Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1550 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9493 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 892 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
I garasjen har jeg en Høytrykkssteamer, den er lagt på en 3x32ampers sikring.Kabeltverrsnittet på denne er på 2,5kv,steameren har en høy startstrøm.Er dette lovlig,er elektrikker som har montert dette for noen år siden
Forskriften er en rammeforskrift som baserer seg på at anerkjente internasjonale normer legges til grunn for oppfyllelse av forskriftens sikkerhetskrav.
DSB anser at norsk elektroteknisk norm NEK EN 50110-1:2005 oppfyller sikkerhetskravene i denne forskriften.
Dersom forskrift, veiledning og norm er oppfylt anses det som dokumentert at forskriftens sikkerhetskrav er oppfylt.
Hei, overnevnte er klippet fra deres nettsider og er et eksakt sitat fra Forord i FSE.
2 ledd sier at NEK'en i seg selv oppfyller sikkerhetskravene i FSE.
3 ledd sier at FSE + veiledning + norm må oppfylles.
Her er det motsetninger når man begynner å lese.
F.eks. er det uoverenstemmelse mellom NEK (Side 37) og FSE(side 11) på Risikoavstand for spenninger under 70 kV.
Dette står riktignok i Tillegg A som er informativt i Nek'en, men
hvis ikke det kan brukes hvorfor står det der da.
Kunne selv ikke tenke å bruke annet enn FSE, men vil se store problemer med å nekte en utenlands entreprenør dette.
Han vil vise til 2 ledd i FSE og tabell i NEK'en
Har dere et synspunkt på dette.
Mvh.
Helge J. Hansen
Rejlers Consulting.
helge.hansen@ae.no
finnes det noen tabbel på hva man skal gange ik2pmax med for å finne min når man måler. har i alle år ganget ganget med 0,76 på alle typer net og automater/uz, men det kan vel ikke stemme, at det er likt for alle eller?
hjelp til å fylle ut denne:
ITnett med jfb - ik2pmin =
ITnett uten jfb ik2pjfmin =
TNnett
osv.
På en integrert stekeovn:
Er det normalt tillatt og bytte ut 16A støpselet med 25A støpsel, og tilkoble ovnen en 25A kurs?
Fint om jeg kan få et annet svar enn ""dette må du høre med produsenten om"". Spørsmålet gjelder på generell basis, ikke en spesifikk ovn :)
Skal alt utstyr på bad fortsatt ha 2-polet brudd? Mener å ha lest at vifte, håndkletørkere osv ikke trenger dette.Eller må utstyter ha allpolig brudd innebygget (eks termostat). Greier ikke å finne dette i normen i klartekst. Belysningsutstyr 230V skal naturligvis fortsatt ha allpolig brudd.
Heisann. Har en del kontaktorer som skal bryte varmeelement.Problemet er at kontaktoren brenner inne. På kontaktoren står det ac3 kontaktor.
Vil tro at dette er en bedre løsning enn ac1 kontaktor og at dette ikke har noe å si i mitt tilfelle ?
Mvh
jan
Hei.
Jeg eier et eldre hus der vi har gitt kjellerstua egen separat inngang.
Denne kjellerstua består av en stue og to rom og vi leier den ut til et ungt kjærestepar som studerer.
Kan jeg som eier av huset oppgradere og forestå installasjonene i utleierdelen? Jeg er elektriker. Det sier seg jo selv at dette er kun i egeninteresse i og med at jeg jo vil sørge for at anlegget jeg har hovedansvaret for skal være i forskriftsmessig stand.
Er det slik at så lenge det er mitt anlegg så kan jeg forestå det eller må jeg faktisk ""bo der"" for at det er forenlig med definisjonen ""eget anlegg
Selskapet jeg jobber for leverer store intregrerte logistikkløsninger, som innebefatter kraner, fordelingsskap, motoriserte baner og heiser etc.
Hele leveransen vår blir levert i henhold til maskindirektivet, og alle tilførselspunktene til utstyret vårt kan isoleres med servicebrytere.
Majoriteten av vedlikeholdspersonellet som er ansatt for å drifte og vedlikeholde anlegget vi leverer er ikke elektrofaglært. Det er kun jeg som er elektriker.
Hvis jeg har skjønt ting riktig er det opp til produsenten av utstyret (vårt eget selskap i dette tilfellet) å utforme kravene til personell som skal forestå drift og vedlikehold av anlegget, og at både krav til kompetanse og at selve kompetansen skal kunne dokumenteres. Stemmer dette, og kommer eventuelt FKE inn på banen?
Videre lurer jeg på om det er noen føringer eller krav til graden av dokumentasjon, eller krav til hvordan produsenten skal fastsette kompetansekrav for å drifte og vedlikeholde anlegget.
Vi dekker stort sett alt innenfor lavspenning, både like- og vekselstrøm og har enorme mengder frekvensomformere.
Hei.
Dette er bare noe småtterier der jeg har noen nattbordslampetter jeg skulle satt støpsel på.
Jeg kan forsåvidt bruke jordet støpsel på lampettledning.
Men er det i det hele tatt noen steder nå til dags man får kjøpt løse eurostøpsler? Gjerne over disk.
Jeg synes slike støpsler blir et mer og mer sjeldent syn, men jeg kan jo ta feil og at de er lett å få tak i.
Hei. eg har ei D/P celle som nivåmålar på ein tank som er minuskalibrert. kvifor er ho minuskalibrert på både URV og LRV?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.