Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hadde elektriker heime og oppgraderte ein kurs fra 10 til 16A. Såg da at han hadde trekt blå og brun leder. Er svart heilt ut? Før gikk det alltid blå og svart til stikk, men etter det nye skal det vere blå/brun. Pr kabel kommer med blå/brun og, før rød/svart. Kva er grunnen til å skifte på fargekodane? Noen vetig plass ein kan finne dagens fargekode standar?
Løst
Hei,
Jeg lurer på om det står noen plass att den som er faglig ansvarlig må ha installatør papirer i forbindelse med modifiaksjon i en offshore petroliumsinstallasjon?
Klarer ikke å finne hvor det står, ref: FEK - Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav så står det under §2 a følgende:
""Forskriften gjelder ikke arbeid knyttet til:""
""elektriske anlegg og elektrisk utstyr på faste innretninger for utnyttelse av petroleumsforekomster plassert i indre norske farvann, norsk sjøterritorium og på kontinentalsokkelen""
Hos Ptil finner jeg det heller ikke hvor de definerer faglig ansvarlig for elektro. (I forbindelse med modifikasjoner på eksisterende installasjoner)
Løst
I NEK2014 400-8-810.512.03 står det hvilke forhold man skal vurdere ved ombygging av eksisterende tavler.
Når jeg skal bytte skrusikringer/gamle automatsikringer til kombiautomater i en bolig, kan jeg da bruke kombiautomater med I2=1,45xIn i stedenfor I2<=Iz?
Vernene er i samsvar med NEK EN 61009 (NEK2014 400-810.53.01)
Løst
Hei.
I forbindelse med at jeg nettopp har fått nøklene til nye leiligheten jeg har kjøpt. Så jeg titter litt i sikringsskapet og tenker litt på hva jeg kan gjøre der.
Jeg føler ikke noe akutt behov for å bytte ut alle UZ elementene med det første, men jeg tenkte at jeg vil ha litt mer kapasitet på en av kursene og jeg vil ha jordfeilbryter på baderomskursen så jeg har tenkt å sette i to nye Eaton PKPM kombiautomater som skal drive disse to kursene.
Men holder det i mitt tilfelle å sette dem i ASD deksler mellom UZ sikringene og måleren?
Jeg har jo ihvertfall ikke gjort elsikkerheten noe verre, har jeg vel? Så det burde vel være greit?
Jeg tenkte litt på det med at jeg har hørt en del prat om at man ikke MÅ kjøre på og gå for IP2X på alt på eksisterende eldre anlegg.
Men igjen så er nok ikke tilsynene særlig glad i ASD deksler har jeg hørt.
Løst
Oppretter et TN-S nett med en 230/400V 40kVA trafo. Denne forsynes fra hovedtavle i bygget hvor kabel og trafo blir kortslutningsbeskyttet.
Overbelastningsbeskyttelse oppnår jeg med o-vern på sekundærside. Men hva med beskyttelse mot jordfeil? Hvis jeg legger tfxp som tilførsel er det vel greit for den, men hva hvis det oppstår jordfeil i transformatoren? Blir det her krav til utkobling av 1.jordfeil siden bygget er forsynt fra et allment nett?
Løst
Kvar går grensen på kva tid ein må montere komfyrvakt på hytter/rorbuer osv.
Eks. når ein legger inn ny stømm i eksisterande hytter på høyfjellet. Har 4 hytter av diverse størrelser 40 - 100M2, Som skal installers og legges opp strøm til blant annet komfyr. (Tidlegere har det vore kokt med propan)
Forstår at det i slike tilfeller kan rissikovurderes for/og imot å montere inn komfyr vakt.
Er dette riktig??
Løst
Jeg skal bytte ut det gamle sikringsskapet mitt..
Er det slik at de nye AMS strømmålerene skal plasseres ute i stolpen? så man slipper el-skap med egen plass til målerbrett i sikringsskapet?
Løst
Hei.
Er det noen som vet om det er krav til testing av nødstopp- og dør brytere på maskiner?
På maskinen det er snakk om er det større roterende armer og kjeder som det er mulig å henge seg opp i om dør brytere ikke fungerer og operatør åpner dør for å fikse noe mens maskinen går. Nødstoppen går mer på at maskinen ikke skal skade seg selv hvis det skjer noe galt. Maskinen bråstopper om nødstopp blir betjent eller dør åpnes.
Løst
Har litt problemer med å finne ut dette men har holdt på med en garasje og lagt en 25 Al til en garasje, garasjen ligger ca 15 meter unna huset kanskje mindre og kabelen er temmelig nøyaktig 28 m fra hovedfordelig til underfordeling i garasjen, vet noen av dere hvor langt man kan legge en stigekabel før man må legge egen jord?...veit at det ikke skader å slå inn ett spyd uansett men er det en bestemmt lengde som er ""past the point of no return""?.
Referer gjerne til norm og regelverk:)
Løst
Hei, folkens.
I leiligheten jeg pusser opp så er det et gammelt røranlegg fra 50-tallet (kulo-tiden). Mange av rørene er tomme. Hvorfor dem har dratt ut lederne får man spørre forrige eier om.
16mm stålrør men av meget tjukkvegget type. Lite rom til lederne og da trangere å trekke.
Jeg slet lenge med flere røretapper på en ny 16A kurs til varmepumpe og oppvarming. Enkelte partier var det vanskelig å få hodet på trekkefjæra gjennom uten at den bare fjæret. Sikkert mye gjengrodd og skarpe svinger.
Så jeg tok et fiskesnøre og knyttet fast gummiproppen på en handsfree på i enden og fikk en medhjelper til å bruke støvsugeren i andre enden av røret. Og det var bare å mate på i andre enden med snøre, for det gikk fort gjennom på vakuumen. Å dra lederne tilbake med snøret gikk lett som bare det. Og vips så var strekket ferdig trekt med 3 x 2,5mm2.
Noen flere som har kommet på samme tanken?
Jeg tenkte ihvertfall at jeg ville fortelle mine bransjekolleger om det. Kan jo hende noen kan ha bruk for idéen, for dette kan jo gjøre vanskelige trekkepartier på jobben mye enklere også.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.