Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1544 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9464 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 888 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 830 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 13 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei.
Jeg lurte på hvor det står (EN, IEC, NEK etc.) at en Eexd nippel skal være i samsvar med kabelstørrelsen? Og er det noen gode oppslagsverk angående det med å velge korrekt kabel og Eexd nippel?
Mvh
Rune
Hva er kravet til beskyttelsestiltak for en hovedkurs tilknyttet et allment IT-fordelingsnett.
For forbrukerkurser er kravet strømstyrt jordfeilvern på maks 30mA.
Sitter her å leser forskrifter til en teoretisk forskiftsprøve jeg har.
Leser i NEK400 om at Utgjevningsforbindelse med beskyttelsesformål skal ha minst 6mm2 CU, mens utgjevningsforbindelse for beskyttelsesmål som tilleggsutjevningsforbindelse skal ikke være mindre enn den største beskyttelseslederen til de utsatte ledende delene?
Lurer på hva forskjellen mellom disse i praktis?
Hva er den jordingen som kommer med forsyningskabelen, som termineres i motorhuset?
Og hva er forskjellen mellom utgjevningsforbindelse for beskyttelsesformål og utgjevningsforbindelse for beskyttelsesmål som tilleggsutjevningsforbindelse?
hei
hva legger man egentlig i ordet krysskobling fra felt instument og inn mot PLS?
Slik som jeg har forstått det er det snakk om det siste steget fra instrumentet og inn til I/O kortet?
Kan ikke huske å ha lest dette ordet i skulebøkene, finnes det et annet ord som tidligere ble brukt?
mvh Klaus
Hei!
Jeg skal montere stikk-kontakter på bilverksted.
Stikk-kontaktene blir montert på lakkert stålinnredning.
Må denne innredninga jordes?
Hallo godtfolk.
Jeg må si først at jeg så å si aldri driver med røranlegg, men kun åpent anlegg på jobb ellers.
Så dette kan virke som et dumt spørsmål for en som trekker i rør dag etter dag.
Men jeg skal omstrukturere anlegget hjemme nå ved å legge lys og stikk i stue og kjøkken fra 10A lyskurs til 16A varmekurs. Noe som innebærer omtrekking opp til 2,5mm2.
Rørene her er veldig trange. Gammelt 16mm galva stål med en rekke skjøter som gjør omtrekking veldig vanskelig. Så jeg må bruke smøring. For det var et mareritt bare å få trekt ny jordleder til soverommene.
Jeg ser de fleste glidemidlene for rørtrekking er vannbaserte. Er det noen spesiell grunn til dette? Kan man eksempelvis benytte matolje som en erstatning?
WD 40, motorolje og andre oljer er jo forståelig da det spiser isolasjon.
Liten vits i å kjøpe en hel flaske med slikt middel når man godt kan improvisere. På et så lite prosjekt tenkte jeg.
Jeg lurer på hvem som har anledning til å skrive/bestemme en Nær-ved-avtale. Dette er en avtale mellom e-verk og grave-entreprenør, hvordan grave-entreprenøren skal forholde seg til høyspent, gass o.l. Det er da meningen at avtalen skal beskrive eventuelle begrensinger.
Det er snakk om å la person uten elektro-fagbrev gjøre dette, etter opplæring. Er dette lovstridig?
Hei!
Er automatikerlærling offshore og nå nærmer det seg fagprøve!
Lurer litt på hvordan spørsmål som går igjen, hva er det som er viktig å kunne? Hvordan forskrifter er relevant, burde jeg kunne offshore-forskriftene, eller er det bare FEL, FSE og NEk som er vesentlig?
Er egentlig ganske blank på hva som venter meg, og hva som kommer, så hadde satt pris på om noen kunne fortelle meg litt rundt dette med fagprøven for automatikere.
Som sagt, jeg er lærling offshore
Hei!
Eg lurer litt på kva differensialprober er og korleis/når ein bruker dette? Ser fluke har ein som heiter DP120 (http://www.fluke.com/fluke/nono/tilbehorssok/testledninger,-prober-og-klemmer-for-industriell-bruk/dp120.htm?PID=55940)
mvh Harald
Nye NEK 2010 stiller krav til montering av osv i alle hytter, hus, leiligheter, enten i brannsikker kapsling, jfb forran osv eller vernet konstruert på slik måte at fare ved havari er et minimum.
Vi har liggende en del osv fra Møller som krever jfb forran.
Kan vi bruke slike vern i TN nett uten jfb ? Gjelder dette for alle nettsystemer ?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.