Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

allpolig brudd

Spørsmålet er enkelt, svaret kan vere vanskelig:
Skal det vere 2p brudd på lyset, i eit rom med flis/betong gulv.

(gang eller toalett med flis).

(Har vert fint med referanser. Dersom det skal ver)

Spurt ${formatDate(1412853000)}
Løst Løst
ekom og dsb installatørbevis

En del anlegg i prosessindustrien og vannkraftverk går vel under maskindirektivet da pls er en styring av selve maskinen.
Disse anleggende kan ha flere deler i bevegelse, med disse delene samhandler i en prosess eller til et formål.

Da er vel både ekom installatørbevis og DSB installatørbevis er uaktuelt?

Men fortsatt vil vel installatørbeviser være aktuelt i forbindelse med utførende arbeider i forsyningsanlegget og lavspenningstavlen i disse installasjoene.
På forsyningsanlegget har vi PLS funksjoner for effektbrytere, skillebrytere og PLS singaler ifra disnoiter, jordfeilvarsler og mye annet..

PLS systemet er en helhetlig installasjon i disse anleggende og ofte kommuniserer dette med en driftssentral eller annet overliggende system.

Det jeg lurer på er da hvor grenselinjene mellom hva som skal dokumenteres av installatør og hva som skal dokumenteres via maskinbygger.

Og i det siste har jeh hørt at PLS systemer skal dokumenteres via ekom installatør?

Hvordan skal man tolke regelverket?

Spurt ${formatDate(1412835960)}
Løst Løst
Manglende N-leder

Utfordring rundt installasjon av en garaje. Det er TN nett i huset som tilførselen skal forsynes fra, men som tilførsel til garasje er det trukket PFSP 3x10/10. Kabel er trukket i rør, men det skal være veldig utfordrende å evt trekke ny kabel. Kabel ble trukket i røret før huset/garasje ble bygd ferdig.

Hva sier forskriftene om å trekke en egen PN 10mm2 G/G som jordkabel og bruke skjermen i PFSPen som N-leder? Merke denne tydelig i begge ender med blå strømpe.
Det går et ekstra trekkerør til garasje som denne kunne blitt trukket i.

Det skal brukes 3fase 400V utstyr i tillegg til vanlig 230V uttak til lys og stikk, så må ha ut 3x400+N+PE.

Spurt ${formatDate(1412805840)}
Løst Løst
jordfeilbryter på jordkabel

Skal legge pfsp til garasje 4x10mm2. Skal sikres med 4x32A. Må det være jordfeilbryter på denne? 400V TNCS

Spurt ${formatDate(1412776440)}
Løst Løst
Kle inn PFSP

Hei! Er det tillatt å kle inn PFSP? Har en kunde som skal lage et bad hvor kabel til underfordeling samt noen PR kabler går.

Spurt ${formatDate(1412760300)}
Løst Løst
Dimensjonering av stigekabler

Hei
Har et spørsmål om dimensjonering av kabler

Fra en grube under en hovedtavle skal det gå samlet 13 stigere.
Kablene ligger forlagt 10 meter i forlegning D2 ut fra gruben.
Deretter ligger den forlagt D1.

Ufordringen med denne forlegningen er antall stigere inn til gruben i forlegning D2. Det blir trangt om plassen inntil gruben slik at en ikke har noe særlig valg enn å legge rørene slik at de berører hverandre. Det er plass til å gruppere dem noe slik at de feks grupperes 5 og 5.

Tabell 52B-19 gir en reduksjonsfaktor på 0,65

Første spørsmål: Hvordan blir reduksjonsfaktorene innbyrdes mellom gruppene av stigekabler og hvordan ser man på korreksjonsfaktor mellom grupperingene av stigerene?

Andre spørsmål: Kan man ta utgangspunkt i korreksjonsfaktorer iht. tabell 52B-15, 15 grader i jord og termisk motstand i tabell 52B-16 til 1 forlegning D2? Rørene er forlagt i pukk, under isolasjonen og dekket?

Spurt ${formatDate(1412753880)}
Løst Løst
Bruke deler av ferdigstilt anlegg som byggstrøm

Hei. Er det innafor å bruke deler av et nytt elektrisk anlegg som byggstrøm i et større byggeprosjekt? Før anlegget offisielt er ferdigstilt.

Hva må isåfall foreligge av dokumentasjon fra elentreprenøren før man isåfall gjør det?

Hilsen ikke elektrofagmann

Spurt ${formatDate(1412748000)}
Løst Løst
Kvalifiserende prøve

Hei.
Er det noen som har noen eksempler på type spørsmål som kan dukke opp på installatørprøvens kvalifiserende del?

Spurt ${formatDate(1412725620)}
Løst Løst
Kortslutningsstrøm i huset.

Noen få ting jeg bare vil dobbelsjekke:

Fikk følgende data fra lokale strømleverandør.

Merkespenning sekundærside : 0.240 kV

Kortslutningsverdier :
Ik3max : 2.875 kA Ik2min : 1.797 kA
Kortsl.yt : 1.145 MVA
Ijord : 1000 mA

1: Er det merkespenningen her jeg skal bruke til formelen i montørhåndboken side 142 (2010 utgaven), eller målt verdi i vegg?

2: Ik2min på 1,797 kA fikk jeg til å ha en Zytre på 53mOHM/fase. Var for store sprik i tabell 5.6a i montørboken, side 142. Så jeg regnet meg frem til 53.

3: Ved gitte data jeg har komt frem til, vil det da være korrekt at Ik2min vil havne på 472 A, med en 2,5mm2 Cu kabel på 20 meter?

Takker for svar.

Spurt ${formatDate(1412696400)}
Løst Løst
montering uten installatør

Hei. Vi er 3 montører som har startet firma, men som mangler installatør. Vi har tidligere i år leid oss ut til et installasjonsfirma på et prosjekt som disse hadde. Dette vet vi ikke er noe problem.
Vi fikk nå forespørsel om å ta på oss et oppdrag (installasjon av kaldfjøs) Firmaet vi var innleid til sier de kan stå ansvarlig for en viss sum, men spørsmålet er da gjør noe som ikke er lovlig. Installasjonsfirmaet som står ansvarlig mener vi må fakturerer kunden, slik at vi har reklamasjonsansvaret. Jeg vet dette kan være på grensen av hva som er lovlig eller?

Spurt ${formatDate(1412601720)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.