Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1544
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409464
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892888
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering830
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer13
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Automasjon
Block & bleed

Hva er riktig fremgangsmåte når man skal stenge av fra prosess for å kalibrere en dp-celle tilkoblet en 5-veis manifold? Tenker da på bruk av block & bleed. Kan dp-cellen ta skade av feil fremgangsmåte?

Mvh Sindre.

Spurt 18:34 - 8.1.2012
LøstLøst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Totalrenovering, nye forskrifter

Bolig etter vannskade som totalrenoveres fra grunnen av.
Sikringsskap består av gamle ""blåbokser"" med åpne sikringer. Installasjonen har ikke KV i loft, men går usikret inn til bolig.
Alt av ledningsopplegg blir nytt og dette blir jordet utførelse.
Vil dette i praksis si at det må etableres nytt inntak, iallefall nytt sikringsskap med jfa, overspenningsvern og komfyrvakt?

Spurt 8:09 - 5.1.2012
LøstLøst
Mulighet for tilkobling av bensinaggregat

Hei.

Nå har jeg fått strømmen tilbake etter uværet som herjet.
Men jeg var relativt selvhjulpen med bensinaggregatet der jeg laget en liten tjuvkobling med en skjøtekabel med to hannkontakter i hver ende. Ja, ikke særlig lovlig.

Der aggregatet putret og gikk ute i hagen og var plugget inn i utestikket og forsynte anlegget derifra. Med OV nede og kursautomatene oppe. Hva gjør man ikke når man er desperat.

Men sånn i fremtiden om dette skulle skje igjen. Finnes det noen kontakter og støpsler der ute med både hunn og hann uten berøringsfare?

Ved strømbrudd så trenger jeg da mulighet for å forsyne anlegget og denne tilkoblingen må være uten fare for berøringsfare ved normal tilførsel fra netteier.

Jeg tenkte litt på å bare bruke en koblingsboks på uteveggen der jeg bare går inn og kobler gummikabelen inn på klemmene. Men finnes det noen mer praktiske løsninger der ute? For slik den koblingen blir så forsyner en av 16A kursene resten av automatene i skapet med spenning via samleskinna.

Strømbrudd skjer faktisk ganske ofte her. Jeg bor litt i ""ødemarka"" der jeg deler trafo med et fåtall abonnenter.

Varme går greit, det behovet er dekket av peisen. Så aggregatet var nok til å forsyne TV, datamaskiner, belysning, stereoanlegg, internett etc. i huset. Aggregatet har sitt eget 16A vern med jordfeilbryter jeg har montert.

Spurt 22:51 - 5.1.2012
LøstLøst
Automasjon
Bench-set

Ser at bench-set står skrevet (3-15 psi eller 0,2-1 bar) på merkeskiltet til en reguleringsventil.
Hva er bech-setting? Hvordan/hva gjøres?

Spurt 18:52 - 4.1.2012
LøstLøst
Automasjon
Nødvendige/påkrevde kurs automatiker?

Hei,
Ved arbeid på onshore og offshore installsjoner som Statoil Kårstø, Shell Ormen Lange samt alle offshore installasjoner; hva er påkrevd av kurs for å kunne jobbe som automatiker?

Spurt 6:40 - 5.1.2012
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Luftinntak

I ""NORSOK Z-015 4.3.2 Type U02: Luftkompressor"" står det:

""f) Tilluft skal tas fra ikke-eksplosjonsfarlig område...""

Mitt spørsmål er:

Er det i tillegg krav om avstand ifra sone-klassifisert område? Eller er det nok at luftinntaket er plassert innenfor uklassifisert område, selv om dette er rett i nærheten av klassifisert område?

Spurt 7:31 - 5.1.2012
LøstLøst
Ex
2 polt brudd ex område

er det krav til 2 polt brudd på lysbryter i ex område?

Spurt 13:44 - 4.1.2012
LøstLøst
Automasjon
Relevante forskrifer?

Hei!

Jeg er automatikerlærling offshore, og tenker å starte med å lese forskrifter i god tid før fagprøven.

Men sliter litt med hva som egentlig er relevante forskrifer, og hva man burde kunne i hode, og hva man burde vite hvor man finner..

Noen som kan hjelpe meg med dette? Og hvordan tar fagprøven hensyn til bransje? Kan jeg få spørsmål om NEK400?

Takker for svar!

Spurt 15:54 - 4.1.2012
LøstLøst
Kabel til underfordeling

Hei!
Jeg skal legge en strømkabel til underfordeling (i vaskehall)
Kabelen jeg skal legge er PFXP på kabelbro.
Trenger jeg å legge egen jordleder i tillegg?

Spurt 11:45 - 4.1.2012
LøstLøst
Ansvar og skyld

Det er jo slik at når det er feil på et elektrisk anlegg og noen stryker med eller det blir store materielle skader som følge av brann og røksoting så finner man stolt ut med nesa i været om hvem som har koblet eller prosjektert anlegget for å gi skyld og plassere erstatningskrav osv.

Det jeg synes er litt pussig er at jeg aldri har hørt om at produsenten av utstyret må erstatte noe dersom det blir feil på selve utstyret i seg selv.

Tenker da på f.eks ABB, siemens eller elko utstyr av forskjellige slag.

Jeg kan faktisk ta et eksempel da det tok fyr inne i et siemens pls panel og alt inne i skapet måtte byttes pga syreangrep og soting etter svovelgasser fra brent plast osv.

Det var mere interessant å legge skylda på den stakkars installatøren og hans montør som hadde koblet inn panelet for snart 1 år siden.

Er det noen med litt juridisk peiling som kan hjelpe her??

Er Siemens fritatt for alt som kan skje med sitt utstyr etter overlevering til kunde??

Spurt 13:21 - 4.1.2012
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.