Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
må man være underlagt en installatør gr. H for å koble opp et 3kV ROV anlegg offshore. dette gjelder kablingen mellom container og umbilical winch. utstyret er kun tilkoblet riggens hovedtavle på lavspent side.
utstyret er definert som midlertidig utstyr.
arbeid utføres av elektriker gr.H eller A som igjen er underlagt en installatør gr.L
Løst
Hei! er det ok å bytte sikringsskap m/50A hovedsikring og beholde eksisterende inntakssiktinger på kvist som er på 3*63A uz ?
Løst
Lurer på viktigheten av å megge et tn-anlegg når en har jorfeilautomater/jordfeilbryter 30Ma forankoblet?
Løst
skal flytte inntak og måler fra huset ned til fjøset. Gammel kabel fra hus til Fjøs er PFSP. kan jeg bruke den som tilførsel til huset uten videre, eller må jeg inn med jordfeilbryter foran hele husinstallasjonen siden kabelen ikke er dobbeltisolert? dette er et IT anlegg.
Løst
Hei
Eg lurer på hva som er gjeldene ang. oppgradering i det elektriske anlegget hjemme hos seg selv som elektriker.
Mitt anlegg hjemme er bygd etter FEB 91, sånn som eg har forstått det kan eg gjøre vedlikehold på anlegget etter dei forskriftene.
Eg skal nå pusse opp halve huset innvendig og det blir en del forandring på det elektriske anlegget, kan eg da gå ut ifra FEB 91 forskriftene eller må eg forholde meg til nyere normer som NEK400(2010)?
Løst
Forstår jeg det riktig at iht. FEK §7 trenger man kun fagbrev og 3 års praksis for å fungere som ""bedriftselektriker""
Har man da også myndighet til å utnevne instruert personell? eller må man da ha godkjenning fra DSB som sakkyndig driftsleder?
Løst
Er det også krav til å ha brudd i N-leder i forsyningsanlegg?
Hvor er dette hjemlet?
Løst
Hei
Kan jeg som elektriker montere opp lamper uten DCL kontakt i mitt nye hus?
Forstår jeg det riktig er det kun takpunkt uten lamper montert av fagperson som skal ha DCL kontakt...
Løst
På hytte hvor kunden ønsker å skru av utelys og utestikk (hver sin kurs) når han er bortreist, er det da ok å bruke sikringen til dette? Mulig en skulle satt inn lastbrytere (2pol) på DIN-skinnen som en betjente utelys og utestikk når en var bortreis. Forslag...
Løst
Har lagt klar til en Tylo Sport 6 ovn på en hytte. Sendte en mail til Tylo for å forsikre meg om 400 3 fas var ok. Fikk dette bekreftet....
Ser nå i manualen at det er også tegnet inn N-leder til ovnen, alstå 400 3-fas + N. Tok en telefon til Tylo som sa med 99% sikkerhet (noe uklart svart) at det ikke var nødvendig med N-leder. 1% sier altså at jeg må legge ny kabel/trekke nye kabler. Noe som har erfaringer her?
Lite tillegsspørsmåk; ok med PFXP kabel til ovenen, ser det er anbefalt/ok ihht. til montørhåndboken, men den tåler kun 70 gC
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.