| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det AC1-drift på et varmeelement som har thyristorstyring? Med et varmeelement på 470A, styrt med thyristor, vil ein kontaktor med 550A AC1 nominell strøm være nok?
Løst
Har skiftet fra vanlig halogen pærer 35W 12V til led pærer 5W, fikk flimring og blinking på lysen. Det er sikkert fordi trafoen har en laveste effekt på 35W. Har 2 led pærer på den ene trafoen som blir 10W tilsammen. Men det jeg lurer på er, kan man sette en motstand på utgangen på trafoen for å komme opp til minste effekt på trafoen?
Løst
Hei.
Når det gjelder tilførsel til Heis skal brannsikker kabel føres fra hovedtavle? eller kan du ta strøm fra underfordeling ?
Løst
Hei.
I leiligheten jeg bor så har en hovedentreprenør gitt alle nye bad.
Med downlights og ny 16A kurs for vaskemaskin.
Jeg tar meg noen turer bort for å se hvordan arbeidet går, da jeg i byggeperioden bor hos foreldrene mine.
I dag oppdaget jeg at lyskursen hadde jordfeil ifølge indikasjonene på automaten. Jeg tenkte de kanskje har koblet til noe brukerutstyr under arbeidene som hadde jordfeil. Men automaten vil ikke la seg koble inn. Og alle apparatene mine er stuet unna inne på rommene.
Da jeg arbeidet på anlegget med å trekke jordledere i alle rom så besto lyskursen sluttkontrollen med glans med uendelig ohm i isolasjonsimpedans.
Så dette er en jordfeil som er oppstått under arbeidene.
Så dette skal jeg klage til entreprenør om. Men poenget mitt er:
Takboksen inne på do, som er knutepunktet til hele lyskursen, befinner seg i taket. Men de har lagt en heldekkende himling av gips over alle koblingspunkter i taket. Er ikke dette i strid med det at alle koblingspunkter skal være tilgjengelige for inspeksjon? Koblingene er jo fullstendig utilgjengelige og skjult.
Løst
Hva er krav til utløse tid for en jordfeilautomat ved jordfeil på merkeverdi (eks 30mA)?
Løst
hva er normert bøyradius for BFOU ? og er det noen standard for stripsing av kabel offsore ?
Løst
Når man legger ledninger i kanal for tilkobling til stikk el.
Er det krav til at ledningene skal være dobbeltisolert?
Løst
Hei!
Lurte på en ting om ferritter. Når det gjelder bruken av ferritter til å dempe common mode HF strømmer i motorkabler fra frekvensomformere skal de 3 faselederne og ikke skjermen og jordledningen gjennom ferritten for at man skal oppnå ønsket effekt. Når det gjelder kabler til ladere tastaturer etc.etc går jo hele kabelen gjennom?? hva er forskjellen?
Takker for alle svar...
Løst
Hei,
Skal sette opp en 416-6 industristikk.
Har en C16A 4p, og lurer på om det er vanlig/lov å sette C-automater på stikkontaktkurser?
Noe jeg bør passe på? Minste kortslutningstrøm kanskje?
Ik2pmin fra leverandør er 2kA.
Løst
Dersom N-leder mistes i en skillebryter til en tavle som er forsynt med trefase 400V, vil du kunne måle 400V mellom en fase og den brutte N-lederen.
Hva er den tekniske grunnen til dette? Hvilken vei går strømmen når du plutselig har 400V mellom fase og brutt N-leder?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.