Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
komfyrvakt næringsbygg

Hei

Er det krav til komfyrvakt ved oppføring av næringsbygg. Industribygg med kantine/spiserom?

Spurt ${formatDate(1343904060)}
Løst Løst
Automasjon
250 ohms motstand ved bruk av HART

Hei!

Jeg har koblet opp HART ved flere anledninger, og vet da selvfølgelig at man må koble en motstand på 250 ohm i serie med kretsen for å kunne kommunisere med transmitteren. Allikevel er jeg ikke helt sikker på hvorfor, og sliter med å finne noe konkret om det på nettet. Er det noen som har et godt svar? :-)

Spurt ${formatDate(1343678400)}
Løst Løst
Prinsipper for jording mellom plattformer

Dersom man har kontrollsystemer (personal tracking system) på to plattformer som har hvert sitt kontrollpanel med hver sin power supply, skal skjerm fra kommunikasjonskabler mellom disse to systemene som fungerer sammen ha skjerm forbundet mellom de to IE-skinnene?
Hvert system har IE skinne som er forbundet til hoved IE jordboss pr plattform og vi tenker at denne gir solid jord via sjø.
Dersom skjerm mellom de to kontrollpanelene kun jordes i sin egen power supply side, kan vi da være sikre på at sjø gir et identisk jordpotensiale mellom de to systemene?

Spurt ${formatDate(1343730600)}
Løst Løst
Forgreiner til databord

Hei

Driv å monterar eit databord i eit kontrollrom, det trengs minimum 10 uttak til pc og skjermar pluss ekstra kontaktar. Bordet står på eit datagolv og eg tenkte å nytte meg av stikkontaktforgreinar som eg skrur fast til bordet, med gummikabel ned under datagolv til stikkontakt.

Er dette ei forskriftmessig løysing, eller må eg legge opp kabel og montere stikkontaktar for fast opplegg i bordplata?

Tenkt forgreinar:
http://www.satema.no/filestore/Kabelfringsmateriell_Produktark/Grenuttak_for_montering_p_eller_under_bord/GrenuttaktypeNS7.pdf

Spurt ${formatDate(1343413860)}
Løst Løst
Jfb

Har spørsmål ang jfb.
Hva er kravet i forhold til pe-leder.

Hvis en har jfb, så trodde nesten ville være tilstrekkelig praktisk/teoretisk. Fins det måter arg dette på,

er det direkte krav på nye hus å ha jfb og pe?
vet at det blir gjort alltid/ men er mest intresert hva grunnen er.

Er jo mange gamle hus som ikke har pe,
når en renoverer skapet skifter en til jfb,
da trenger enn ikke skifte /trekke om?

Spurt ${formatDate(1343471280)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
generell innføring elektro offshore

hei!
Har jobbet 10år på land og no har eg fått jobb offshore og er litt usikker på kompetanse nivået mitt offshore.
Er det noen elektro bøker jeg kan kjøpe som gir meg en bra innføring elektro offshore?

takk

Christian

Spurt ${formatDate(1343673000)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Varmekabel i IT-systemq

Hei!

I 61892 del 2 står følgjande:

10.4.12 Protection for heat tracing systems
The cable or tape units shall be supplied from (an) isolating transformer(s) with secondary
circuit neutral earthed and having a secondary voltage not exceeding 254 V.

I del 7 for Ex-område står det derimot dette:

b) in an IT system, an insulation monitoring device shall be used to disconnect the supply
whenever the insulation resistance is not greater than 50 ? per volt of rated voltage.

Utelukkar ikkje del 2 forsyning frå IT-system ettersom trafoen må jordas på sekundærsida? Er det nokon som kjenner bakgrunnen for det som står i del 2?, eg veit det er nytt av året. Eg innser at ein kan styre jordfeilstraumen betre i eit TN-system, men kva med utstyr som ein vil ha varmekabel til i ein nødsituasjon?

Spurt ${formatDate(1343302380)}
Løst Løst
EX / temp klasser

Lite spørsmål
Med referanse til ex sertfikat-.
Når det står maksimalt generert tempratur 85 grader (kabelskjøtsett1)
maksimalt genertert temprsatur 135 grader (kabelskjøtsett2)
Kan en bruke kabel sett 2 der en skulle brukt kabelsett 1?
Dette er bedre?

Spurt ${formatDate(1343307600)}
Løst Løst
Norsk fagbrev gyldig i andre land?

Er norske fagbrev gyldige i andre land? Eksempelvis EU land.

Jeg tenkte å kanskje flytte til Spania i et år og jobbe der.

Jeg vet at mange av sertifikatene mine på kran, lift, truck, varme arbeider og sånt også er gyldige i EU land.
Er det slik at fagbrevene våre automatisk også er godkjent?

Spurt ${formatDate(1343399580)}
Løst Løst
Automasjon
Installasjon

Skal det være to polet brudd på lys i et 400v TN CS anlegg

Spurt ${formatDate(1343248860)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.