Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei
Så en fagprøve i elektro jeg lurte litt på.
Forventet jordfeilstrøm i de forskjellige nettsystemene.... burde sikkert vite dette men ble litt usikker.
Her skal de krysse av for enten mA, A eller kA for de forskjellige nettsystemene.
TT-nett fant jeg vel ut var 2-20 Ampere. Altså kryss for A.
IT-Nett tror jeg lå noe lavere, men for 2. jordfeil kunne verdien være ganske høy.
Men om vi er på mA eller A er jeg usikker på. Kanskje begge deler?
TN-Nett blir vanligvis 1. polt kortslutning.
0,5pr Kva trafo, men det sier meg ikke noe om forventet jordfeilstrøm.
Tipper vi er på A eller kA.
Noen som har peling på dette?
Løst
Hva er minstetversnittett på hovedjordlederen i en leilighet?
Skal legges fra sikringsskap til ringjording som vil være tilgjengelig i kjeller.
Løst
25a/6mm + 15a/2.5mm i samme rør, lov?
Løst
Er det slik at man kan greie seg med ""stor"" overgangsmotstand fra jordspyd til jord ved stor KVA ytelse på forsyningstrafo?
Og at man må ha ""liten"" overgangsmotstand fra spyd til jord ved liten KVA ytelse på forsyningstrafo?
Løst
Hei,
Jeg bor i et 4-mannsbolig hvor vi hver har vår selveierleilighet. Vi eier leilighetene, men sameiet eier bygg og tomt. Jeg som elektriker kan utføre arbeid i egen bolig, men la oss si jeg vil montere en stikkontakt på veggen på utsiden, så jeg har tilgang til strøm for bilen min, vil det gå innenfor arbeid på egen bolig. Det er to leiligheter per plan, fordelt på to plan. Jeg bor i østre del, men parkeringsplassen er mot vestre del, så det vil teknisk sett ikke være min vegg det blir montert på. Sett at jeg får tillatelse av alle parter involvert, er det innenfor lovverket at jeg står for montering uten installatør i ryggen (ergo, regnes som arbeid på egen bolig)?
Stikkontakt knyttes selvfølgelig til eget anlegg (måler) og har JFA.
Takk for svar!
Løst
En virksomhet kan velge å bruke en faglig ansvarlig som er Master eller Bachlor innen elektro med tre års erfaring etter endt utdanning for fagfolk som skal bedrive vedlikehold og feilsøking på egne anlegg og / eller elkontroller på andres anlegg men kan denne virksomheten prosjektere El anlegg også med denne type faglig ansvarlig. Presiserer at de ikke skal bygge kun prosjektere.
Løst
For bakhøytalerne i hjemmekinoanlegget mitt så har jeg trekt en Ølflex 3x1mm2 i røranlegget sammen med eksisterende PN ledere. Felles, høyre og venstre kanal. Med XLR hunnkontakter i hver ende for påkobling av forsterker og høytalere.
16mm galvanisert stålrør.
Det ble litt trangt, men det gikk med glidemiddel. Jeg isolasjonstestet både kabelen og kraftlederne med eurotesteren etterpå og de var ""tette"".
Men jeg fikk litt kalde føtter. Er dette litt på kanten, eller er dette noe jeg kan forestå som en fast installasjon?
Med tanke på at det blir ganske trangt i røret.
El-kraften går til en stikkontakt bak sofaen som sjeldent er i bruk til større saker enn mobilladere og en laptop. Men å få lyd er viktigere for meg enn strøm bak sofaen, så er ikke dette tillatt så fjerner jeg bare el-kraften. (Men hadde jo vært fint å kunne ha begge deler da).
Løst
Hva vil det si at det oppstår resonans i trafo?
For eksempel om en kobler fra 1 fase fra en trafo, men bruker lang tid på de to andre fasene. Slikt som kan skje om en skal koble fra trafoføringer i linje AUS, og det kanskje oppstår problem som forsinker klippingen av de to andre fasene.
Løst
Hei!
Har fått inn en del utstyr fra kina som er levert med 230V støpsel som driftskobling. Det er ikke noe CE-merke på utstyret og alt står på kinesisk, og støpselet har en kobling som ikke går å bruke i Europa.
Kan vi klippe støpselet og sette på vanlig kontakt å bruke utstyret?, og sier noen regler om at det ikke er lov å plugge ikke CE-merket utsyr i stikkontakta i norge??
Løst
Skal legge inn strøm i et lite aneks/sommerstue. Kursen som blir brukt er eksisterende (fra garasje, som er plassert like ved)
Skal installasjonen i gjøres i ihht. til NEK400:2010, eller NEK400:2006 som var når boligen ble bygget.
Grunnen til mitt spørsmål er om jeg må bytte ut 16A sikring med 13A (eller med lavere I2)for å tilfredsstille bye krav som kom i 2010
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.