Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9572
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Rele 42v 50Hz

Hei

Var borti et rele med spolespenning 42v 50Hz / 48v 60Hz i en gammel tavle. Har dere et godt svar på hvorfor det blir brukt? Hvorfor kan man ikke bare bruke 24vdc eller 230vac som er standard?

Spurt ${formatDate(1562010047)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Lavvoltsutstyr og ledeevne

En batterilader i garasjen skal ha tilført 14A max ved 20V DC via klemmer. Jeg har også en strømforsyning som er mer enn tilstrekkelig (også med klemmer). Laderen er ikke kresen på spenningsfall, da den har fungert ved langt dårligere spenninger tidligere. Jeg regner med samme regel gjelder her som i sterkstrøm med ledeevne? Ingen Ik å ta hensyn til, så 1,5mm2 bør vel være tålelig greit ved 14A DC? Det kan jo umulig bli noen brannfare pga ledertverrsnitt ved så lave effekter?Dette er privat, ikke jobb. Hilsen fersk montør

Spurt ${formatDate(1562087917)}
Løst Løst
Ex
Elektronisk motorvern

Hva er et elektronisk motorvern? Og kommer dette i ex utførelse eller må det stå inne i exd kapsling?

Spurt ${formatDate(1562097557)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Dokumentasjon i tavler

Hei,

Prøver å finne ut hvor i forskrift/norm det er stilt krav til hva som skal ligge igjen av fysisk dokumentasjon i f.eks. en industritavle når en installatør overleverer et anlegg til eier.

Av det jeg har funnet ut etter å ha studert i NEK400 og "tavlenormen" har jeg kun lest at det skal "overleveres" oppdatert dokumentasjon av anlegget til eier. Det er i praksis elektronisk dokumentasjon som overleveres til eiers elektroniske arkivsystem.

Er det da slik å forstå at eier av et anlegg i en bedrift selv må besørge fysisk dokumentasjon i sine tavler, eller stilles det klare krav til installatøren i forskrift/norm, som eier kan henvise til, for å få oppdatert dokumentasjon i sine tavler uten å måtte skrive de ut og legge papirversjoner i tavler selv ?

Spurt ${formatDate(1561713472)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
NEK 410

Hei, har dere kjennskap til om det er en ny versjon NEK 410 pågang, eller planer om dette?

Spurt ${formatDate(1561931382)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeilbryter i industrianlegg

Har et industrianlegg 230V IT forsynt fra egen trafo ikke tilknytte allment forsyningsnett. Dette er et gammelt anlegg så jordingssystemet er ikke godt dokumentert. Anlegget er for skakkyndig betjening.

Har en UPS som forsyner en egen tavle, i den tavlen er det igjen kurser som forsyner andre fordelinger. Disse kursene forsyner primært elektronikk i de andre fordelingen og intern stikk i fordelingene. UPS fordelingen kom levert med 300mA JFB type AC (som ikke er godkjent i Norge). Spørsmålet er å kutte ut JFB, men samtidig kunne dokumentere dette i hht NEK400:2018?

Har også en fordeling med 230V IT Normalforsyning som forsyner de samme fordelingene som UPS skapet, med samme type JFB installert. Men her forsyner en av fordelingene ute i anlegget videre ut til motorer/pumper. Samme spørsmål her som UPS skapet.

Det er lagt IFSI kabel til alle fordelingene.

Spurt ${formatDate(1561964020)}
Løst Løst
Automasjon
potensialutgjevning av transmittere i ex område

Hei!

Hvordan er reglene for potensialutgjevning av transmittere i ex område?

Må alle transmittere potensialutgjevnes uansett hvordan de er montert?

Spurt ${formatDate(1561576247)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Driftsleder

Hei,

Jeg ønsker å bli driftsleder på et høyspenningsanlegg som nå er under bygging. Jeg har nettopp bestått installatørprøven og har fagbrev som energimontør, så kompetansen skal være tilstrekkelig.Hvordan tar jeg dette videre med DSB? Må jeg søke om noe?

Spurt ${formatDate(1561709014)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Vifte vil ikke starte.

hei

har installert ei vifte på Vaskerommet hjemme. Det er en flexit silent eco 100 med en elko plus enpolt bryter foran.

jeg har koblet etter koblingsskjema, noe som ikke skulle være noe veldig vansklig å få til. Hva er galt?

Spurt ${formatDate(1561385759)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeilbryter type B felles med andre laster

Hei, ref. https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Det vises til at det skal være ett uttak per bil, og hvert uttak skal være individuelt beskytte av et strømstyrt jordfeilvern med utløserstrøm på 30mA, av type B

Jeg lurer på følgende:- Kan jeg installere en jordfeilbryter type B eksempelvis Eaton FRCdM-40/4/003-G/B og bruke denne som en felles jordfeilbryter for Elbil og andre laster? Eksempelvis så har jeg Noen PFSP kabler som trenger en forankoblet jordfeilbryter.Jeg har tolket det slik at dersom du har 2 stikkontakter som du skal bruke til elbil lading, så skal hver kontakt ha hver sin jordfeilbryter type B.

I spørsmålet mitt over vil jeg kun ha 1 stikkontakt til elbil lading, men jeg lurer på om jeg kan bruke Type B jordfeilvernet forankoblet felles Elbil og pfsp kablene. Er det da fare for å få DC spenning i retur på nettet gjennom PFSP kablene, og at disse da bør ha en egen jordfeilbryter seperat?

Spurt ${formatDate(1561494827)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.