| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Min bestemor vil ta en //Brannforebyggende elkontroll Bolig//
og har fått spørsmål om jeg kan gjøre dette.
Men kan man ta dette selv når man har testutstyr samt fagbrev Elektro og automasjon men ikke jobber for noen godkjent innstallatør ?
Vet man tidligere kunne ta tester hvor som helst da det ikke var noe ansvar i sluttraporten men evt en oppfordring til og utbedre evt at alt er ok.
Vet noen forsikringselskaper krever godkjenning for og få rabatt,
men nå tenker jeg grenerelt om det er låv, om det er Bestemor eller en bekjent av en bekjent for og legge det på spissen.
Er det noen som vet dette 100% ??
Takk for alle svar
Mvh
Løst
Hei
Ihht NEK IEC 61892 del 4: Kabler kap. 4.3.1 Ledertversnitt,
skal tversnittsareal velges for å tilfredstille diverse punkter.
Det jeg lurer på er hva med instrumentkabler? Hvilke kabler defineres som elektriske installasjoner?
Skal kontrollkabler med 24V kortslutningsberegnes?
Hvor står dette?
mvh
Mats
Løst
Hei!
Har noen spørsmål ang. dimensjonering:
Hvordan skal man dimensjonere instrumentkabler, 24V, 4-20mA.
Og hvordan skal man dimensjonere styrestrøm?
Lurer også på om det er noe krav rundt de forskjellige ""systemene"" med tanke på fargekoding?
Styrestrøm, hovedstrøm og ""instrumentkabler""?
Løst
Hei!
Lurer på hva kravene til berøringsspenning, mener jeg har hørt 50V tidligere? Men er litt usikker..
Hva kan gjøres for å fohindre denne berøringsspenningen? Og er det på alle typer nett, eller bare IT-nett?
Løst
Hallo godtfolk.
Jeg har et bensinaggregat på 2,5kW elektrisk effekt.
Jeg bruker dette ofte ute i felten med elverktøy.
Jeg lurte på om jeg skulle montere et wattmeter eller amperemeter på det så jeg kan holde litt øye på hvor mye jeg belaster aggregatet med.
I panelet på aggregatet så er det rom tilsvarende to trefaseautomater og ei DIN skinne. Der det sitter kun et topolt vern. Planen er å montere meteret og måletrafo inni dette panelet.
Er det noen som vet om noen komplette løsninger som er litt kompakte?
For eksempel en pakke med DIN skinnemontert måletrafo og meter.
Løst
Hei
Det kom opp et spørsmål her vedr krav til belysnongs utstyr i sone1.
Spørsmålet var om det er lov med 230V lys i sone 1.
Jeg bruker å si nei og at det må forsynes med SELV/PELV 25V/60V.
Men så leser jeg litt i NEK 400 2010 og blir usikker.
701.512.2.03. sier at brytere, etc og installasjonsmateriell skal ha SELV/PELV 25/60V. Installasjonsmateriell dvs kabel etc. må derfor være forsynt via SELV/PELV.
701.55: her nevnes belysningsutstyr to ganger først med SELV/PELV og så i siste linje uten noen krav annet enn det som nevnes først at det skal være tillatt for bruk i sone 1 av fabrikantens bruksanvisning.
Hvis en fabrikant har godkjent en armatur for bruk i sone 1 vil det automatisk innebære at dette er en SELV/PELV armatur ?
Eller kan den være kl2 og 230V med IP X4 kapsling ?
mvh
Roar
Løst
hei driver å kobler en tavle til ett minityr transportbånd
og lurer på div. angående frekvensomformeren og sikkerrhet
Holder det å legge Pls signalet til utgangsrelet -A1og A2-(AV/på for transportbånd) igjennom sikkerhetsrelee ..- ellr burde jeg legge tilførsel til omformer(L1,L2,L3) igjennom nødstopp.
tenker f.eks ved at utgangsreleet brenner inne etc.
vil frekvensomformerens parametere for termisk beskyttelse bbryte spenningen ved ""innebrennt kontaktor""?
finner ingen klar svar på dette
vansklig formulert :P
håper på gode svar . Takk på forhånd! :D
Løst
Hei!
Jeg er utdannet automatiker, og til høsten begynner jeg etter planen på teknisk fagskole, linje for automatisering.
Har jeg etter fagskolen mulighet til å ta installatørprøven? Eller er det slik at jeg må ha bakgrunn fra teknisk fagskole linje elkraft?
Løst
La for en tid tilbake en varmekabel på et bad på armeringsnett pga rommets form ble noe av kabelen liggende på den nederste tråden. Det er en stund siden og alt er ok men jeg lurer på om dette kan være brannfarlig pga for liten avstand til spon???. Kabelen er en nexans tkxp 2/r 1320 w og det er ca 125 w pr kvadrat meter. Det er termostat med romføler. Ingenting av kabelen ligger direkte på spon og det er støpt lavtbyggende golv med fliser oppå. vet at den skulle vore på den øverste tråden noe den er i mesteparten av rommet men gjort er gjort har noen erfaringer med brann pga denne problemstillingen vil jeg gjerne vite d så legger jeg en ny kabel oppå flisene..
Løst
Er det tillatt for andre enn elektriker med fagbrev og instruerte å betjene automatsikringer og vern i sikringskap/fordelingsskap med innvendig IP20 kapsling, offshore?
(automatsikringer plassert på din-skinne uten kapsling)
evt. henvisning til hvor dette står beskreve i normer/forskrifter?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.