Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NEK 823

Skal installere i en del hytter som nå får tilført strøm og har fått fått følgende problem stilling. De ønsker ikke så mange stikk og uttak som 823 beskriver som minimum. De har solcelle på en del og ønsker fortsatt å bruke dette. Vi har gjort de oppmerksom på forskriftenes krav med antall, men det ønsker en del av de ikke. Kan vi installere etter kundens ønske evt hvordan dokumenter da? Dette er et gammelt hyttefelt, ikke nye hytter.

Spurt ${formatDate(1344978000)}
Løst Løst
Elektrisk installasjon i leilighet etter brann

Hei.

Vi ble tilkalt til en leilighet hvor det har vært brann. Sanering, rens og vask av kjøkkenet er gjort og rørleggerne og snekkeren er ferdig med kjøkkenet. Ikke en stor brann, men en brann på kjøkkenet som gjorde at kjøkkenet er totalskadd. Det ligger i kortene at alt elektrisk på kjøkkenet må legges om helt på nytt, noe avtalen vår går ut på. Men hvordan er det i resten av leiligheten?
Alt er uskadet her og installasjonene ser fortsatt bra ut.

Er det fare for at branngasser og andre gasser har skadet installasjonene på sådann måte at det ikke kan bedømmes med det blotte øyet hvorvidt det er brukbart eller ikke?

Burde vi kanskje rådet eieren til å gjøre alt i leiligheten på nytt?

Vi har aldri vært borti brannskadede installasjoner før, så jeg må spørre :)

Spurt ${formatDate(1344651960)}
Løst Løst
arbeide i andre land

hva skal til for meg som norsk installatør å arbeide over grensen til sverige f.eks. ?

har svenskene noen form for FKE?

Spurt ${formatDate(1344858180)}
Løst Løst
fordelingstavle

Heisann

Skal bygge ei lita fordelingstavle, og har tenkt å nytte meg av samleskinne av type ABB FS (SLK), samme som vert nytta i kabelfordelingsskap.

Det eg lurer på er om det må vere ein frittståande hovudsikring før samleskinna, eller om eg kan komme med tilførselskabelen rett på ein sikringsskuff og bruke denne som OV for samleskinne og kabel.

Det største problemet eg ser med dette er at tilførselskabelen ikkje blir spenningsløs ved fråkobling av sikring.

http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/a4781c0af884b054c12572a70026936d/$file/1SEC001003C2101.pdf
(side 23)

Spurt ${formatDate(1344371880)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Hei, har et spørsmål anngående overspenningsvern.

Anlegget er IT 230V

Det er en bygård hvor det skal bygges leiligheter.
I hovedtavlen i kjeller skal alle hovedsikringene (overbelastningsvern) sitte. Regner med at det ikke holder å sette et felles overspenningsvern for hele anlegget? Har tenkt å sette et OS ved vært OV, har det noe å si at det blir en del meter opp til hovedbryter og sikringene som står i hver leilighet?

Fint hvis noen har erfaring med dette.

Spurt ${formatDate(1344497340)}
Løst Løst
Automasjon
Gr. L etc

Hei er nå ferdig utdannet som automatiker, og har et spørsmål rundt kompetanse angående hva man har lov til å jobbe som osv.

Har jeg som automatiker samme kompetanse som som en elektriker med gr.l lappen? eller kan jeg KUN jobbe med elektro innad i det firmaet jeg arbeider i? Tenker da i forhold til å søke jobber der Gr.L er krav

( har lest mye forskjellig rundt dette . håper på noen klare svare eve. hendvisniger)

Takk på forhånd :)

Spurt ${formatDate(1344334320)}
Løst Løst
Cat 3 måleinstrument

Cat 3 måleinstrument er påstemplet 1000 v. Er det slik at dette kan brukes i alle installasjoner og deler av installasjoner såfremt ikke merke spenningen overgår 1000v ? Eller foreligger det begrensninger utover dette?

Spurt ${formatDate(1344346920)}
Løst Løst
Ex
EX offshore

1.Er det lovlig å ha EXia/b utstyr i en vanlig koblingsboks hvis IP graden er godkjent for området.

2.Hvis EX merkingen på en koblingsboks er borte, er den da fortsatt godkjent eller skal den byttes?

Spurt ${formatDate(1345114020)}
Løst Løst
Brannsentral (TEK10)

Noen som vil anbefale, eventuelt fraråde, brennsentral som er ihht. TEK 10.
Skal legge ca. 15 røykdetektorer. Ønsker røyktetektorer av god kvalitet for å unngå uønkede alarmer (av støv e.l.)

Har mulighet for ekstren sirene

Spurt ${formatDate(1344286260)}
Løst Løst
Svenske forskrifter

hvor finner man svenske el forskrifter og normer ?

Spurt ${formatDate(1344323400)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.