| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
ved totalrenovering av et eldre hus, altså inntaket er det samme men alt elektrsik inni er nytt, kan man gå ut ifra gamle normer eller må man følge nye nek 400 2010?
Løst
Noen her som tenker seg opp til installatørprøven i høst? Evt. noen som vet om det eksisterer et forum for de som skal ta prøven i høst?
Løst
Finnes det krav til at flammespalter må sjekkes?
Rotork skriver følgende:
There should be no need to grease the flame paths as the units are sealed for life.
Spørsmål 2:
Hva slags krav stilles til smøremidlet som benyttes på flammespaltene, husker dette var tema for mange år siden, men i dag virker det som alt mulig rart blir brukt.
Knut Olaussen
Løst
Va er den rette måtten å regne ut OV vern i et 400 volts anlegg 400v TN CS
Løst
Hei.
Jeg lurer på hvilke typer vern det finnes, hvilken funksjonalitet de har, og hva slags måleprinsipp de benytter.
Følgende vern har jeg oversikt over:
Kortsluttningsvern
Overbelastningsvern
(Automatsikringer og smeltesikringer)
Jordfeilvern
(Sammenligner inn og ut)
Derimot har jeg ikke oversikten over:
-Overstrømsvern
-Overspenningsvern
-Fasevern
og eventuelle andre vern som ikke er nevt ovenfor.
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Mvh
Atle-A.
Løst
Hva er et spenningsfall? Hva vil det si? Er dette noe vi ønsker eller ikke?
Hva kan skje?
Løst
Kan dusjkabinett plasseres vegg i vegg sikringskap,
Er det noe krav her som spiller inn? /på andre siden av badeveggen er sikringskapet.
Løst
Hei, hvordan skal en sikre ett høyspent anlegg før brannvesen el. iverksetter slukking? FSE kurset nevner kun frakobling, men sier ingenting om jording. Så for meg at anlegget må være frakoblet og jordet før slukking starter. Det vil vel ha betydning om det er personell i anlegget som må reddes ut eller ei og?
Løst
Hei.
Har ved ren utenksomhet lagt opp 2,5mm2, i skultanlegg, til en 3fas stikk i boden. Jeg bruker 15K jordfeilautomater på resten av huset, og tenkte ikke på å sjekke om det fantes 3pol JfAutomater med den karakteristikken.
Noen som kan tipse meg om mulige løsninger for å få mest mulig kapasitet på denne? Gjerne fabrikat og typer.
Løst
Hei
Hva er kravet til dokumentasjon (bortsett fra samsvarserklæring og ex sertifikat) for offshore installasjoner, og hvor står dette?
Tenker da på om det er krav til å levere tegninger?
mvh
Mats
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.