| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Sitter her med en teoretisk oppgave om fittings, og har kommet til et spørsmål som sier: ""Hvordan kompenserer man for toleranseforskjeller mellom rør og fittings?""
Har søkt litt rundt på nettet og snakket med flere automatikere. Men har ikke funnet noe svar..
Håper dere har hørt om dette!
Takker for eventuelle svar!
Løst
Hei.
På et industrianlegg ønskes eksisterende eldgamle 125A stikk (sikret med 63A C automater i hovedtavlerom) utskiftet med Philip Hauge uttaksentraler med to 32A trefasuttak i hver.
Disse består av en 32A C automat internt.
Bør vi i dette tilfellet bytte ut eksisterende automater nede i hovedtavla med 63A overlastvern? (OV istedenfor eksisterende 63A C).
Kortslutningsytelsene tipper jeg er på godt over 2kA.
Jeg er litt redd for at vi kan få selektivitetsproblemer om en kortslutning bak uttaksentralene skal dra med seg vernet nede i tavlerommet.
Løst
Heisann.
Har en samleskinne med masse siemens automatsikringer. Har bygd om litt på skapet slik at jeg måtte løsne på en sikring for å hente tilførsel fra denne skinnen på sikringen.
Da jeg skulle teite sikringen igjen røyk skruen. entrer ikke gjengene på tilkoplingsklemmen.
Vet noen luringer om man må ha en siemens sikring for at det skal passe, eller kan man bruke en annen sikringsautomat ?
mvh
øystein
Løst
se på dette produktet
http://www.homecontrol.no/
de sier man kan montere dette selv.
ja man har lov til å bytte dekser selv i følge FKE §13.
men hva med FEL §12 Samsvar osv.
samsvars erklæringen gjelder vel ikke om kunden bytter deksel til et annet produkt, dette er jo en endring i installasjonen.
hva er deres oppfatning av dette ?
Løst
Hei.
Som montør, er jeg kvalifisert til å vedlikeholde mine egne apparater uten at dette bryter apparatets garanti? Kan en leverandør av apparater i Norge holde dette mot en faglært person i en eventuell garantisak?
For eksempel legge flatskjerm-tv'en på stuebordet, demontere den og blåse den ren for støv ved jevne mellomrom. Det for å fjerne brannrisiko.
Er det noen forskrifter som konkret berører dette temaet?
Løst
Hei.
Er prøvespenningen i en isolasjonsmåler (250, 500 eller 1000V) farlig?
Om man for eksempel skulle være så uheldig å få hånd til hånd gjennomgang med målepinnene.
Jeg har selv ikke fått direkte støt fra instrumentet, men jeg har fått et kraftig støt i armen etter å ha glemt å kortslutte lederne jeg har testet. (1000V prøvespenning).
Løst
Hei
Vi har en EX d kapsling. I den er en eldre type kontaktor defekt. Kan vi bytte ut denne med en nyere type uten å resertifisere?
Løst
Hei
Jobber med elektrisk installasjon på et nytt verkstedsbygg som også har et stort uteområde som blir brukt til plassering av utstyr og liknende. Så er det blitt lagt fundamentjord til bygget. Men spørsmålet mitt kommer i forhold til uteområdet. Her er det montert opp noen store lysmaster, hvor avstanden fra bygget er opp mot 150m. Skulle det vært lagt utjevningsjord til disse eller en annen form for jording?
Jeg har lest gjennom Nek 400 og montørhåndboken og er virkelig usikker.
Løst
Hei.
Tenkte å installere led downlights over badekar i knevegg.
Dette blir da i sone 1 i forhold til badekarret.
Ledlysene som jeg har tenkt å bruke er av denne typen:
http://www.el-produkter.no/?menu=511&product=798
trafo av denne typen:
http://www.el-produkter.no/?menu=466&product=918
lysene er utført i IP44 som er minimum i sone 1.
Ser at maks spenning på trafo på sekundersiden er på 60vdc.
Er dette lov? eller må jeg ta hensyn til selv/pelv. vet ikke om den trafoen der tilfredstiller kravene i selv/pelv men det kan jeg finne ut av vist det er nødvendig.
Løst
Heisann.
Kva står bokstavane BFOU for (kabel)?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.