Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
manglende dokumentasjon

elektrikkeren har ikke sørget for bilde/tengning av varmekablene før tildekking.
Hvor alvorlig er det for meg som forbuker?

Spurt ${formatDate(1331897760)}
Løst Løst
to polt brudd EIB systemer

Spotter og varmekabler styrt av EIB rele, må vi sette egen 2-polt bryter ved dør?

Spurt ${formatDate(1331802360)}
Løst Løst
Avvike fra norm

Hei.

Jeg leser stadig folk nevne her inne om at ditten og datten må noteres som avvik fra normen i samsvarserklæringen.

Hvordan kan dette være lov? Jeg skjønner at dette bare er småtterier som i praksis kan være ubetydelige. Men er ikke en norm noe en må støtte seg på for at det skal være forskriftsmessig?

Jeg kan jo ikke se for meg at folk trosser NEK 400 på alle punkter og bare noterer dette som et avvik.. og det er greit liksom.

Må man skaffe til veie andre anerkjente normer? Eller er det en risikovurdering som må ligge til grunn for at det skal være lovlig?

Spurt ${formatDate(1331848560)}
Løst Løst
14hybel-leiligheter

Hei!
Vi skal installere strøm i 14 hybel-leiligheter.
Vil det være krav til brannvarslingssystem her?

Spurt ${formatDate(1331709120)}
Løst Løst
Arbeidsverktøy - Målermontører

Er det noe spesielle krav til bruk av verktøy i forbindelse med måler montasje i sikringsskap? Finnes det noen forskrift som definerer minimumsnivå?

Spurt ${formatDate(1331718780)}
Løst Løst
Kabeldimensjon målersløyfe direktekobling

Hei.

Jeg holder på å skal bygge et skap med 230V 3-fase 80A inntaksvern, med direktekoblet strømsløyfe. Men jeg er litt usikker på dimensjonene på kablene jeg skal bruke fra inntak, til sikringsfordeling. Er det noen spesielle regler på inntakskabler i målesløye? hvilken forlegningsmåte er det som er brukt på dette?
Leser i BKK sine krav til målerpunkt at det skal brukes maks 25mm2 kabel. dette ligger akkurat i grenseland i forhold til forlegningsmåte, så jeg må vite hvilken som er riktig.

Spurt ${formatDate(1331623860)}
Løst Løst
TN-CS

Hei

Vi har et gammel TN-CS anlegg på jobben. Hovedbryteren kunne jeg tenkt med å bytte. Hva syntes dere om løsningen med å sette opp 4-polet hovedbryter? føre N fra PEN skinna, inn på toppen av en 4-polet hovedbryter. Det er også gamle UZ elementer der som skulle vært byttet ut. Er ikke galt å sette opp 2-polet kombiautomat i TN-CS anlegg?

Spurt ${formatDate(1331579340)}
Løst Løst
Automasjon
Kobling av motor?

Hei, jeg skal styre to motorer fra pls via skjerbasert system, med nødstopp i døren på skapet. Motor nr 1 skal ha stjerne/trekant og motor 2, skal koblest i trekant.
Motor 2 kan kun gå når motor 1 allerede er i gang.

Hvordan gjør jeg dette?

Spurt ${formatDate(1331557080)}
Løst Løst
Automasjon
Flowmåling, turbulent

Hei!

Har hørt snakk om at det ideelle strømningsbildet i et rør oppnås ved turbulent strømning, dette er også det som gir best målenøyaktighet på 90% av alle flowmålere?

Kan noen forklare meg dette?

Spurt ${formatDate(1331578320)}
Løst Løst
Serielysbue

Hei. Jeg har ved et par anledninger høre folk bruke betegnelsen serielysbue. Hva er dette? Hvordan oppstår det? Og hva betyr tilbaketransformering?

Spurt ${formatDate(1331297520)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.