Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Nullpunkt

Hei!
Jeg lurer på hva man betrakter Nullpunkt som?
Hovedjordleder eller jordelektrode? Dette er IT-anlegg og der er jo nullpunktet skilt ifra jord, påmontert disnauter istedet.

For meg så logisk sett at dette er jordelektrode altså 25mm2, men ble usikker.
Om jeg har rett, gjelder dette også TN-anlegg?

Mvh
Usikker Lærling

Spurt ${formatDate(1401750300)}
Løst Løst
Kontroll av beskyttelseutstyr

Hei

Hva menes med ""nødvendig kompetanse"" for å utføre periodisk kontroll på beskyttelseutstyr (jording, redningsstang, personlig verneutstyr, osv)?
Er det nok med FSE kurs?

Tore

Spurt ${formatDate(1401704400)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Hei

Byttet et sikringsskap til en kunde i desember 2013. Det var fra før skrusikringer i skapet. Jeg byttet hele skapet og vi fikk da overbelastningsvernet inn i sikringsskapet, men det ble ikke montert overspenningsvern da kunde mente dette ble for dyrt. Vi har i ettertid fått påpekt fra tilsynet en mangel på anlegget ved at det ikke er montert overspenningsvern ved installasjon av nytt skap.

Jeg skrev risikovurdering med kunde hvor det ble påpekt at overspenningsvern ikke skulle monteres og anlegget ble dokumentert iht. NEK400 2006.

Hva skal jeg gjøre. Kunde vil ikke betale for overspenningsvern (og krever det ikke montert) men tilsynet krever at vi skal montere.

Spurt ${formatDate(1401655320)}
Løst Løst
Jordfeilbryter

Hei.
Jeg har en jordfeilbryter (63A 100mA 4pol) som fungerer hvis jeg trykker på testknapp på bryteren. Men det skjer ingenting hvis tester jeg den fra stikkontakt med eurotester!!?
Kan det være feil med tilkobling av jordfeilbryteren? Den er tilkoblet nå mellom tre faser og N klemma er ledig.

Spurt ${formatDate(1401625620)}
Løst Løst
Fagprøve Risikovurdering

Har straks fagprøve og i den forbindelse har jeg etpar spørsmål.

Her ligger 5s til nedlasting:
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/5-sikre---for-standard-boligdokumentasjon/

På den eldre versjonen av 5s var det en bedriftsintern risikovurdering som skulle fylles ut. denne er nå fjernet fra dsb sine sider. Hva benyttes i dag som et skjema for risikovurdering?
Er ikke helt klart for meg hva som skal framgå av en slik risikovurdering heller. Er det kun en enkel sjekkliste eller skal ytre påvirkninger osv. også kartlegges?

SPØRSMÅL: Det jeg egentlig lurer på er finnes det en mal for risikovurdering, og hva skal den omfatte? (stil eller sammendrag).

Ha en strålende helg!

Spurt ${formatDate(1401482940)}
Løst Løst
Kabel til spotlys

For kabel til spotlys skal det benyttes egent kabel; PLS90 eller tilsvarende. Normalt benyttes det ikke jordleder til spotlys, men er det noen momenter som taler for at en bør velge en kabel med jordleder? Hva er vanlig praksis?

Spurt ${formatDate(1401371520)}
Løst Løst
5 sikre

Hei

Ny stikk til kjøleskap på en eks. kurs (oppvaskmaskin-kaffemaskin-ventilator-microovn). Kursen 16A/C har tot. belastning på 4400W er bygd ihht NEK 400 2006. Montasje av den nye stikken blir gjort i henhold til NEK 2010, men etter 823, er jo det for lite ""power"" inn til kjøkkenet. Har lest elsikkerhet 73 om å utvide eksisterende kurs, men hva synes du om å montere opp den nye stikken?
Og hvor mye dokumentasjon skal overleveres kunden fra 5 sikre?
-Rapport fra sluttkontroll
-Rapport fra risikovurderingen (skrive inn samtidighetsfaktor 0,6 som er lagt til grunn i samråd med kunden)
-Samsvarserklaring (om hva som er gjort)
kursskjema?
Utstyrsdokumentasjon?

Spurt ${formatDate(1401352380)}
Løst Løst
Endring vs vedlikehold

Hei,
lurte på hvor det står noe om dette? Mener jeg har lest en presisering i Elsikkerhet, men kan ikke finne den.

Tenker da på hvordan man skal forholde seg til normene.

Spurt ${formatDate(1401309060)}
Løst Løst
Komfyrvakt

Hei skal pusse opp kjøkken og har i dag egen 20 amp kurs til steketopp og 16 amp til stekeovn,skal flytte steketopp 2 meter og lurer på om det er et krav og montere komfyrvakt når det er renovering?

Spurt ${formatDate(1401302940)}
Løst Løst
Varmekabel bad

Hei. Er det tillatt og legge varmekabel på bad med effekt 175W pr M2?. Jeg gikk ut fra at max effekt i støpte gulv var 200W pr M2. Men etter å ha googlet litt ser jeg at det anbefales max 120-150W pr M2. Spørsmålet mitt er altså kan jeg legge Nexans TKXP/2R 700/17 på ett bad på 4M2?

Spurt ${formatDate(1401288060)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.