Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Jeg lurte på praksisen rundt plassering av kortslutningsvernet (KV) til f.eks. en enebolig. Jeg prøver å danne meg et bilde av hvilke utførelser som er mulig og hva som er mest vanlig.
Hvis det er et kabelskap ute i gata, inntaksskap på veggen og sikringsskapet innomhus med tillhørende overbelastningsvern (OV), hvordan er praksisen med plassering av KV? Er det KV i kabelskapet, både i kabelskapet og intaksskapet, kun i inntaksskapet eller er alle måtene mulig?
Hvordan er praksisen hvis det er luftstrekk direkte til boligen?
Løst
Er det lov til å sette inn enpolet automat uten jordfeilbryter ved skifte av skrusikringer?
Løst
Kan en installatør utøve sin rolle som faglig ansvarlig for 50 fagarbeidere og noen lærlinger innenfor en 20% stilling. Han arbeider de resterende 80% som servicemontør i samme firma. Firma har egen daglig leder i 100% stilling
Løst
Har andre saksbehandlere i bedriften mulighet til å underskrive som installatør på rapporter fra e-verk?
Tenker både under vanlig drift og ved ferie.
ønsker bare å få dette klarert :-)
Løst
Hei, tar opp tråden på denne.
Ved bytte av batteribank til f.eks en nødlyssentral som gir 230V DC ved nøddrift, anser jeg dette som AUS, og FSE gjelder.
Men finnes det noen gode veiledninger på hvordan dette gjøres, og er det beskrevet i FSE etc?
Dette er vel også noe som burde inngå i internkontrollen?
Løst
Hei
Har nylig bestått installatørprøven og skal registrere meg i elvirksomhetsregisteret. Har fagbrev som elektrikker(14år), bachelor Elkraft(2014) og vært prosjektleder(2år). Prosjekterte bla et par trafoanlegg som prosjektleder. Er dette nok til å registrere meg som installatør høyspent? Holder det med bekreftelse fra daværende installatør at jeg jobbet med trafoanleggene?
Løst
Hei
Jeg lurer på hvem som er faglig ansvarlig på en elektro linje.
Dersom en elev får strøm gjennomgang som følge av att det ikke er gode nok rutiner på skolen og dersom det skjer på en tilsynelatende fast installasjon/elev øvelse.
Hvem er da ansvarlig? Fag-lærer, rektor, Fylkes kommunen?
Står ikke noe i FEK så vidt jeg kan se som går på undervisning.
På vg2 el-energi blir det jo benyttet skap med noen få kurser som er beregnet for fast installasjon. Stiller meg litt spørrende til dette.
Hvor går grensen for hva man kan sette ett støpsel i enden på, å kalle det en provisorisk undervisnings øvelse?
Løst
Er noe krav til gulv/gulvbelegg i tavlerom?
Løst
Har kansje ikkje noe med saken og gjøre men.
Er det noken som veit svaret på dette.
Vil ein bilsterio fungere på 12V vekselspenning.
Løst
Har hatt noen diskusjoner rundt AUS-arbeid, og vil ha litt oppklaring her.
Jeg har den oppfatning at man velge å kan jobbe AUS, mer eller mindre når som helst, så lenge man har erfaring/opplæring, følger rutinen for dette og bruker godkjent verktøy/bekledning(AUS-verktøy, hjelm m/visir, flammehemmende klær osv).
I tillegg ser jeg ikke noen grunn til å ha SJA når det er en AUS-jobb uten spesiell risiko(f.eks inntak på en vanlig enebolig, med forholdsvis lav kortsluttningsstrøm), og rutinen er fullt dekkende for arbeidet.
Noen kommentar?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.