| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Sitter som skipselektriker på eit skip med 2 ROV anlegg som genererer ca. 4 kV. hver.
Firmaet som kjører ROV er selvfølgelig ikkje det samme som kjører båt. Hvem har ansvaret for ROV-anlegget, skipselektrikeren eller ROV-crewet?
Takk for nyttig side!
Løst
Vi har problemer med fukt/kondensdråper i noen Exd kapslinger. disse kapslingenen innholder radiomodul å annet svakstrømsutstyr som blir veldig lett skadet av denne fuktigheten. Hvordan påvirker det exd kapslingen visst man legger inn noen poser med silica gel? Er det mulig å løse det på denne måten?
Løst
Hva er krav til isolasjonsmotstand i varmeelement. Her er spesielle regler for land, men finner ikke noe i IEC norm for Ex offshore. Spørsmålet gjelder et 10KW varmeelement i en ""KO-drum"".
Løst
Er det krav til at det skal være en hovedbryter i sikringsskap? F.eks hvis OV sitter i kjellern. Er noen steder jeg har sett at det ikke finnes noen bryter, i gamle skap.
Løst
Finnes der noe krav om maksimal alder på en Z015 sjekkliste
Løst
Hei!
Jeg skal installere en bolig med 14 hybel-leiligheter.
OV i hovedfordeling kommer til å bli på ca OV 175.A
I hver hybelleilighet kommer det til å plasseres seriemåler.
Fordelingssystemet er TN, blir ca 25A Ov vern på hver leilighet.
Hvilken kabel kan jeg legge fra hovedfordeling til hver leilighet?
Løst
Hei
I hvilken norm og/eller forskrift finner jeg ut hva som skal meldes til Ptil? Hvor går grensen for hva som er meldepliktig eller ikke? Personskader er selvfølgelig meldepliktig men hva med skade på utstyr og/eller omgivelser?
Løst
Hei.
Vi diskuterer her om det er lov å skjøte pn kabel inne i et installasjonsrør(korrugert plastrør)
Jeg mener etter norm 522.8.6 / 526.3 og 526.5 så er ikke dette tillatt.
Løst
Problemstilling.
125A 3f 230V stikk ute på vegg. Forsynt via egen skilletrafo.
Hva er krav til jordfeil bryting/overvåking før skilletrafo og hva er karavet etter skilletrafo.
Løst
Hei
Jeg trenger litt hjelp til å sette sikkerheten i fokus for anlegg som er prosjektert og dimensjonert i forhold til EN 60947.
Hvem kan opperere utstyr som sikringer.
Hvor mange utfall som føge av kortsluttning tåler sikringsmateriellet? La os si at dette er normale automatsikringer som er godkjent etter begge normene 60898 og 60947.
I utgangspunktet er vel et sikringsellement ødelagt etter en kortsluttning når man forholder seg til EN- 60947.
Hvordan skal man dokumentere et sikringsutfall når man ikke er sikker på om utfallet skyldes kortsluttning eller overbelastning?
I det hele tatt så ønsker jeg en god beskrivelse til krav man skal forholde seg til når man har oppgaver i et anlegg som dette .
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.