Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Tavle skulle leveres med IP44.
Riktige nipler er ikke brukt. Vil det være godt nok å fuge rundt kabelinnføringer? Vil dette kunne dokumenteres som IP44 på noen måte?
Løst
Hei.
Skal i gang med renovering av et kjøkken hvor kunde ønsker å montere koketopp med gass. Hvordan løses dette opp imot NEK 400 med tanke på komfyrvakt for frakobling ved fare for overoppheting?
Løst
Det kan registreres flere faglige ansvarlige i el.virk.reg.
Vil ansvarsfordelingen være lik, eller vil en person ha hovedansvaret og de andre fagansvarlige bare være supplement for å registrere flere områder?
Løst
Man legger skjultanlegg med PN-ledninger i k-rør i en garasje hvor veggene ikke skal kles, er dette lov?Og er det lov å montere veggbokser med stikk/brytere innfelt?
Løst
Hvor stor avstand må det være fra varmekabel til brennbart materiale i ubrennbart og brennbare gulv?
Løst
hei, lurte på om det er noen forskrifter anbefalinger som sier at man skal ha tavle loggbøker ved tavlen eller om man kan ha alle loggene samlet på et kontor. Dette er på en oljeplattform i Nordsjøen.
Løst
Gitt at en har et større bygg, med hovedfordeling og etasjefordelinger, hvor man skal ha full rehabilitering av en etasje.
NEK gjelder for nye installasjoner og alle nye installasjoner være beskyttet av overspenningsvern. Minstekravet er altså at det plasseres et overspenningsvern i hovedtavlen. I en risikovurdering som er blitt gjort er det kommet frem til at for denne installasjonen ville klart seg meg et overspenningsvern, ved en total rehabilitering av hele bygget.
NEK vil gjelde for alt i denne etasjen, siden det er full rehabilitering. Men hvordan er det med overspenningsvern? Må man opp med overspenningsvern i etasjefordeleren?
Løst
Er det krav om at kontrollør på NEK-705-3 må være autorisert termografør?
Eller hav er kravet til varmedokumentasjon i hht NEK405-3
Løst
Hei.
Sliter lidt med og finne svar paa dette spoersmaalet, da jeg ikke er helt sikker paa hva de mener.
Er det laasesystemet for VCB?
Haaper paa hjelp.
MVH R
Løst
Ved dimensjonering av kabler har jeg notert meg følgende fra studietiden:I2?Iz gjelder for tverrsnitt opp til og med 4mm2 i boligerI2?Iz*1,45 gjelder for tverrsnitt over 4mm2 i boliger
Flere produsenter har endre I2-verdien sin fra 1,45 til 1,3. Spørsmålet er da om man skal bruke formelen I2?Iz*1,45 når vernet har en I2-verdi på 1,3, eller skal man bytte ut 1,45 med vernets egentlige I2-verdi?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.