Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei, folkens.
I leiligheten jeg pusser opp så er det et gammelt røranlegg fra 50-tallet (kulo-tiden). Mange av rørene er tomme. Hvorfor dem har dratt ut lederne får man spørre forrige eier om.
16mm stålrør men av meget tjukkvegget type. Lite rom til lederne og da trangere å trekke.
Jeg slet lenge med flere røretapper på en ny 16A kurs til varmepumpe og oppvarming. Enkelte partier var det vanskelig å få hodet på trekkefjæra gjennom uten at den bare fjæret. Sikkert mye gjengrodd og skarpe svinger.
Så jeg tok et fiskesnøre og knyttet fast gummiproppen på en handsfree på i enden og fikk en medhjelper til å bruke støvsugeren i andre enden av røret. Og det var bare å mate på i andre enden med snøre, for det gikk fort gjennom på vakuumen. Å dra lederne tilbake med snøret gikk lett som bare det. Og vips så var strekket ferdig trekt med 3 x 2,5mm2.
Noen flere som har kommet på samme tanken?
Jeg tenkte ihvertfall at jeg ville fortelle mine bransjekolleger om det. Kan jo hende noen kan ha bruk for idéen, for dette kan jo gjøre vanskelige trekkepartier på jobben mye enklere også.
Løst
Hei!
Håper noen kan hjelpe meg å se om jeg regner riktig her.
Problemstilling: Kan to kurser, PN 2x2,5, i samme rør, sikres med automater på 15A og i2=1,3.
Krav:
1) Ib < In < Iz
10A < 15 < (19,5A*0,8)
10A < 15 < 15.6A = OK
2) I2 < 1,45*Iz
(15A*1,3) < (1,45*15,6A)
19,5 < 22,62 = OK
Ja?
Løst
Må en stigerkabel ha eget overbelastningsvern eller kan fordeling i ut-enden av kabelen kun bestå av kurssikringer så lenge summen av disse ikke overstiger Iz for stigerkabelen som selvfølgelig er kortslutningssikret i inn-ende?
Løst
Er det satt en dato for overgangsperiode NEK 400-2010 / 2014? Er det slik at ny norm blir gjeldende datoen den blir sluppet på Eliaden?
Løst
Et hyttefelt er planlagt, med kabelfordelingsskap der ov og målere for flere hytter plasseres. Derfra går det ut kabel 4 leder, til den enkelte hytte. Det vil altså si at det er TNC frem til hytta og pen leder splittes i hytta. Vi dette være ihht FEL som krever at pen leder splittes i første fordeling?
Løst
Hei.
Jeg var på et kurs hos dere for noen måneder siden og der ble det vist frem noen hansker som beskytter mot lysbue. De var gul og svart og merket med 32,6 cal/cm2. Hvem leverer disse hanskene? Eller tilsvarende hansker som tåler min. 30 cal/cm2.
På forhånd takk.
mvh
Remi
Løst
Dersom en anleggseier har fått DLE ettersyn og mangel, pålegges eier til å få en installatør til å utbedre mangelen. Men dersom mangelen er noe kunde/eier har anledning til å ordne selv, har DLE anledning til å påkreve fiksing av installatør? Hvor er dette hjemlet?
Et eksempel: DLE kontroll avdekker mangel på jordforbindelse (FEL §21) i en lampe. Lampen er ettermontert av kunde med bevegelig ledning, dvs 2x0.75 PL tilkoblet i et anlegg som har jordet stikk. Lampen skulle vært jordet. Kunden kan fikse jordingen selv med f.eks. 3G0.75 PMH og jordet stikk, men pålegges altså å bruke installatør. (Hvordan) kan DLE påkreve dette?
Løst
Hei.
Har planer om å avlegge installatørprøva. Er det noen som har løsningsforslag på prøva som blei avholdt i Mars 2014. Etter FEK ble gjort gjeldende?
Løst
På plattformen eg jobber har vi generator med en lav ohming motstand til jord, altså et ""it-nett"", så vidt som eg har forstått.
Lurte på om noen er flinke til å forklare hensikten på hvorfor en har overgangsmotstand til jord i et it-nett.
Eg har jo hørt at en begrenser jordfeilstrømmen, men eg skjønner ikke helt hvorfor?
Løst
Hei! Har et spørsmål.
I den nye nek 400:2014 står det i avsnitt 823.533.2 at det som står i 533.2 ikke lenger gjelder for bolig.
Vil dette si at man kan benytte f.eks 15A og 16A sikring på 1,5mm2 med forutsetning av at I2 er mindre enn Iz.
Så hvis man har en 16A sikring med I2 på mindre enn 1,21 (16 *1,21 = 19,5) så vil det være OK å bruke en PR 2x1,5 som også tåler 19,5 A?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.