| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Kor mange kurser er det vanleg å ha ned på våtrom (vaskerom) idag om det hadde vert nyinstallsjon? Ein til kvar ting, vaskemaskin, tørketrommel og VVB??
Eller kan vaskemaskin og tørketrommel ha samme kurs på 16A?
Løst
lurte på om dette egentlig er tillat.
en tavle er montert slik at når dørene er slåt opp (skap med dobble dører) står man sperret inne mellom dørene og selve tavlen, tavlen er kun for instruert personell.
Løst
Hei, jeg lurte på om noen har noe erfaring med 230V installasjoner i en buss som forsynes av aggregat.
Prøvde å måle kortslutningsstrømmen ut fra automatene i bussen og målte rundt 30A, målte veldig høy motstand i xl og lav i rl, det betyr vel at det er jordingen som er dårlig i bussen?
Fikk heller ikke jordfeilbryter til å slå ut, er det fordi det ikke blir noe sluttet krets for jordingen i bussen? Noen som har erfaring med dette?
Det er et TN-S anlegg ut fra aggregatet.
Løst
Trenger litt hjelp til å utarbeide instruks for bedriftselektriker.
Selv har jeg bare noen få linjer:
-generelt forefallene vedlikehold på og i bygningsmassen
-generelt forefallene vedlikehold på maskiner i bygningsmassen
-sørge for en rasjonell drift av anlegget
-ansvarlig for internkontroll/rutine
-ansvarlig for fagarbeider, interne kurs og opplæring.
Selv syntes jeg den blir litt liten?
Noen som har noen formeninger om hva mer som bør være med?
Takker for alle innspill
Løst
Hei.
Jeg har kjøpt en massasjematte i italia. Som man trer over en stol man sitter i. Den har det italienske tre pinnede støpselet. Likner litt på eurostikk.
Det er CE merket.
Ugyldiggjør jeg produsentens samsvarserklæring og CE merke om jeg setter et schukostøpsel på dette apparatet?
Løst
Hei.
Jobber på ein borerigg i nordsjøen,her er motorer jordet gjennom kabel,er det da nødvendigt med bounding i tilleg?
Er ikkje dette smør på flesk.
Hva sier forskriftene om dette.
Løst
Er det noen krav til jording på transmittere? Har en DP-celle som står ute i felt, hva er kravet for denne? Er det noen krav?
Forsynes fra en RFOU-kabel, så her er det armering og skjerm
Løst
Hei,
Er det krav om å fjerne batterier fra laptopper som er plassert i ExP kontainere?
Jeg tenker viss det blir en shut down pga gas så vill laptopene forsatt være på selv om strømmen i uttakene blir slått av.
Løst
Hei
Lurte på om det er nokon spesiell grunn til at det vert nytta Dyn11 kopling på distribusjonstransformatorar på 400V og Yyn0 kopling på 230V?
-yn på sekundærsida er rimeleg greit med tanke på jording av nullpunkt eller nullpunkssikring (TN-IT), men fordel/ulemper med D eller Y-kopling på primærsida?
Løst
Det finnes tilfeller hvor IS og IE er jordet på samme skinne, hvor finner jeg kravet om dette?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.