 amp sikringer på 2,5m2?

Eller gjelder dette kun gamle hus ved renovering pga takpunktene(lyspunktene) ?

Spurt ${formatDate(1345345140)}
Løst Løst
Skjøting av fundamentjording

Hei

I forbindelse med at jeg snart skal legge fundament jording på et nytt stort bygg, hvor jeg må benytte tverrforbindelse ettersom avstandene fra jordingen rundt bygget blir veldig stor. Men det jeg lurer på om er det noen spesielle krav til hva en skal skjøte jordingen med, eller kan vi bare bruke presshylser?

Spurt ${formatDate(1345202940)}
Løst Løst
Automasjon
Opplæringsplan

Hei!

Sitter her med opplæringsplanen som automatikerlærlingene skal igjennom.. Sliter fryktelig med et av punktene, og lurer på om noen kunne hjelpe meg med å definere hva som menes her:

-Måle fysiske størrelser på automatiseringssystemene og utstyret og bruke måleresultatene i drifts- og vedlikeholdsarbeidet

Setter pris på svar!

Spurt ${formatDate(1345204260)}
Løst Løst
Skilletrafo Styrestrøm

Eg skal gjøre en endring ie en styresrøms krets til en maskin, ved å legge in en skilletrafo på 1KVA styre kretsen og to automater på 6 A etter trafoen. eg legger dette in i febdok og det ser greit ut. Er dette riktig løsning eller skal eg jordfeilovervåking på kursene?

Spurt ${formatDate(1345197300)}
Løst Løst
Krav til fritt areal utenfor tavlerom

Hei,

Finnes det noe entydig skrevet om kravet til fritt areal/avstand utenfor døra til ett tavlerom?

På forhånd, takk!

Mvh

Torodd

Spurt ${formatDate(1345121220)}
Løst Løst
Automasjon
Current source/sink 2.0

Hei!
Spurte leverandør hva Current source/sink er og fikk svar, men forstod ikke helt svaret. Noen andre som forstår dette og kan forklare det på en enklere måte?

Grunnleggende refererer «current» seg til strømloopen som kobler detektoren mot resten av systemet. Dette er en standard såkalt «4-20 mA» forbindelse som formidler statusen på detektorens målenivå. Betegnelsen er litt misvisende fordi området ned mot 0 mA også er aktivt, men ulike nivåer her representerer feilmeldinger og andre vedlikeholdssignaler. Den aktuelle strømloopen må få strømmen forsynt enten fra den ene eller den andre siden. Det er her «source» og «sink» kommer inn. Den enden som er «source» forsyner støm til loopen mens «sink» enden «lytter» på loopen.

GD10P leveres som regel som «sink» variant, men også i enkelte tilfeller som «source». Dette er derimot noe som bestemmes under produksjonen av detektoren, og er ikke noe som kunden dynamisk kan velge på en spesifikk detektor. Du må altså vite hvordan systemet lokalt er bygget opp, og så velge riktig detektor i hvert tilfelle.

Spurt ${formatDate(1344939960)}
Løst Løst
elko nettverk

Hei
Har fra før av lagt opp cat6 anlegg i boligen min med 8 doble uttak. vurderer å gå over på elko løsning med patchepanel og utstyr for TV og internett men ser at de har en egen kabel for elkonettverkene.

Er dette nødvendig eller kan jeg bruke kablingen jeg allerede har i boligen? Den takler jo en hel del båndbredde og frekvenser, så vet ikke hva som er forskjellen i forhold til elko kabelen?

Spurt ${formatDate(1344943740)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.