Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1550
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409493
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892892
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning218
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Downlights

Har trekt 1,5mm2 PLS 90 fra veggboks(dimmer), og opp til spotkasser.
Lengda fra dimmer til trafo er 2,5 meter.
Skal bruke 12V.

Hvordan er dette i forhold til kabelberegningen ?
PLS90 1,5mm2 har samme strømføringsevne som 2,5 PR i A2.

Det er trekt 2,5mm2 PN frem til veggboksen(dimmer).

Samtidig må du vel legge til temperaturfaktor, står jo i NEK400:2010 at en må regne med 40-50 grader i takpunkt.

Mvh
Automatiker.

Spurt 17:57 - 15.2.2012
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Kontorplass i tavlerom/LER

Hva sier forskriften om å etablere fast kontorplass i tavlerom og Lokal Equipment Room. Offshore får vi stadig forespørsel om at innleid personell ønsker ""fast"" kontorplass i slike rom, i mangel av alternativer.

Vi har tidligere avslått slike ønsker muntlig, men spørsmålet dukker stadig opp. Ønsker konkrete paragrafer å henvise til hvor dette blir beskrevet.Deretter kan dette dokumenteres i skriftelig form ved henvendelser.

På forhånd takk.

Spurt 13:47 - 6.2.2012
LøstLøst
Dimensjonering beskyttelsesledere

Hei. Jeg skal dimensjonere en beskyttelsesledre og tenkte å bruke formelen i NEK 400:2010-5-543.1.2 på s. 276.
Men blir litt usikker for i montørhåndboken på s. 49 så er det et eksempel med akkurat denne formelen, men skjønner ikke hvor de henter tallene fra.
Formelen er jo: S= ?I2xt / k
Og i montørhåndboken så skriver de ?45000 / k(143) også regner de ut.
Men 45 000 er jo bare I. Hva med tiden og det at den er opphøyd i 2. ? Om noen kunne forklart meg denne formelen og hvor man henter tallene fra så hadde jeg blitt veldig glad : )

Spurt 14:54 - 6.2.2012
LøstLøst
CE merke. Hvem kan godkjenne ?

Hei.

Jeg har et spørsmål om CE merking.

Om jeg har laget et apparat.

Kan jeg selv CE merke dette apparatet?

Det dreier seg om en søylebormaskin jeg og en mekaniker laget som et hobbyprosjekt.

Den består av en 2kW trefasemotor, drivverk, chuck og selve konstruksjonen til bormaskinen.
Eller må et sertifiseringsorgan ta seg av denne godkjenningen?

Spurt 18:50 - 6.2.2012
LøstLøst
Ujordet kontakt

Hei, har vært hos en kunde som har hatt tilsyn av infratek. Han har nylig installert en varmepumpe med jordet kontakt i stua. Alle andre kontaktene i stua er ujordet, den nærmeste er 3 meter unna varmepumpa.
Kan jeg da bytte ut den nærmeste til jordet kontakt eller er det lov å ha det som det er nå? Kan vel ikke pålegge han å bytte alle kontaktene i stua til jordet, bare pga han har fått varmepumpe?

Spurt 12:49 - 6.2.2012
LøstLøst
Ex
Bruk av ikke EX utstyr i Klassifisert Område

Ved bruk av ikke EX fotoapparat eller annet ikke EX måleutstyr i klassifisert område, er det krav til AT1 osv. Skal batterier tas ut av utstyret før en går ut til aktuelt område og settes i igjen der eller er det nok at utstyret er avslått. Vi passerer jo andre klassifiserte områder underveis som ikke er sjekket ut ol.

Spurt 12:54 - 6.2.2012
LøstLøst
internmålere skal vekk ?*

hørete en påstand i dag om at, det ikke lengre er tillatt med intermålere, f.eks i boretslag med en everksmåler og undermålere per bo enhet. og at dette har tilbakevirkende kraft slik at borettslag av denne typen må legge opp til everksmåler per boenhet.

noen som vet noe om denne endringen ?

Spurt 17:49 - 7.2.2012
LøstLøst
Ex
IS-barriere med flere outputs

Hei,

har et tripsignal (Buchholzalarm) som skal trippe fire frekvensomformere og samtidig gi et signal til et kontrollsystem, altså trenger jeg en barriere som samtidig splitter til fem output fra barrieren. Har funnet en komponent (P+F HiD2822) som gir to output fra barrieren, men jeg trenger fem!! Noen som har noen gode idéer?

Spurt 12:41 - 6.2.2012
LøstLøst
trafo 230/400

Skal inn med en trafo for en maskin fra IT 230 til Tn 400. Legger vi en lask fra nullen på trafo`n til jord på 400V siden? Blir som vi splitter på vanlig inntak. Hva er konsekvensen hvis vi ikke gjør det evt?

Spurt 16:48 - 4.2.2012
LøstLøst
Skipselektriker sertifikat

Hei har ett spm ang skipselektriker utdanning.

Jeg seilte 4mnd som skipselektriker assistent i 2011. For å seile som det må man ha:

1 Elektriker fagbrev gr.L
2 Eksamen EL6039
3 Helseattest
4 sikkerhetskurs

Dette har jeg og idag er jeg ute som skipselektriker.

Men det har kommet nye regler fra sjøfartsdirektoratet som jeg ikke helt har klart å sette meg inn i.
Hva skjer med oss som gikk som assistenter? kan jeg søke om å få sertifikat eller må jeg ta kurs eller på skole?
Ser at reglene og forskriftene fortsatt ikke er helt avklart på søfartsdirektoratet sine sider.

Spurt 5:28 - 6.2.2012
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.