| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hva skal til for et polsk foretak kan utføre et prosjekt i Norge?
må man registrere det fult ut som norsk installasjons firma, eller kan det søkes spesifikt om å utføre et prosjekt?
Hva med norsk installatør og innleie av utenlandske elektrikere til utførelse? hva skal til for at det er etter boka?
Løst
Tidligere var slike verksteder godkjent av Nemko. Men med henvisning til DSB skriv ""Reparasjon av eksplosjonsbeskyttet utstyr"" http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/El-utstyr-i-eksplosjonsfarlig-omrade1/Reparasjon-av-ex-utstyr/# av 10/6-2009, ønsker jeg å få avklart hvordan jeg kan verifisere at verkstedene er godkjent?
Jeg tenker m.a. på dokumentasjon for at reparasjoner av slukkespalter blir utført på tilfredstillende måte.
Jeg hevder at et godkjent verksted med nødvendig kompetanse må utføre slikt arbeid, men eier av utstyret hevder at det kan deres eget mekanisk verksted utføre selv.
Gjelder EXR-01 og OD-015 etter at Nemko sluttet å godkjenne verkstedene?
Løst
Ved beregning av strømføringsevne skal man ta hensyn til reduksjonsfaktor ved flere parallelle kabler.
Hva menes med parallelle kabler? Må kablene berøre hverandre for å måtte medregnes? Ved f.eks 5-6 kabler lagt ved siden av hverandre på en stige, må man regne med en reduksjonsfaktor for 5 kabler på hver av kursene?
Løst
Har spørsmål ang 15 amp sikringer,
Er det sånn at en kun kan ha 15 amp sikringer på 2,5m2?
Eller gjelder dette kun gamle hus ved renovering pga takpunktene(lyspunktene) ?
Løst
Hei
I forbindelse med at jeg snart skal legge fundament jording på et nytt stort bygg, hvor jeg må benytte tverrforbindelse ettersom avstandene fra jordingen rundt bygget blir veldig stor. Men det jeg lurer på om er det noen spesielle krav til hva en skal skjøte jordingen med, eller kan vi bare bruke presshylser?
Løst
Hei!
Sitter her med opplæringsplanen som automatikerlærlingene skal igjennom.. Sliter fryktelig med et av punktene, og lurer på om noen kunne hjelpe meg med å definere hva som menes her:
-Måle fysiske størrelser på automatiseringssystemene og utstyret og bruke måleresultatene i drifts- og vedlikeholdsarbeidet
Setter pris på svar!
Løst
Eg skal gjøre en endring ie en styresrøms krets til en maskin, ved å legge in en skilletrafo på 1KVA styre kretsen og to automater på 6 A etter trafoen. eg legger dette in i febdok og det ser greit ut. Er dette riktig løsning eller skal eg jordfeilovervåking på kursene?
Løst
Hei,
Finnes det noe entydig skrevet om kravet til fritt areal/avstand utenfor døra til ett tavlerom?
På forhånd, takk!
Mvh
Torodd
Løst
Hei!
Spurte leverandør hva Current source/sink er og fikk svar, men forstod ikke helt svaret. Noen andre som forstår dette og kan forklare det på en enklere måte?
Grunnleggende refererer «current» seg til strømloopen som kobler detektoren mot resten av systemet. Dette er en standard såkalt «4-20 mA» forbindelse som formidler statusen på detektorens målenivå. Betegnelsen er litt misvisende fordi området ned mot 0 mA også er aktivt, men ulike nivåer her representerer feilmeldinger og andre vedlikeholdssignaler. Den aktuelle strømloopen må få strømmen forsynt enten fra den ene eller den andre siden. Det er her «source» og «sink» kommer inn. Den enden som er «source» forsyner støm til loopen mens «sink» enden «lytter» på loopen.
GD10P leveres som regel som «sink» variant, men også i enkelte tilfeller som «source». Dette er derimot noe som bestemmes under produksjonen av detektoren, og er ikke noe som kunden dynamisk kan velge på en spesifikk detektor. Du må altså vite hvordan systemet lokalt er bygget opp, og så velge riktig detektor i hvert tilfelle.
Løst
Hei
Har fra før av lagt opp cat6 anlegg i boligen min med 8 doble uttak. vurderer å gå over på elko løsning med patchepanel og utstyr for TV og internett men ser at de har en egen kabel for elkonettverkene.
Er dette nødvendig eller kan jeg bruke kablingen jeg allerede har i boligen? Den takler jo en hel del båndbredde og frekvenser, så vet ikke hva som er forskjellen i forhold til elko kabelen?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.