Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei.
For flerfase skal det etter kravene monteres jordfeilvern type B foran ladestasjoner. For en-fase er kravet type A. Jeg har alltid betegnet 2 ledere fra et 230V IT-anlegg som en-fase, Noen hevder at det kun er på 400V vi kan ha en-fase (mellom en fase og 0-leder)Og at en-fase fra et IT-nett er å betegne som 2-fase anlegg? Noen som kan forklare meg dette.
Løst
Hei. Den dato stemplingen som står på hansker, matte og verktøy. Er det gyldig til eller produksjons år? om det er det siste, hvor mange år er de gyldige?
Mvh Jan J
Løst
Hei
Sitter og ser i en utstyrskatalog for overspenningsvern hvor Uc er 280V for TN-nett og 385V for TT- og IT-nett.
Ser i NEK 400:400 534.2.3.2 at kravet til Uc for et IT-nett galvanisert tilknyttet et allment 230V fordelingsnett er minimum 350V.
Hvorfor er det slik at det er forskjell på dette, hvorfor kan ikke den være 280V på et IT/TT-nett også?
Har en teori om at kravet til 350V er laget for å graders seg mot utkobling av kun en fase i ett IT-nett, men håper noen har peiling på dette og kan utbrodere?
Løst
Hei. Jeg har 12V downlights idag med dimmer i stua.
Kan jeg helt uproblematisk sette i LED-pærer i disse?
Eller må en elektriker forandre noe da?
Løst
Hei.
En en automatisk stansemaskin ble plassert i et produksjonslokale og det trengtes spenning.
Nærmeste sentral var plassert bare noen meter bortenfor. Så et utenpåliggende 32A trefasuttak ble enkelt og greit satt opp i siden av tavla og tilkoblet med PN gjennom bunnen av kontakten og skapveggen og tilkoblet på reservekurs. (Tilslutningskabelen til maskinen ligger trygt ca 3 meter)
Høres det ut som en kurrant løsning?
Løst
Hei jeg går for tiden på elkraft linjen på Teknisk fagskole og kommer til å være ferdig der juni 2016.
Har fagbrev som energimontør fra før av og har jobbet som montør i 5 år og hatt rolle som anleggsleder/prosjektleder i 2 år.
Jeg har blitt fortalt at det er en overgangsperiode for de nye reglene i fek som sier at man må ha 3 års erfaring som prosjektleder/saksbehandler etter endt fagskole.
Stemmer det at jeg slipper dette siden jeg er ferdig med skolen iløpet av 2016 eller er dette feil?
Hadde vært fint å slippe å vente 3 år for å ta installasjons-prøven.
Løst
Er det noen som veit hvilke forskrifter som er aktuelle vedrørende elektriske og magnetiske felt?
Løst
Hei.
Kan ufaglærte utføre en åpen installasjon?
Direkte fulgt opp av elektriker, så utfører elektriker alle koblinger?
Ser jo at den kan være på kanten, men les paragraf 6 siste del.
Hva mener de?
Løst
Hei
Jeg går på fagskolen der de har ett tilbud om ekom-kurs med gyldig ekom-eksamen som man kan søke autorisasjon hos post og teletilsynet med vedlegg på godkjent 2årlig fagskole + nok erfaring.
Spørsmålet mitt er om det er nødvendig med ekom-kurs for å kunne søke autorisasjon. Noen mener man kan søke dersom man har en bachlor-ingeniør med fordypning i elektonik i bedriften. Er dette aktuelt?
Hvor kan jeg finne mer informasjon om dette? kurset er ganske dyrt, så vil ikke ta det forjeves.
Løst
Hei
I min bedrift installerer vi en del boliger, og her er spørsmålet om vi må påvente garanti på lyspærer i utelys etc. lik normal garantitid?
Gitt at en lyspære slutter å lyse etter et halvt år, faller dette da innenfor vårt garantiansvar å bytte denne gratis for kunden?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.