| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
elektrikkeren har ikke sørget for bilde/tengning av varmekablene før tildekking.
Hvor alvorlig er det for meg som forbuker?
Løst
Spotter og varmekabler styrt av EIB rele, må vi sette egen 2-polt bryter ved dør?
Løst
Hei.
Jeg leser stadig folk nevne her inne om at ditten og datten må noteres som avvik fra normen i samsvarserklæringen.
Hvordan kan dette være lov? Jeg skjønner at dette bare er småtterier som i praksis kan være ubetydelige. Men er ikke en norm noe en må støtte seg på for at det skal være forskriftsmessig?
Jeg kan jo ikke se for meg at folk trosser NEK 400 på alle punkter og bare noterer dette som et avvik.. og det er greit liksom.
Må man skaffe til veie andre anerkjente normer? Eller er det en risikovurdering som må ligge til grunn for at det skal være lovlig?
Løst
Hei!
Vi skal installere strøm i 14 hybel-leiligheter.
Vil det være krav til brannvarslingssystem her?
Løst
Er det noe spesielle krav til bruk av verktøy i forbindelse med måler montasje i sikringsskap? Finnes det noen forskrift som definerer minimumsnivå?
Løst
Hei.
Jeg holder på å skal bygge et skap med 230V 3-fase 80A inntaksvern, med direktekoblet strømsløyfe. Men jeg er litt usikker på dimensjonene på kablene jeg skal bruke fra inntak, til sikringsfordeling. Er det noen spesielle regler på inntakskabler i målesløye? hvilken forlegningsmåte er det som er brukt på dette?
Leser i BKK sine krav til målerpunkt at det skal brukes maks 25mm2 kabel. dette ligger akkurat i grenseland i forhold til forlegningsmåte, så jeg må vite hvilken som er riktig.
Løst
Hei
Vi har et gammel TN-CS anlegg på jobben. Hovedbryteren kunne jeg tenkt med å bytte. Hva syntes dere om løsningen med å sette opp 4-polet hovedbryter? føre N fra PEN skinna, inn på toppen av en 4-polet hovedbryter. Det er også gamle UZ elementer der som skulle vært byttet ut. Er ikke galt å sette opp 2-polet kombiautomat i TN-CS anlegg?
Løst
Hei, jeg skal styre to motorer fra pls via skjerbasert system, med nødstopp i døren på skapet. Motor nr 1 skal ha stjerne/trekant og motor 2, skal koblest i trekant.
Motor 2 kan kun gå når motor 1 allerede er i gang.
Hvordan gjør jeg dette?
Løst
Hei!
Har hørt snakk om at det ideelle strømningsbildet i et rør oppnås ved turbulent strømning, dette er også det som gir best målenøyaktighet på 90% av alle flowmålere?
Kan noen forklare meg dette?
Løst
Hei. Jeg har ved et par anledninger høre folk bruke betegnelsen serielysbue. Hva er dette? Hvordan oppstår det? Og hva betyr tilbaketransformering?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.