Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Stikk våtrom (vaskerom)

Kor høgt oppe på vegg er kravet på stikk i våtrom (vaskerom) Bør det vere lokk på stikkontakten og bryteren som står der?
Kva er dei nye reglane. Leiligheta eg bur i er bygd for 30 år siden, så vil bare sjekke om det holder dagens regler. Eller så må eg få fiksa det.

Spurt ${formatDate(1330444980)}
Løst Løst
Automasjon
Flow

Hei!

Trenger litt hjelp med en forklaring rundt flow..

Har hørt at det skilles mellom massestrøm, volumstrøm og flow? Hva er forskjellen, og hva er det vi egentlig måler med en måleblende, elektromagnetisk og coriolis?

Takker for svar og hjelp!

Spurt ${formatDate(1330501740)}
Løst Løst
Ex
VSD drift EXde motorer

Har fått en maskin som er drevet av 2 stk 5,5KW motorer. Begge motorene er frekvensregulert av samme VSD, max output 15KW, dvs de er parallellkoblet. VSD og kontroll av denne er montert i et Exd kabinett og begge motorene er Exde.
Stusser litt her og har 2 spørsmål
1, er det anledning å parallellkoble 2 motorer til samme VSD? Slik jeg ser det er jo VSD selve vernet for motorene slik at de har ikke hver sitt overbelastningsvern.
2, er det noen begrensninger på frekvensdrift av Exd motorer?

Spurt ${formatDate(1334870040)}
Løst Løst
Automatiker i eget hjem/hytte

Hei
For 4 år siden bygget jeg hus og gjorde alt el.arbeidet selv. Skal nå bygge hytte, og har planer om å gjøre el. arbeidet her også. Har det kommen nye regner som gjør at en ikke kan gjøre el.arbeid i eget hjem/hytte.

NB. Jobber som automatiker offshore

Spurt ${formatDate(1330381020)}
Løst Løst
Automasjon
Dokumentasjon

Hei!

Sitter her å jobber med en reguleringssløyfe som jeg skal lage dokumentasjon til.

På selve reguleringssløyfen, hva er det som kreves eller er lurt å lage av dokumentasjon? P&ID, noe mer?

Har også et styreskap som skal dokumenteres, hva er det jeg må lage her? Er sluttkontroll nødvendig?

Dette er en øvelse til fagprøve, og derfor vil jeg at det som er nødvendig, skal være med!

Takker for eventuelle svar!

Spurt ${formatDate(1330436340)}
Løst Løst
Ex
FM/CSA intrinsically safe

ER FM/CSA intrinsically safe et strengere eller snillere krav sammenlignet med ATex ?

Slik jeg forstår er ikke FM/CSA godt nok

Spurt ${formatDate(1330134660)}
Løst Løst
Krav til installatør

Vi får levert flere kontainere, tanker, pumpeskidder etc, som inneholder pumpemotorer, startere og instrument, nivå og F&G. Disse er bygget til Z-015 og skal monteres i eksplosjonsfarlig områder. Pumpene er opptil 100KW.
Vi har funnet at den elektriske installasjonen utføres av firma som ikke har installatør. ER dette akseptabelt? Har sjekket litt rundt og det ser ut til dette ikke uvanlig fra flere leverandører for bygging av kontainere, men for selve installasjonen offshre kreves det utført av godkjent installatør bedrift.
Hva er korrekt? Kan installasjon utføres av hvem som helst på selve kontaineren?

Spurt ${formatDate(1334869500)}
Løst Løst
Ex
lys i bilgrav

I bilgraver fra 1980 tallet som folk lagde selv i garasjen er det noe spesielle krav? Tanke på ex?
eller kan det legges vanlig lys her?
hullet dekkes til med planker.

Spurt ${formatDate(1330731420)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Merking/tag, ramme med hjul og signerende leverandør

Hei

Hvordan er det med krav angående merking av ventiler på utstyr som skal være i henhold til z-015. Tenker f.eks på en oljeflush unit.
Fikk avvik om skilting, skiltene var gule merkelapper (Brother skriver), fikk beskjed om at de skal være graverte, hvite med sort skrift. Hvilket direktiv/standar står dette i? Jeg mener både merking av ventil på panelet, og direkte merking på ventilen (Tag)

I Z-015 Sjekklistene, så skal det signeres 2 steder av leverandør (kyndig løfteteknikk/mekanisk og elektrofagmann). Hvem har lov/skal signere, hvilke krav ligger det på den personen for at han skal kunne kvittere?

Vi har fått forespørsler om oljeflushe uniter på hjul, og ser andre leverer det (som er iht. Z-015). Hvordan kan dette være lov og i henhold til Z-015?

Mvh
Espen

Spurt ${formatDate(1330068120)}
Løst Løst
Automasjon
Nullpunkt

Hei.

Hva er nullpunkt i sammenheng med thermoelement og kompensasjonkabel?

Spurt ${formatDate(1330023240)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.