Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Når trer nek 399 i kraft?
Det er for tiden ingen el-entreprenører jeg kjenner til som etterlever denne. På side 2 står det ""Antatt stabilitet for normen: 1.juni 2018"" Betyr dette at det ikke er et krav å følge denne før denne datoen, eller er det elnetteier som setter dato kanskje?
Løst
Hei!
Vi har en del problemer med UPS`er på fabrikken dersom det blir veldig korte avbrudd i nettet. Finnes det noen transformator som kan gi ut spenning ved bortfall av en halv periode??
har søkt på Scott transformator og magnetisk spennings stabilisator uten å finne noe egnet.. effekten jeg er ute etter er rundt 2kVA
Noen som vet om noe?
Løst
Hei
Finnes det noen krav til plassering og tilkomst til kabelbroer?
Tenker da om man har krav til tilgjengelig høyde over/rundt broen, om man må ha tilkomst til noe/deler/hele broen (kan broen ligge over lukket himling uten tilkomstluker) og om broen kan plasseres hvor som hels ifht andre installasjoner OH?
Løst
Krever nye NEk 399 plasering av måler utvendig ?
Løst
Hei,
Jeg har 3årig Bachelor Ingeniør utdannelse fra HIVE innen maritim elektro automasjon. Har 1år fartstid som skipselektriker fra Marinen og dokumentert 16 års erfaring fra forskjellige bedrifter med både prosjektering, drift, igangkjøring, service, reparasjon og vedlikehold av lav/høyspent onshore&offshore installasjoner. Har de siste 5årene jobbet med drift og vedlikehold av offshore installasjoner som elektroniker.
Har nå lyst til å ta fagbrev gruppe L & Maritim modul for å styrke min formelle CV, og i tillegg ta Installatørprøven.
Hva må til for at jeg skal kunne avlegge fagbrev-eksamen og ta installatørprøven?
Løst
NEK 400 - 2010 823.537.06 sier min. en dobbel stikkontakt i hvert rom.
kan man fravike det, evnt droppe det i et rom
begrunnelse ? - hvem kan avgjøre det ?
Løst
NEK 753.411.1:
Dersom en varmeenhet er levert uten en jordet ledene skjerm fra fabrikanten, skal det anordnes med en egnet ledene overdekning på stedet, for eksempel et metallisk nett....osv....
Vil ei klasse 2 løysing være eit godt nok beskyttelsestiltak i staden for leiande overdekking?
Varmefolie er eit eksempel på klasse 2. Folien blir montert mellom to plastlag.
NEK 412.1.2 Beskyttelse ved dobbel eller forsterket isolasjon kan benyttes i alle situasjoner, bortsett fra enkelte begrensninger spesifisert i NEK 400-7 og NEK 400-8.
753.410.3.5 og 753.410.3.6 er spesifiserte tiltak som ikkje er lovlege. Sidan ei klasse 2 løysing ikkje er spesifisert som ei begrensning forstår eg det slik at dette er lovleg. Rett eller galt?
Ein annan tanke:
Definisjonar:
Ser i 753.411.1 er det beskreve varmeenhet. Meiner de då kun varmekabel og fleksible varmeelement .. ref. definisjon 753.3.7?. i tilfelle; betyr det då at det generelle kravet i 753.411.1 ikkje omhandlar varmefolie sidan definisjonen her er fleksibelt varmeelement ? ref. 753.3.6
Ny norm nye spørsmål. På førehand takk! ?
Løst
Hei. Har et spørsmål ang arbeidstøy med ikke metallisk ledende knapper og glidlås som det står beskrevet i elsikkerhet 82 at det er krav til iht FSE.
Er det jeg som tolker dette feil. Eller er dette helt fjernt for andre installatører og leverandører av tøy.
Kan ikke se at disse buksene eksisterer på markedet. Har lett flere steder. Nien som vet hvor dette kan skaffes?
Veldig interssert i gode tilbakemeldinger.
Løst
Hei!
Vet ikke om det er riktige plassen å stille spørsmålet på men here goes!
Startet med fagprøven og leverte til slutt Planlegningsdelen min samt Risikovurdering Bedriftsinternt, det jeg glemte var Risikovurdering ANLEGGSIKKERHET! nå har jeg sensur på mandag og kjenner meg lite motivert til å fortsette med prøven.. har alleredet bestemt meg for å ha strøket.... er det noe vits i å i d hele tatt møte opp?
Løst
Nek 400:2010 537.1.2 stiller krav til frakobling av N-leder.
Er dette for beskyttelse mot elektrisk sjokk fordi det kan forekomme potensialforskjeller ved eventuelle strømmer i N-leder?
Hvis dette er grunnen, Hvorfor er dette et absolutt krav?
Hvis man monterer en 230/400V trafo og dermed oppretter et TN-nett som forsyner kun en belastning og ikke har utkobling av N-leder så vil det jo ikke forekomme strømmer i N-lederen. Det samme vil vel gjelde for tilførselen fra trafo til en fordeling. Det vil jo ikke forekomme noen strømmer i N-lederen ved frakobling av kun fasene på tilførselen.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.