Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1534 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9445 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 887 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 825 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 15 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Vi har transformatorer med sekundærspenning på 525, med mulighet for trinning +/-2x2,5%. Vi er tilbydt en motor med spenning 500V +/-5%. I sertifikat for motor er det angitt at elektriske parametere er i henhold til nominell spenning og frekvens. I tillegg er det angitt at magnetisk fluks skal være innenfor +/-3%. Spenning i tavla vil i mange tilfeller ligge over 525V. Vil den installasjon av 500V motoren være i konflikt med Ex-sertifikatet?
Hei.
Har demontert ett skap i en nødtavle.
Igjen står det to kabler opp av bakken (gjennom en brattberger).
Mitt spørsmpl:
Kan jeg åpne brattbergeren og klippe kablene på undersiden og la dem ligge?
I så fall: hvordan skal dei merkes og er det krav til at en gjør det samme i andre enden (kablene som er koblet fra skuffa og jordet pr.dags dato)
Usikker på reglene for dette.
I forbindelse med inntak til et næringsbygg lurer jeg på hva normen sier om krav til inntak i et TN anlegg.
Dette bygget har nettstasjonen plassert vegg i vegg med hovedtavlen. Hvis man for eksempel skal legge kabel mellom trafo og HF, må man da bruke klasse II kabel eller kan man benytte klasse 1 kabel som PFSP. Uansett så må det vel legges PEN leder frem til HF og splittes til separat PE og N leder der. Hvis det er tillat med klasse 1 kabel og en valg PFSP så hvilken leder kan benyttes som PEN, ingen av dem er gul/grønn?
Hei.
Hjemme hos meg har jeg topolede Moeller PKPM jordfeilautomater.
Det er to ting jeg opplever med disse automatene.
Igår kveld skulle jeg lade telefonen på nattbordet da jeg oppdager at kursen har løst ut på jordfeil. Dette er en kurs som kun går til to panelovner som var avslått med topolt brudd og en stikkontakt.
Mobilladeren er dobbeltisolert så den kan heller ikke være skyld i noen jordfeil. Automaten indikerte blått flagg for jordfeil men lot seg uproblematisk slå på igjen.
Hva kan få en jordfeilautomat til å trippe for ingenting? Kan det være spenningsfall oppstrøms som gjør dette?
Og alltid når jeg har slått av overlastvernet i skapet en stund for eksempel i forbindelse med strømsparing ved reise og slår på strømmen igjen så faller en av automatene. Og det er alltid 10A C automaten til lyskursen. Så vil den la seg slå på igjen på 2. eller 3. forsøk på rappen og ikke løse ut noe mer. Noen som kan ha en logisk forklaring på dette? Dette kan skje med veldig mye tilkoblet kursen eller alt avslått og koblet ut av stikkontaktene. Så det er neppe belastningen det står på.
Kan dette tyde på defekte automater?
Hei.
Kanskje ikke en hendelse som gikk på sikkerhet, men jeg hadde en flau opplevelse idag.
Vi hadde en jordfeil på anlegget som jeg sporet opp med lekkstrømtanga.
Fikk sporet opp hvilken underfordeling den kom fra og gikk inn i kontorlandskapet for å måle videre i skapet der inne.
Jeg fjerner avdekningen rundt alle automatene for å komme til lederne og finner jordfeilen og får utbedret denne.
Så skal jeg få på avdekningen litt, men hovedvernet i underfordelingen; et Moeller 80A OV trefase overlastvern hadde forskjøvet seg litt på DIN-skinna så jeg fikk ikke avdekningen helt på igjen. Så jeg dytter den litt til siden mens jeg trer over avdekningen i det jeg klarer å vippe ned armen på den. Utrolig hvor lite som skulle til. Alt ble helt mørkt i morgenmørket.
Det første som slo meg var folka som satt på PC-ene og arbeidet. Om de mistet arbeid. Men heldighvis brukte hver og en av dem laptoper på dockingstasjon. Så maskinene daua ikke. Men jeg var kjapp med å sette på strømmen igjen og flaut komme meg ut så fort som mulig etter litt fleiping og selvironi.
Men den der kunne blitt pinlig om det var stasjonære datamaskiner eller kanskje enda mer kritiske ting som måtte forsynes.
Hehe. Så pass på hvilke vern dere legger ut.
Denne kommer jeg til å bli mobba over en stund på jobben føler jeg.
Hei,
Vi har et PLS skap med IS barrierer som er spesial bygget for en innstallasjon.
-Er det da krav om CE merking med tanke på EMC?
-Hvordan er reglene hvis dette skapet skal knyttes opp mot gamle eksisterende sensorer som ikke er ATEX sertifiserte. Må sensorene byttes ut?
Ved beregning av tverrsnitt for beskyttelsesleder benyttes formel i tabell 54B i NEK 400.
For en PFSP 3x240mm2 Al har man AL-faseleder og Cu-beskyttelsesleder.
Formel for beregning av minste tverrsnitt er k1/k2 x S/2.
I følge tabell 54A-5 i tillegg 54A finner vi følgende verdier (70grader PVC):
k1=93
k2=141
Minste tverrsnitt blir:
93/141 * 240/2 = 79,14.
Hvorfor har beskyttelseslederen i PFSP 2x240mm2 et tverrsnitt på 70mm2?
I deres ""Kursmanual Ex Grunnleggende"" står det følgende på side 296: ""Er den nominelle spenning for feltinstrument i Exd utførelse 50 V DC/50 V AC (offshore) eller høyere er det krav til beskyttelsesjord. (...) Det er ikke tillatt å jorde i nippel, da dette anses som serie jord,(...)""
Har dere en referanse til en standard for dette? Jeg har begynt å lete i NORSOK E001 og IEC 61892-6, men har så langt ikke funnet noe som påpeker dette direkte. Kan dere hjelpe?
hva kreves av dokumentasjon når tavle bygger leverer skap/styre boks? må tavle bygger ha noen spesielle godkjenninger ?
Ufaglærte har lov til å lage skjøteledninger til og med 20A enfas med eller uten jord.
Hva er egentlig den faglige begrunnelsen som ligger bak?
Når noe så enkelt som å forveksle jord og faseleder i støpselet kan få dødelige konsekvenser så lurer jeg på hvorfor en ufaglært har lov til å bytte støpsler og dermed også lage skjøteledninger from scratch, men ikke få lov til å bytte faste stikkontakter når fremgangsmåten er den samme.
Bare et hypotetisk spørsmål.
Personlig synes jeg mange ikke burde hatt lov til å gjøre sånt når jeg stadig ser spørsmål om hvilken leder som er jord. Hva betyr gul og grønn ledning etc.
Foreligger det noen signaler om planer om endringer av disse forskriftene?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.