Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Jordfeil på høyspenningsanlegg

Jeg lurer på om en jordfeil i et høyspenningsanlegg kan medføre potensial-økning i forhold til jord i lavspenningsanlegget?

Og eventuelt hvordan løser men denne utfordringen?

Spurt ${formatDate(1411929720)}
Løst Løst
KV i inntak

Eg holder på å legge om inntaket mitt fra linje til kabel i grøft og i den anledning har eg montert opp nytt inntkskap på utsiden av huset.
Tidligere hadde eg 125A knivsikeringer som overbelastning og kortslutningsvern. Eg har montert inn i etterkant et OV på 63A for eg hadde ikke bruk for 125.

Eg har 3 underfordeling i huset som eg monteret et ov for hver.
Det eg lurer på er om eg kan bruke OV på 63A i inntakskapet på utsiden av huset, der skal det jo være kortslutningsvern.
Vernet eg har som det står OV på har en bryteevne på 10ka og kan vel da også brukes som kortslutningsvern.

Eller er det egne krav til KV i inntak?

Spurt ${formatDate(1411903800)}
Løst Løst
Gatebelysning

Kan man benytte TN-C som nettsystem for gatebelysning?

Spurt ${formatDate(1411852020)}
Løst Løst
Induksjonstopp

Hei!
Lurer på om det er en regel for hvor nærme vasken en induksjonstopp kan stå?

Mvh
Lærling

Spurt ${formatDate(1411725060)}
Løst Løst
FSE- Instruert personell

Jeg jobber med å instruere personell ved vår fabrikk, og satt og så FSE kurset som de instruerte personene hos oss tar en gang i året. Der sies det noe om at informasjon om hvilke typer vern som de instruerte personene kan betjene og instuksjon om hvordan det gjøres på hver enket vern bør/skal henge i alle tavler/tavlerom. Er dette noe som SKAL eller BØR være på plass i forhold til regelverket?

Spurt ${formatDate(1411714140)}
Løst Løst
Downlight kabel

Hei.
Downlight LED genererer lite varme. Bruker man fortsatt pls 90 eller andre kabler som tåler 90 grader eller kan man bruke PN som tåler 70??

Vet at vist eg kjøper pls 90 er eg på den sikre siden, men eg har ikkje den for hånden. Har derimot PN liggende.

Spurt ${formatDate(1411680660)}
Løst Løst
Automasjons Ingeniør

Hei!

Hva må til for at jeg skal kunne få gruppe L.

Eller hva må til for at jeg kan legge opp strøm i egen bolighytta.

Jeg har jobbet i Industrien i 7 år som ingeniør. Koblet en haug av styreskap med 230400V, feilsøking, programmering.

Føler det er unødvendig å få en elektriker til å gjøre jobben som jeg mener jeg har kompetanse til selv.

Mvh

Truls

Spurt ${formatDate(1411634640)}
Løst Løst
Komfyrvakt

Hei
I tilknytning til komfyr eller platetopp skal det monteres utstyr som kobler ut strømtilførselen ved overoppheting. Hva hvis ovn og platetopp er delt? Skal da kun tilførsel platetopp kobles ut?

Spurt ${formatDate(1411580520)}
Løst Løst
Inntak

Hvordan er det med jording til 4 leiligheter fra felles inntak på utsiden av hus? Er det tilstrekkelig med jording i stikkledninger hvis kobberwire og hovedutjevning forbindes i inntak, eller må det legges separat jordledning itillegg til stikkledning?

Spurt ${formatDate(1411576980)}
Løst Løst
Bytt av sikringsskap

Når bytte ut et sikringsskap og inntak fra 80 tallet hvilken NEK skal man følge?

Spurt ${formatDate(1411558320)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.