Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1535 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9451 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 887 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 15 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Ifølge nek 439:2010 står det at beskyttelsesgraden for en kapslet tavle skal være minst IP2X.Er kravet om IP2XC fjernet i 2010 utgaven av NEK.
Ifølge nek 439:2010 står det at beskyttelsesgraden for en kapslet tavle skal være minst IP2X.Er kravet om IP2XC fjernet i 2010 utgaven av NEK.
Er det lov å føre ei kabelbru gjennom ein brannvegg, eller må mann avslutte bruen ved veggen. (Branntetting er ein selfølge)
Hei
Jeg har en kunde ønsker trinn løs regulering av en baderomsvifte.
Viften trekker bare 14W.
Elko sin hastighetsregulator RS16/400 HR PH er for belastninger mellom 20-400VA.
Noen som vet om denne vil funke, eller har noen tips om hva som kan fungere.
Mvh
hvilke type 12 volts batteri er best på solcelle
Har en ASCO spole som er merket Ex t IIIC 85°C.
Hva er IIIC i dette tilfelle
Hva vil skje dersom en leder tilkoblet + på en 24V DC trafo får forbindelse til jord? Har trafoen beskyttelse mot det? For eksempel ledning til en bryter i skapdøren til et styreskap.
Hei.
Jeg har en eldre leilighet fra 1959 med tofaseanlegg. Jeg renoverte det elektriske anlegget ved hjelp av elektriker da jeg flyttet inn og fikk utvidet OV fra 25 til 40A og satt opp jordfeilautomater.
Siden jeg slet med at lyskursen på 10A stadig ble overbelastet så fikk jeg igjen elektriker til å splitte opp kursen i to slik at kjøkkenet fikk sin egen tilførsel og egen 10A automat. For å få ned samtidighetsfaktoren på opprinnelig lyskurs.
Men hva veier tyngst egentlig? Ønsket om å få ned samtidighetsfaktor på en av kursene eller holde samtidighetsfaktoren nede sett fra OV sitt synspunkt?
Slik det er satt opp nå så er det som sagt 40A OV.
Så 16A til lys og vaskemaskin bad.
16A til varme kjøkken og stue.
16A til varme på begge soverom.
16A reserve i skapet.
16A oppvaskmaskin, kjøleskap og belysning i kjøkkenskap.
10A lyskurs.
10A lyskurs kjøkken (ny).
20A komfyr.
Ligger jeg litt i grenseland i forhold til OV og må spørre netteier om ny utvidelse eller ser dette greit ut for en typisk leilighet?
Jeg har tatt over et hus og har ryddet ut diverse etterlatenskaper og jeg kom over en elektrisk sak som var utrolig tung. Jeg tipper det er rundt 15kg.
Den er ganske stor og likner nesten på en smultring. Jeg har dessverre ikke noe kamera å kan ta bilde av den.
Det ser ut som det er flere ledninger som er surret rundt den omtrent som en spole. Og det er to litt tynne ledninger på ene siden og fire litt tjukkere på den andre.
800-va står det på den. Er dette et modellnummer som sier dere noe?
Jeg tenker litt på om dette kan være farlig avfall eller noe.
Eller om den kan kastes som normalt. Eller om det kan være noe nyttig.
Jeg håper ikke jeg er på feil sted og spør om dette. Isåfall beklager jeg. Men jeg tenkte kanskje at elektrikere kan fortelle meg hva jeg har foran meg her. Jeg har ihvertfall aldri sett det før.
Har et spørsmål angående kabel med mindre skjermtverrsnitt enn leder, for eksempel PFSP 3x240 AL/70. Når vi legger TFXP 4x240 AL som stikkledning til grunnmur blir ofte kabel skjøt med en PFSP 3x240 AL/70. Er dette lovlig i hht. forskifter. Angående ekvivalent tverrsnitt utgjør N leder her halve tverrsnitt av leder.
Kabel er i følge Nexans godkjent for 400 V.
Endringer i NEK 400, 2010
Beskyttelse mot overstrøm, Kap. 43, 431.2
_ Nye krav til tverrsnitt på redusert N-leder
_ Enten skal redusert tverrsnitt være ekvivalent med
fasetverrsnitt (ingen endring) men det skal taes hensyn
til overharmoniske.
_ Eller N-leder skal ha redusert vern som er tilpasset det
reduserte tverrsnittet
_ I 2006 utgaven var det tillatt å utelate vern på redusert Nleder
dersom en kunne føre bevis for at lasten ikke kunne
gi overbelastning.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.