| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jeg driver og forbereder meg til å dra på verneombudskurs. Her skal bla elsikkerhet være tema.
En ting jeg ønsker å få belyst er hva verneutstyret vårt beskytter mot.
Vi jobber i tavler med svært høye kortslutningsstrømmer.
Det jeg ser er at hjelm, visir, isolerende hansker osv ikke har den beskyttelsen vi ønsker. Dvs en beskyttelse som er mindre enn 6 cal/cm²
Så kommer spørsmålet hva utstyr må man ha for å beskytte se mot lysbuer som genereres med Kortslutningsstrømmer på for eksempel :
10KA
25KA
50KA
100KA
150KA
Det kunne videre vært greit å få belyst hva kortslutningsstrømmer som genererer ulike energier i feks cal/cm². Dette ville ha hjulpet for å kunne utføre en riktig vurdering av nødvendig beskyttelse.
Løst
Er sone inndeling på bad kun definert ut ifra dusj eller gjelder også avstanden til vask. Dvs 60cm fra kran går sone 2?
Løst
Hva er programsekvens?
Står i forbindelse med en oggave , lag forslag til programsekvens
Løst
Kan en kjølekompressor (integrert enhet med elektrisk motor og kompressor i samme kapsling) monteres i Ex-sone 2 hvis den har klasse ""cb""? (II 2G cb EEx IIC T3). Må ikke kompressoren klasses også i hht elektriske klasser, dvs Ex e, Ex d el. tilsv, eller er sertifikat for førstnevnte merking tilstrekkelig?
Løst
I et næringsbygg med cellekontorer - hva er grunnen til at man velger å forsyne hver arbeidsplass med adskilte kurser for datastikk og stikk for generelt forbruk?
Det er vannbåren varme, altså ikke elektrisk oppvarming i kontorene. Belysning er nedhengt plassorientert per pult (ikke arbeidslampe på pulten), og forsynes med separate kurser. Uttakene til arbeidsplassene forsyner dermed kun normalt kontorutstyr som PC, ladere, skjerm etc. på pultene.
Videre er det ikke UPS eller nødstrøm i bygget, så ikke derfor det er oppdelt.
Jeg tenker bare litt i forhold til en vanlig boliginstallasjon, der alle typer laster blir koblet vilkårlig på hver kurs.
Løst
Trenger litt hjelp med å skjønne HVORFOR det blir et proposjonalavvik ved p-regulator.
Avviket vil jo alltid være tilstedet, så hvorfor stopper pådraget i utgangen..?
Løst
Hei. Jeg lurer på når du skal legge opp en ny sikring og går fra eksisterende sikring og inn til den nye sikringen.
Er det noe krav i NEK`en på hvilken kabel/leder som skal brukes her?
Og er det noe krav til størrelse på denne ?
Og er det krav med endehylse på lederen?
Eventuelt hvor finner jeg disse kravene ?
Løst
Hva er grunnen for at det ofte benyttes krympestrømpe eller vulketape over kabelens ytterkappe der den blir avisolert? For eksempel ved innføring i tavler eller motorer.
Løst
Har starta på teorioppgåver for energimontør. Har fått ei oppgåve om TN-nett og har i utgangspunktet aldri vore borti dette før.
I oppgåva skal det settast opp eit inntaksskap til ein seksmannsbolig, og det einaste som er på plass er ein tfxp 4x95 og 6 stk pfsp 2x10.
Boligane har einfasa OV.
Mitt spørsmål er kva er vanleg å gjere?
Skal PEN-ledaren splittast i inntaksskapet, eller kan den koblast på eine ledaren i pfsp-en og splittast inne?
Eventuellt er det nok å berre sikre fasen?
Er det lov å ha PEN-ledar i ein vanleg pfsp?
Løst
Hei!
Har hørt litt snakk om statisk og dynamisk trykk, men vet ikke hva forkjellen er.. Og når det er snakk om flowmåling, hvor kommer statisk trykk inn i bilde?
Takker for svar!
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.