Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Jeg skal plassere noe testutstyr i et skap som utvikler ca 4 kW varme ved full drift. Utstyret må stå i skap pga kapslingsgraden. Har tenkt å utstyre skapet med vifter som blåser romtemperert luft gjennom skapet. Men jeg lurer på hvor stor luftmengde jeg bør beregne på viftene. Har noen erfaring fra dette?
Løst
Hei! jobber i dag for et kraftselskap som har skilt ut oss energimontører/operatører til et entrepenørselskap. Lurer på om det rent papirmessig/forskriftsmessig er noe begrensninger jeg som energioperatør kan utføre av montør oppgaver f.eks. høyspentskjøt?
Jobber nå nesten daglig på linjer. Så oppgavene varierer på tvers av fagretningene.
Løst
Hei, har et lite spm ang bruk av noen eldre Elko påvegg stikkontakter som er uten bakplate og barnevern som kunde gjerne skulle brukt. Det gjelder en installasjon i en litt større garasje med gipsvegger (ikke brennbart). Det vil være barn som kan oppholde seg der også.
Blir det dermed et krav om barnevern da,dvs vi må pålegge å bruke nye? En annen problemstilling blir vel garanti og CE-godkjenning..
Løst
Hei!
I produktbeskrivelsen til den oljebestandige gummikabelen H07RN, står det ingenting om at den er godkjent for nedgraving.
Er det noen som har peiling på om den er godkjent for det?
Løst
Kan det benyttes en effektbryter testet etter NEK EN 60947-2 som Overbelastningsvern, plassert i hovedtavle for ikke sakkyndig betjening.?
Jeg prøver å tyde 810.53.01 og tyder slik at dette vernet må være maks 250 A og at det IKKE trenger å være i samsvar med normene listet opp siden det ikke er til utgående kurser beregnet til ledningsbeskyttelse. Dette vernet er jo O-vern for inntakskabel, målersløyfe og interne forbindelser før samleskinne i hovedtavla
Løst
Hei! Er det tillatt at en elektriker starter eget firma(enmannsforetak eller AS), for å så leie seg fast ut til et elektrofirma med installatør?
Løst
Hei.
Jobber i Statoil,dei har valgt å ta førstehjelpsbiten ut av FSE kurset, for å ivareta førstehjelp så er den tenkt undervist ombord på jobb.
Spørsmål.
1.Er det eit krav til at opplæring er utført og har denne opplæring ei tidsramme ( fra dato til dato)?
2.Skal dette dokumenteres ?
Løst
En installasjon forsynt fra et TT-nett krever jo automatisk utkobling eller dobbeltisolert utførelse. Er det noen spesielle krav til inntaksskap i TT-nett? Jeg tenker slik at en jordfeil i dette skapet vil føre til farlig berøringsspenning...
Løst
Hei!
Hva kan en automatiker med fagbrev instalere selv i eget hus?
Har tidligere instalert huset, men ønsker å utvide med en underfordeling i garasje.
Løst
Jeg prøver å holde meg oppdatert, og i NEK400 2014 punkt 722.531.2 ""Strømstyrte jordfeilvern"" er det for elbiler anbefalt benyttet jordfeilvern type A eller B. Slik jeg forstår det kan det benyttes Type A ved en-fase og anbefales type B ved 3-fase.
Stemmer dette?
Kan noen forklare meg hvorfor det er større sjanse for DC jordfeilstrøm ved bruk av 3-fase enn ved en-fase.?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.