Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Termoelement

Er det nødvendig med ny EXi beregning ved skifitng fra PT-100 element til termoelement? Mener å ha lest at det er lov å montere utstyr som generere mindre enn 1,5V, 100mA og 25mW?

Spurt ${formatDate(1346656560)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Fjerning av utstyr og kabler

Vi holder på å montere opp nytt ""fire & gas"" system på ULA feltet, men mens det gamle er inntakt.
Hva sier forskriftene (IEC61892) om de gamle kablene og de gamle detektorene?
Jeg vet at operatørene (BP og COPNo) har egne prosedyrer for slikt, men sier forskriftene noe.
Dersom valget er å la stå, sier da forskriftene noe om vedlikehold, eventuelt jording, merking o.s.v.

Spurt ${formatDate(1346669400)}
Løst Løst
Offshorekabel

Er det lov å legge offshorekabel(RFOU/BFOU) i jord på land?

Spurt ${formatDate(1346498820)}
Løst Løst
markering av ringjord

Hei
I forbindelse med legging av ringjord rundt et bygg ble det diskusjon om det er pålagt å merke ringjorden i grøfta med ""plastband"" over slik all kabel i jordsmonn skal merkes evt. beskyttes.
Hva er kravet her?

Spurt ${formatDate(1353482340)}
Løst Løst
Ex
Exed Kapsling

Har et spørsmål angående kontaktor plassert i en Exd enclousure fra Cortem SPA, model EJB-6.

Maksimal strøm for kontaktoren er 900A (24 volt). Jeg har to leverandører den ene mener at det ikke er mulig å levere kapslinger godkjennt for mer en 640A. Har også funnet et sertifikat fra Cortem so sier maksimum breaker størelse 640A. Den andre norske leverandøren sier at det i er begrensninger for Amper i en kapsling så lenge kravet til temmperatur opprettsholder. Bryteren skal opereres spenningsløst.

arnfinn

Spurt ${formatDate(1346160960)}
Løst Løst
dimensjonering av OV

Spørsmål ang dimensjonering av OV

IT 230V anlegg, 2 fas

kurser:

13stk x 16A
1stk x 10A
1stk x 25A

total effekt: 243A

Har valgt en samitidighetsfaktor på 0,5

da blir OV = 243A x 0,5 = 121,5A

Dette høres urimelig ut med en ov på over 100A i en bolig.
er eneste logiske løsning å få byttet til 3-fas eller hvordan skal dette gjøres i og med at inntaket bare er 2 fas?

dagens KV er på 63A og stigledningen er 16MM2, hva må gjøres?

Spurt ${formatDate(1346180700)}
Løst Løst
Effekt

Jeg lurte på en ting:

I hovedtavla er det et viserinstrument som viser en effekt på 700kW og så er det et annet instrument som viser 300kW VAR og cos phi 0,9

hva er VAR effekt?

Spurt ${formatDate(1346310300)}
Løst Løst
ringjord?

Hei, jeg sitter med en oppgave som har med jording å gjøre og jeg kommer meg ikke videre.

Det skal bygges et nytt verksted for vedlikeholdsavdelingen. Det nye verkstedet skal oppføres på ett plan av ferdige betongelementer montert på en bærekonstruksjon av stål. El-kraft og tele skal mates fra eksisterende terminalbygg som har en Ra = 30ohm.

Trafdata
S=200kVA
U=20/0,230 kV
Det er et IT-nett
Ikp2min inntak = 5kA

Størrelse på nybygg: 20meter x 30meter

Hvordan skal jeg utføre denne jobben?

Jeg tenkte på en ringjord CU line med 25mm2 som jeg legger rundt nybygget. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal lese det ut av tabellen i montørhåndboka.

Er trafoinfoen til hjelp? eller kun for å forvirre?

Hadde vært flott med et hjelpende svar!

Spurt ${formatDate(1346155440)}
Løst Løst
sentralisert nødlys

ved å benytte seg av sentrallisert nødlys, hvilke krav setter det i gang?

brannsikrekabler ol?

gjerne ref til gjeldende normer

Spurt ${formatDate(1346158260)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Ex o-kobling

Hvorfor er det ikke tillatt med Ex o-koblinger på skip og flytende plattformer??

Spurt ${formatDate(1345991460)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.