Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Vi har slitt med et bakkevarmeanlegg utenfor en verkstedhall.
Det kjøres mye truck og tungtransport og bakkevarmen er der for å holde bakken tørr om vinteren.
Men det er en veldig ustabil grunn og mye ""tæla"" for å bruke et folkelig ord.
Å feilsøke på jordfeil og brudd er risikosport når man må pigge opp asfalten og i så måte også volde andre skader på kablene i bakken ved å pigge. Bryter man løs en asfaltbit så river man kabelen i to, siden den ligger inni asfaltlaget. Ikke finnes det bildedokumentasjon for presis kabelpåvisning eller noe.
Så nå er det snakk om at all asfalten skal skrelles. Hvilke beskyttelsestiltak kan man utføre av kabelen? Holder det å legge den i rør eller må den ha kontakt med bakkemonnet den skal varme?
Forlegning av ny kabel skal selvsagt fotodokumenteres.
Vi tenkte på rustfrie rør og så eventuelt bruke trykkluft til å etterfylle rørene med sand rundt kabelen. Eller trenger vi kanskje ikke det?
Eller kanskje man burde brukt en slags membran mellom asfalten og kablene?
Jeg har hatt minimalt med varmekabler å gjøre så jeg setter stor pris på tips fra folk som driver mye med det
Løst
Det står ofte beskrevet at hovedjordskinne skal monteres på isolatorer/avstandstykker. Hvorfor er dette nødvendig. vis vi for eksempel skal montere en hovedjordskinne/klemme på en trevegg. kan vi ikke skru denne direkte fast i veggen, uten at denne er issilert fra veggen?
Løst
Jeg fikk nylig besøk av eltilsynet hvor de påpekte at alle downlightene/spottene hadde feil kabelinstallasjon. Det er trukket vanlig PN 2,5mm2 i rør frem til SG junistar LED spotter, og noen halogenspotter. Når det gjelder de sistnevnte forstår jeg at det kan bli varmgang og at disse nok skulle hatt varmebestandig kabel. Når det gjelder LED spottene, tviler jeg på at disse kan overstige 70 graders temperatur. Det vil jeg isåfall sjekke nærmere med fabrikant.
Uansett, for å tilfredstille eltilsynet, vil det ikke være tilfredstillende å kjøpe inn noen meter med beskyttelsesstrømpe og montere disse på PN-lederne fra de kommer inn kassen over spottene, og frem til tilkoplingspunkt på spottene? Eller MÅ alle PN ledere byttes ut til varmebestandige. Dette vil isåfall utgjøre en stor kostnad :(
Ett siste spørsmål er angående samsvarserklæring. Skal denne være utfylt selv om man selv ikke anser installasjonen som komplett ferdig? Trodde denne skulle fylles ut ved komplett installasjon, eller for installasjon ved salg av bolig.
Løst
Eg har et skap som eg skal montere opp 3 stk ov-vern til underfordelinger.
Eg må ha ny samleskinne for disse 3 ov-verna.
Eg har sett tidligere at overspenningsvernet er montert med kabel ifra samleskinnen, må en gå med kabel eller går det greit å legge dette under samleskinnen?
Løst
Hei.
Om jeg har forstått det riktig, så skal det monteres overspenningsvern ved alle nyanlegg (et krav), men hva med utvidelse av et eksisterende anlegg, når vi f.eks skal legge opp en ny kurs til bereder. Er det da et krav om at det skal monteres overspenningsvern, (etter mitt syn ja) men hvor kan jeg henvise til for at dette kan bli dokumenterte. Kundene tror jo vi bare ""lurer"" på dem ekstra utstyr som de ikke har noe ønske om å betale for.
Ikke enkelt å være montør og skal stå å forklare dette for kundene som står å sier at dette har vi ikke råd til nå, uavhengig av hvor sikkert anlegget blir.
Løst
Hei
Mulig litt på sidelinje med tanke på forskrifter, men håper noen kan hjelp meg.
Skal legge en kabel inn i garasje i mur. Borrer hull for gjennomføring inne i kabelvernrør, dermed ønsker jeg ikke åpning i toppen. Har sett flere kabelvernrør med topp ""slått flat"", men kan ikke finne slike. Noen som vet et el. nummer på slike rør?
Løst
Hvem har ansvaret for overbelastningbeskyttelse av stikkledning? I et tilfelle la el-verket en 3G240 PEX kabel etter at vi hadde oppgitt overbelastningsvern til 315 A. Strømføringsevnen til denne forlagt i jord er 290A
Løst
Hei. I et eldre anlegg som består av mange samlebånd så synes jeg vi skifter kontaktorer mistenkelig ofte. Her om dagen slaktet jeg en brukt kontaktor og så tydelige brennmerker og smeltede kontaktpunkter. Motoren den aktuelle kontaktoren driver er på 37kW. En motor fra 60-tallet. Og kontaktoren har en AC3 verdi på 37kW. Men jeg begynner å mistenke at cos phi verdien på motorene må være forferdelig og det viste seg at jeg hadde rett. Cos phi på 0,53.
Å bytte motor med en moderne motor innebærer enorme ombygninger av maskinen som ikke er økonomisk forsvarlig.
Men jeg tenkte på dette med fasekompensasjon ved å sette opp kondensatorbanker på hver motor. Kan dette være en løsning? Vil dette bli hardere på kontaktorene eller kan det skåne dem bedre?
Hvor kjøper man isåfall slike?
Alternativet er å gå for overkill så det holder neste gang vi skal skifte kontaktorer. De lever i gjennomsnitt 5 år. Dette er et 230V IT anlegg
Løst
Skal instalere ett nytt boligskap i en hytte. Hytten ble bygd og installert for 7år siden med skjult anlegg men har vært provisorisk tilkoblet til ett aggregat. E-verket har først nå i år kommet med strøm til k-skap utenfor hytteveggen. Spørsmålet er om man skal følge nek 400-2010 ved tanke på minste antall stikkontakter med mere, når det er først nå det blir lagt inn strøm til hytten eller om man kan la det være da det ble utført ved nek 400-2006 uten å trenge å utvide anlegget iht nek 400-2010?
For el-tilsynet vil jo komme etter ferdig installasjon av skap og måler og kontrollere anlegget. Hvordan skal da dette dokumenteres att det er gjort for 7år siden, uten att kunden har noen samsvarserklæring/bevis fra tidligere utført arbeid?
Løst
Hei!
Er det lov og bruke et 3fas overbelastningsvern koblet 1 fas(230v It) til elverket har byttet om til en 3fas måler? (Pr i dag 1 fas måler)
Med tanke på pris og mindre arbeid slik at kun laskskinne trengs og byttes i etterkant.
Holder på og renovere et hus og legger alt opp klart for 3fas/56A, men elverket i ommrådet er kjent for og ta sin tid, så målerbytte kan ta en stund.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.