Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Fordelingsskap stolpe

Hei!

Er det krav til dobbelisolert kabel fra 3x230v luftlinjeanlegg ned til fordelingsskap på stolpe? (Kombivern i skap)

Kan f.eks. PFXP brukes da jeg tenker det blir enklere slik at man slipper overgangangsklemmer fra TFXP.

Spurt ${formatDate(1413359520)}
Løst Løst
Korreksjonsfaktor rør

I en boliginstallasjon, skal man korrigere strømføringsevne der rør med PN krysser hverandre ute i installasjonen, og feks. ved sikringsskap der det ofte kommer mange rør i bunt inn til skapet?

Spurt ${formatDate(1413323580)}
Løst Løst
Jording stue etter fjernet vegg mot kjøkken

Hei. Jeg holder på å montere downlightanlegg hos en kunde. I den forbindelse blir også brytere og tilhørende flyttet. Må kunden da trekke om hele el anlegget i stue? Eller er det greit å bytte ut de ujordet stikk til nye med barnevern? Det er ca 3meter mellom stikk med og uten jord, og ca 2meter unna nærmeste ujordet stikk og flisegulvet med varmekabler på kjøkkenet.

Spurt ${formatDate(1413313620)}
Løst Løst
Avslutting av høyspentarbeid ved tordenvær

Er det et krav om at arbeid på eller nær høyspenningsanlegg innstilles i regnvær/tordenvær? Hvor står isåfall dette?

Spurt ${formatDate(1413229920)}
Løst Løst
Sikringsavgang til sprinkler pumpe

Hei Vi har en avgang i en MNS tavle som går til en 90 kW sprinklerpumpe. Dette er en avgang som er viktig å få øye på snarest dersom man skal bytte sikringer ved en nødsituasjon da avgangen står innimellom blandt 100 andre avganger i samme hovedtavle.

Jeg kunne tenke meg å male dekslet på avgangen blå etter som blå e fargen som blir brukt på sikringer til brannsentraler.

Er det noen som er enig eller uenig? vil bare spørre så det blir riktig

Spurt ${formatDate(1413182340)}
Løst Løst
IEC krav til merking av komponter

Hei,
Finnes det en IEC norm som sier noe om hvordan komponenter i en elektrisk tavle skal merkes?
Tenker på CB-1, U1 osv.

På forhånd takk

Spurt ${formatDate(1413181860)}
Løst Løst
Tordenvær

Har vært borti flere tlfeller hvor jordfeilbrytere slår ut ved tordenvær. Er det pga rippel på nettet i kombinasjon med jordstrøm fra overspenningsvernet eller er det jordfeilbryteren som er for fintfølende? Evt finnes det en god løsning på kombinasjon overspenningsvern, jordfeilbryter og tordenvær?

Spurt ${formatDate(1413063180)}
Løst Løst
fagskole eller ingeniør

Mann 27, utdannet slakter, gått som voksenlærling gr.L de siste 4 år, har halvt år igjen.

Jeg har veldig lyst til å lære meg mekatronikk og på fagskolen her i Kristiansand kan man ta dette studiet på deltid i 4 år.
Men jeg kan også ta 3 årig mekatronikk ingeniør og ha mulighet til å master senere.

Jeg har lyst til å være med på design av utstyr f.eks avanserte landbruksprodukter/roboter mm.

Det jeg lurer på er statusen til fagskolen, ville f.eks en fagtekniker fått slikt ansvar eller må man bli ingeniør. Aller helst vil jeg gå ingeniør, men det er jo dette med økonomi da.

Hva er deres tanker?

Spurt ${formatDate(1412967240)}
Løst Løst
Komme tilbake til bransjen

Jeg har i en 15årsperiode nå jobbet utenfor bransjen som helikopterflyver.
Men nå vurderer jeg å gå tilbake til mitt gamle virke som elektriker (industri og boliger) grunnet problemer med synet.

Er det noen kurs som kan være lurt å få med seg for å oppdatere seg og komme inn i det igjen? Stiller bransjen nye krav til kvalifikasjoner som ha betydning for meg i forhold til da?

Spurt ${formatDate(1412937420)}
Løst Løst
Krav til lynvernanlegg

Hei

Jeg sitter som prosjekterende for et kontorbygg. Vet dere om det er det er noen krav for vurdering/risikovurdering av lynvernanlegg. Hva må til for å ""slippe"" unna?

Steffen

Spurt ${formatDate(1412934720)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.