| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Vi har pusset opp 2 av 3 etg i et rekkehus fra 69. Vi byttet sikringsskap, ba om automatsikringer, har fått jordfeilbryter på alle 13 sikringene i skapet.
Vi la opp nye kurser til bad, WC og kjøkken, så der forstår jeg at vi får sikringer med jordfeilbryter etter nye forskrifter.
Mange av stikkene ellers i huset er ujordet, også de som ble byttet ut under oppussing.
Nå krangler vi med installatøren om regningen og om dette er å betrakte som nytt anlegg eller oppgradering av eksisterende anlegg, og da hvilken forskrifter/standarder som skal følges. Noen som kan hjelpe?
Løst
Hei, har et spørsmål om en bevegelsessensor for lys på en 10A kurs. Kan en sensor beregnet for max 600W stå på denne kursen, så lenge armaturene ikke overskrider dette, med tanke på at ""nedtrapping"" på fast last er lov?
Mvh. Leif
Løst
Har montert en stikkontakt ip44 35cm over en terasse, blir det godkjent eller er den for lav.
Løst
Har for tiden et pågående prosjekt hos min mor. Det gamle sikringskapet er overfylt og dårlige kapslinger. Det har også vert brann i skapet ved tidligere anledning, og deler av skapet bærer preg av dette. Planen er som følger: Bytte hele tavla, og sette inn nye jordfeilautomater og OV (i staden for gamle aut. sikringer og skillebryter). i samme slengen vil eg også bytte inntakssikringer (fra gamle UZ sikringer) til nytt automat KV, og sette inn eit overspenningsvern i samme skapet.
Eg har, etter å ha lest igjennom andre foruminnlegg, forstått at eg er ganske på jordet når det gjelder kva eg har lov til å gjøre hos min mor. Nokre tips til korleis eg skal gå fram?
Mvh Elektriker
Løst
Hva er nemko godkjenning i forhold til CE merking?
Kan man bruke elektriske apparater/utstyr som ikke har nemko godkjenning?
Takker for ale svar
Løst
Hvordan er regelverket ved innleie av elektrikker for en kort eller lenger periode? Hvilket regelverk brukes her?
Løst
Hei
I en industribedrift,kan en ansatt automatiker bytte en kontaktor i et sikringskap.
Løst
Vi har en kabelgate med BFOU kabler som har blitt utsatt for oljesøl over tid. Disse har svulmet opp lokalt.
Sjekket ved å fjerne litt av ytterkappen at resten av kabelen er ok
(ledere,""branngummien"", armering og plastikken rundt armeringen).
Mitt spørsmål er da:
Hva er godkjent/riktig måte å reparere en slik skade?
Er det f.eks. lov å tre over en krympestrømpe?
(evnt. med lim i endene).
Har forsøkt å finne normer som omhandler dette uten hell.
Løst
Heisann. skal bygge om skapet til boligen min. Da jeg fulgte inntakskabelen til noe jeg trodde var kv vernet oppe på loftet, viste dette seg at dette kun var rekke klemmer og skru sikringene har blitt tatt bort.
Jeg mener at dersom det oppstår en korsluttning på inntakskabelen til skapet må det være monert inn kv vern her. Dette for å forhindre at en må ringe til nettleverandør dersom en ks oppstår.
Kabelen er heller ikke lagt kortsluttings sikker utførelse, dvs 3 ledere i hvert sitt rør.
Hva tenker dere om saken her inne ?
Løst
Er ute etter en EMC plugg og kontakt, 3+j 6-7 A belastning.
Noen tips?
På forhånd takk.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.