| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Har idag ein jorda 2,5mm2 kurs ned til ein dobbel stikkontakt på vaskerommet. Den stikkontakten blir brukt til vaskemaskin og tørketrommel. Eg pleier å ta ut støpselet på begge deler, så lenge det ikkje er i bruk. Så da blir det ofte tatt ut og inn fra den stikkontakten. Hørte no at det kan like godt bli brann ved å dra dei ut heile tida, p.g.a slitasje på stikkontakta. Burde eg da fått inn ein topolt bryter før stikk, slik at det bare er å slå av den kvar gong dei ikkje er i bruk??
Løst
Finnes det noe prosedyre for hvordan PTC motstander i motorer blir testet?
Løst
Skal montere en ventilator innfelt i taket over en komfyrøy. Er det noen som har kjennskap til en komfyrvakt som kan benyttes. De jeg har kjennskap til har alle en begrensning i maksimal avstand fra platetopp.
Løst
Motor kabler er det jo greit, begge ender for å lukke inne støyen..
Lure litt på dette med skjermen i signalkabler ( 0-10V, 4-20mA ovs )
Her har jeg sett at kablene blir terminert ved senderen i noen maskiner og ved mottakeren i noen andre maskiner.
Husker selv jeg lærte at en alltid skulle terminere skjermen i sender enden, tror dette var pga at eventuelt støy som skulle samles opp skulle ""utjevnes"" samme plass hvor ""0"" / ""-"" i signal kabelen faktisk var null. Litt vanskelig å forklare, kanskje vanskeligere å forstå.
Bus kabler, f.eks profibus, er jo skjermen terminert begge plasser.
EIB/KNX er jo ikke terminert i det hele tatt..
Så mine spørsmål blir vell da:
1.Noen som kan forklare hva som er rett/best og hvorfor?
2.Hvorfor ikke bare skjerme i begge ender?
Løst
Hei
Er det påbudt å benytte jordfeilbryter når man installerer 3T strømskinner og spotlights i en butikk?
Spottene er pluggbare m/ adapter.
Kan den ev. bare kuttes ut hvis det benytter 400V TN anlegg?
Løst
Hva er grunnen for at det ofte benyttes krympestrømpe eller vulketape over kabelens ytterkappe der den blir avisolert? For eksempel ved innføring i tavler eller motorer.
Løst
Skal bytte ut den gamle VVB. Den er idag kobla på ein 20A sikring, 6mm2. Fra sikringskap ned til ovn på kjøkkenet,gjennom 3 trinnsbryter som styre VVb på vaskerommet. No når den nye VVB kommer, så skal den koblast opp med vanleg stikk. Da vil eg fjerne bryter på kjøkken og lederane fra den til VVB. Det går to kursa ned på vaskerommet, 1,5mm2 og 2,5mm2. Har snakka med litt forskjellige folk, og dei sier forskjellige ting på kva kravet er. Når Varmekolben er på 2000w, så kan eg bruke kursen 10A, 1,5 mm2 for den tåler 2300w. Fra gammalt av står det at den kursen skal vere på tørketrommel, men eg bruker tørketrommel og vaskemaskin på 2,5mm2, 16A kursen.
Kan noen fortelle meg kva kravet til tversnitt, sikring er på ein VVB idag..... ???? :-) Kven av kursane bør eg bruke?
Løst
Hei!
Jeg har bevegelsesbryter i gangen utenfor soverommet mitt.
På soverommet har jeg en pc tilkoblet en 37"" flatskjerm.
Hver gang bevegelesbryteren slukker lyset i gangen, blir tvèn svart.
Noen som vet hva dette kan skyldes?
Løst
Et fiskeoppdrett har behov for 3000V forsyning via en 1000 m lang høgspentkabel fra en 22kV nettstasjon. Hvilke forskrifter gjelder for installasjonen på flåta m/kabel? FME eller FEF?
Løst
I garasjen har jeg en Høytrykkssteamer, den er lagt på en 3x32ampers sikring.Kabeltverrsnittet på denne er på 2,5kv,steameren har en høy startstrøm.Er dette lovlig,er elektrikker som har montert dette for noen år siden
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.