| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Kor høgt oppe på vegg er kravet på stikk i våtrom (vaskerom) Bør det vere lokk på stikkontakten og bryteren som står der?
Kva er dei nye reglane. Leiligheta eg bur i er bygd for 30 år siden, så vil bare sjekke om det holder dagens regler. Eller så må eg få fiksa det.
Løst
Hei!
Trenger litt hjelp med en forklaring rundt flow..
Har hørt at det skilles mellom massestrøm, volumstrøm og flow? Hva er forskjellen, og hva er det vi egentlig måler med en måleblende, elektromagnetisk og coriolis?
Takker for svar og hjelp!
Løst
Har fått en maskin som er drevet av 2 stk 5,5KW motorer. Begge motorene er frekvensregulert av samme VSD, max output 15KW, dvs de er parallellkoblet. VSD og kontroll av denne er montert i et Exd kabinett og begge motorene er Exde.
Stusser litt her og har 2 spørsmål
1, er det anledning å parallellkoble 2 motorer til samme VSD? Slik jeg ser det er jo VSD selve vernet for motorene slik at de har ikke hver sitt overbelastningsvern.
2, er det noen begrensninger på frekvensdrift av Exd motorer?
Løst
Hei
For 4 år siden bygget jeg hus og gjorde alt el.arbeidet selv. Skal nå bygge hytte, og har planer om å gjøre el. arbeidet her også. Har det kommen nye regner som gjør at en ikke kan gjøre el.arbeid i eget hjem/hytte.
NB. Jobber som automatiker offshore
Løst
Hei!
Sitter her å jobber med en reguleringssløyfe som jeg skal lage dokumentasjon til.
På selve reguleringssløyfen, hva er det som kreves eller er lurt å lage av dokumentasjon? P&ID, noe mer?
Har også et styreskap som skal dokumenteres, hva er det jeg må lage her? Er sluttkontroll nødvendig?
Dette er en øvelse til fagprøve, og derfor vil jeg at det som er nødvendig, skal være med!
Takker for eventuelle svar!
Løst
ER FM/CSA intrinsically safe et strengere eller snillere krav sammenlignet med ATex ?
Slik jeg forstår er ikke FM/CSA godt nok
Løst
Vi får levert flere kontainere, tanker, pumpeskidder etc, som inneholder pumpemotorer, startere og instrument, nivå og F&G. Disse er bygget til Z-015 og skal monteres i eksplosjonsfarlig områder. Pumpene er opptil 100KW.
Vi har funnet at den elektriske installasjonen utføres av firma som ikke har installatør. ER dette akseptabelt? Har sjekket litt rundt og det ser ut til dette ikke uvanlig fra flere leverandører for bygging av kontainere, men for selve installasjonen offshre kreves det utført av godkjent installatør bedrift.
Hva er korrekt? Kan installasjon utføres av hvem som helst på selve kontaineren?
Løst
I bilgraver fra 1980 tallet som folk lagde selv i garasjen er det noe spesielle krav? Tanke på ex?
eller kan det legges vanlig lys her?
hullet dekkes til med planker.
Løst
Hei
Hvordan er det med krav angående merking av ventiler på utstyr som skal være i henhold til z-015. Tenker f.eks på en oljeflush unit.
Fikk avvik om skilting, skiltene var gule merkelapper (Brother skriver), fikk beskjed om at de skal være graverte, hvite med sort skrift. Hvilket direktiv/standar står dette i? Jeg mener både merking av ventil på panelet, og direkte merking på ventilen (Tag)
I Z-015 Sjekklistene, så skal det signeres 2 steder av leverandør (kyndig løfteteknikk/mekanisk og elektrofagmann). Hvem har lov/skal signere, hvilke krav ligger det på den personen for at han skal kunne kvittere?
Vi har fått forespørsler om oljeflushe uniter på hjul, og ser andre leverer det (som er iht. Z-015). Hvordan kan dette være lov og i henhold til Z-015?
Mvh
Espen
Løst
Hei.
Hva er nullpunkt i sammenheng med thermoelement og kompensasjonkabel?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.