Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1550 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9493 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 892 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Vi har nylig hatt en diskusjon på bedriften når det gjelder kabeldimensjonering av motorer. Når man skal sjekke Ib
Hei.
I leiligheten min har jeg tatt sikringsskapet og satt opp Moeller automater. Og et 40A topolet OV.
Men i forbindelse med ønske om omledding til trefas så hørte jeg med netteier der jeg for kuriositetens skyld også spurte om kortslutningsdata på stigeledningen i oppgangen.
Svaret jeg fikk var Ikmax på 11,86kA og Ikmin på 6,78.
Moeller og de aller fleste automater jeg vet om har en maksimum bryteevne på 10kA. Noe jeg da egentlig overskrider nå.
Eller har jeg misforstått? Er det 6,78 jeg har i skapet mitt eller er det 11,86? Ikmax er kanskje kortslutningsstrømmen som løser ut hovedvernet til netteier i kjelleren?
Det er ganske lenge siden jeg selv satt på skolebenken og jeg er litt rusten på akkurat dette.
Hei. Har en diskusjon angående antall el.lærlinger det er forsvarlig og/eller hensiktsmessig å ha ombord på skip. På aktuelt fartøy befinner det seg kun EN person med fagbrev maritime anlegg og vedkommende pålegges å ha ansvar for fire lærlinger. Fra faglig ansvarlig ombord argumenteres det med at dette ikke lar seg gjennomføre av tidmessige og praktiske årsaker. Faglig ansvarlig har eneansvar for drift,vedlikehold av hele fartøyets anlegg. Finnes det noe regelverk å støtte seg til sikkerhetsmessig i argumentene om å redusere antall lærlinger?
Heisann!
Kva er kravet for kor ofte må ein bytte/sjekke tilstand på olje i oljefyltransformator? (Ex o utstyr).
NEK 400:2010 544.1.1, s. 279
""Utjevningsleder for beskyttelsesformål som skal forbindes til hoved-jordskinnen..., skal ha en ledningsevne som ikke er mindre enn ledningsevnen til den utjevningslederen spesifisert i samsvar med 544.2.2(utjevningsleder for beskyttelsesformål mellom utsatte ledende deler og andre ledende deler) som har den MINSTE ledningsevnen...""
Skal det ikke stå største i stedet for minste her? Står ikke noe om denne ""feilen"" her:
http://www.nk64.no/NEK400_RET/NEK400_2010_Rettelser-i-2-opplag.aspx
Så derfor lurer jeg på om jeg misforstår?
Utdrag fra jordingshåndboka 2010 5 utgave, 1 opplag, s.131
Hovedutjevningsledere skal vel ""ha et tverrsnitt som ikke er mindre enn halvparten av den STØRSTE beskyttelseslederen til utsatt ledende del...
Hei
Vi er et rådgiverfirma som holder på med prosjektering av elektriskeanlegg i nærningsbygg og boligkomplekser.
Vi er registrert med fagansvar innen:
- Lavspenning bygningsinstallasjoner.
- Elektriske anlegg i eksplosjonsfarlige områder.
Vi har hatt revisjon av Hafslund og fikk beskjed om at ex-områder
trenger dokumentert tilleggskompedanse.
Dette kunne kun gjøres ved kurs sa han.
Mitt spøsmål er om dere har noe slikt kurs og ev. når og varlighet?
Samme spørsmål gjelder for:
- Lavspenning industri installasjoner.
- Elektriske anlegg i sjukehus- rom for medisinsk bruk.
Hensikten med opplæringen må være å ha en ""grunn kunnskap"" om det og ev. ta et mer spessialiseringskurs når vi ev. kommer borti sånne anlegg.
mvh
Roar
I en bygningsdel så er det av et firma lagt opp elektriske installasjoner og en underfordeling. Dette er nesten som en brakke, bare at den er permanent. Den brukes som terminal og resepsjon der innkommende og utgående varer skal registreres.
Nå skal denne bygningsdelen flyttes til et annet hovedbygg og vi skal montere tilførsel på nytt sted.
Men må vi påta oss ansvaret for installasjonene inni denne brakka da?
Eller holder det med at vi forestår tilførselsdelen?
Hei
Slik jeg leser 411.6 så er det kun tillatt med jordfeil overvåkning for å unngå alvorlige driftsmessige problemer.
Dvs sprinkler og pumpe systemer som må fungere ved brann, nød og ledebelysning og heis.
Jeg ser at mange benytter seg av jordfeil overvåkning på fks stigere fra en hovedfordeling til underfordeling, er er dette egentlig tillatt på et IT-allment fordelingsnett?
Det står i 411.6.1.01.03 at denne metoden kan benyttes hvis andre metoder i 411.6.1.01.01 ikke lar seg praktisk realisere.
Slik jeg ser det i mange tilfeller hvor det er benyttet jordfeilovervåkning hadde det vært mulig å bruke en selektiv jordfeilbryter. Ofte forsyner stigerene under-fordelinger som har kombivern for alle utgående kurser.
Noen tanker rundt dette?
Mvh
Hei!
Jeg skal montere 400 volts trafo til en vaskehall.
Hvilken kabel skal jeg legge fra trafo? med egen N leder, eller med felles PEN leder?
Må det være sikring ut i fra trafo ved trafoen, eller holder det å ha 400 volt sikringa 50 meter fra trafo?
Kanskje ikke så avansert spørsmål, men jeg lurte på dette med bokstavver på brytere. Jeg kjøpte en bryter todelt med topolet og enpolet brudd.
Så står det L på den ene tilkoblingen B på den andre og N på den siste. På toppen er det piler ut.
Hva betyr eller står L, B og N??
Takker for svar
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.