Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei, godtfolk. Jeg er det man kan kalle en fersking i faget. Sto på prøven for noen måneder siden. Så mange av dere veteraner kan kanskje svare på dette.
Jeg har alltid lurt på dette med parallelle faseledere.
Kom på dette her etter å ha skrevet i en veldig nylig tråd og tenkte å spørre.
Hvorfor gjør man dette?
Er det utifra et økonomisk argument?
Billigere med 2 x 16mm2 istedenfor 1 x 35mm2 for eksempel?
Når man like gjerne kunne gått opp til et passende tverrsnitt for hele totalen for å kunne lede like mye juice til anlegget.
Løst
Når en kunde skal bygget en ny bolig og kun ønsker en stikk i hvert rom og ingen lyspunkter i tak . Hva skal vi gjøre da med tanker på kravene i nek 400 2010 om antall stikk i rom ?
Løst
Jeg lurer på om det er lov å ringmate f.eks utendørsbelysning på et industribygg. Skulle tro det var ideelt mtp spenningsfall osv.
Løst
Kor går skille når det gjeld kontroller for Bolig - Landbruk - Næring.
Har godkjenning for Bolig. (DNV - registrert.) I etterkant er det kommt eigen godkjenning for næring.
Når vi skal ta elsjekk for landbruk, og små industribygg. Holdet det fortsatt med Godjenninga for bolig. (Før var grensa 10 Mill i forsikring før ein måtte ha godjenning for næring og dermed bruke termografi)
Dette er litt rotete ikkje forsikrings folka veit kva dei skal forholde seg til lenger heller.
Løst
Jeg leste en tråd her på forumet der en automatiker hadde gjort noe greier hjemme hos seg selv der det ble påpekt at automatikere ikke lenger har lov til å forestå eget anlegg.
Hva da hvis en automatiker, hypotetisk sett, har forestått anlegget sitt tidligere og legitimt under gamle FKE med veiledning, og han nå i nyere tider får påpekt feil på det anlegget av DLE.
Skal man følge jussen rundt det så kan jo ikke han da forestå noen endring av anlegget.
Jeg vet mange tenker på det med tilbakevirkende kraft, men dette kan da ikke gjelde kvalifikasjonsforskriftene siden arbeidet skjer i nåtid og kvalifikasjonskravet følger den som utfører og forestår og ikke anlegget? Eller finnes det noen særbestemmelser innen akkurat slike problemstillinger?
En som var elektriker før i tida, før kvalifikasjonskravene kom, men som nå ikke er definert som en elektrofagmann kan jo heller ikke arbeide på sine tidligere verker under dagens regelverk heller, for å bruke samme logikken
Løst
Har akkurat flytta inn i en leilighet der vi gang på gang får slått av sikringen på kursen der varmtvannsbereder er koblet inn. Det kan skje når som helst, enten før eller etter bruk av varmtvannsberederen. Her om dagen begynte også jordfeilvarsleren å pipe, men da hadde ikke sikringa på den nevnte kursen gått. Kan det være en sammenheng mellom jordfeilen og problemet med varmtvannsberederen?
Løst
Hei!
Hvilke krav stilles til sluttkontroll av lynvernanlegg? Hvor kan jeg evt lese meg opp på dette?
Takk for svar.
Løst
Hei!
Er det regler på at man skal kun bruke PFXP som tilførsel til et sikringsskap pga dobbel isolasjon?
Løst
Det er krav til avløpsmuffe på tt og it-anlegg.
Gjelder dette bare boliger som er tilkoblet kommunalt/felles avløpssystem, eller gjelder det også boliger med eget/separat renseanlegg/avløpssystem
Løst
Vi fikk en noe spesiell forespørsel om å legge opp noen stikkontakter i en privat turbuss til belysning, kjøleskap, stereo, TV, uttak for bærbare PC-er etc.
Er det bare for oss å ""late"" som dette er et hus og følge NEK 400:2010?
Forsyningen er en 24VDC - 230VAC inverter med internt 10A vern på 230V siden.
Så dette blir jo da en installasjon ""uten vern"", da inverteren kutter lenge før kabelen går i overlast.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.