Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei! Har nylig kjøpt et hus som ble regnet på i 2009 og ferdigstillt i aug. 2011. Her er Nek2006 fulgt. Er dette tillatt?
Løst
Hei!
Hvordan skal jeg dokumentere at jeg har kortslutningsbeskyttelse av inntakskabelen?
kan jeg bare regne ut Ik2min i enden av inntakskabelen å sjekke at I2 (NH00 sikring)verdien på KVn er lavere enn Ik2min inne ved skape?
altså: I2kv < Ik2pmin
1,6 * 80 < 1100A
128 < 1100 A OK
kan det gjøres så enkelt?
KV = 80 A NH00 knivsikring
OV = 50 A automat
Ik3max ved inntak = 10KA (oppgitt av e-verk)
Ik2min ved inntak = 2KA (oppgitt av e-verk)
IT 230 V
kabel = pfxp 3X10mm2 17 meter
Løst
Er det krav om at ballast til lysrør skal jordes i norske krav? Ser at der er krav i NEC.
Har problemer med at en kunde får strøm i seg fra lysrør uten at jordfeilbryter ryker, og enste forklaring jeg har på det er at strømmen går via trafoen i ballasten som IKKE er jordet.. Eller er jeg på viddene her?
Løst
Tidenes beste kursholder i fse/fsh ønsket for nytt kurs :)
Jeg har hatt mange fse/fsh kurs gjennom årene.
Noen fra andre leverandører.
Men mesteparten fra Trainor.
En gang for en stund siden gjorde et fse kurs spesiellt inntrykk.
Kan ikke helt huske året. Men det er nok en del år siden.
Og husker heller ikke kursholders navn.
Men er rimelig sikker på at det var kursholder fra trainor.
Kurset var det beste FSE/FSH jeg noensinne har hatt, og alle som var der var superengasjerte og storfornøyd etterpå.
Noen som har vært på kurs med liknende opplegg som det jeg skal beskrive, og husker kursholders navn.?
Kanskje forumleder kjenner til hvem som arrangerer sine kurs slik?
Skulle gjerne visst hvem det var som holder slike kurs.
OM KURSET :
Kurset var arrangert som de fleste fse kurs, med forskrifts gjennomgang.
Men så kom det unike.
Istedenfor oppgaver om paragrafer ol.
Så fikk vi med jevne mellomrom gruppe oppgaver.
Kursholder hadde tatt ut en del hendelser som hadde gått galt på jobber her i landet.
Utfordringen gruppene fikk var å planlegge og utføre jobbene på papiret. Notere i stikkord form.
Med FSEs metoder i bakhånd, og viten om at det faktisk hadde skjedd en ulykke.
Så skulle vi se om vi kunne gått i samme fellene som når ulykken skjedde.
Og det skumle var at selv i grupper med så mange erfarne folk og stor alders og erfaringsspredning.
Så hadde de fleste gruppene potensielt gjort samme feil.
Dette var en solid tankevekker for de fleste, og skapte mye engasjement og diskusjoner selv i kaffi pausene.
Og alle synes det var det beste fse kurs de noensinne hadde hatt.
Jeg skulle altså gjerne visst hvem det er hos trainor som arrangerer sine kurs slik.
Han er ""Wanted"" for nytt kurs :)
Løst
Må virkelig N leder også være brutt ved utendørs og installasjon på bad i TN-C-S system? Denne skal jo uansett ha samme potensiale som jord..
Tenker da på prismessig på 2-polt dimmere.
Løst
Var på kurs hos dere for en tid tilbake. Da anbefalte forumleder en håndbok for NEK400:2010. Jeg har selvsagt glemt ut hva den het (det var ikke montørhåndboken).
Håper forumledere kan hjelpe meg ;)
Løst
Hei.
Har fått endel spørsmål om rederi som har elektrikere i selskapet og driver vedlikehold og sjekk av maritime anlegg om bord i skipa. Trenger disse elektrikere en faglig installatør i rederiet?
I hht Elvirksomhetsregisteret så tolker vi at samtlige som har elektrikere i staben og driver med f.eks vedlikehold skal inneha en installatør i selskapet. Stemmer dette?
Løst
HEi!
Sitter her med beregning av kabel og vern til en motorkurs.
Lurer litt krav 1 i 433? Ib < In < Iz
Skal vi benytte korrigert Iz etter temperatur- og gruppekorreksjon? Eller skal vi benytte avlest fra tabell?
Løst
Hei.
NEK 400:2010 sier følgende:
823.534 Vern for beskyttelse mot overspenninger
823.534.01
Det skal være plassert et overspenningsvern kl. II i hovedfordelingstavlen for boligens elektriske installasjon.
Dersom det installeres et forbrukerutstyr med støtspenningsholdfasthet som tilsvarer overspenningskategori I, skal det monteres et forankoblet overspenningsvern som reduserer overspenningen til spesifisert nivå, jfr. NEK 400-4-44, Tabell 44C.
For nyoppførte boligblokker, hvordan tolker vi ""hovedfordelingstavlen i boligens elektriske installsjon"" Er dette da sikringsskapene pr. boliger/leiligheter eller den felles forankoblede underfordelingen som innholder målere og OV for alle boligene? Altså må det et overspenningsvern av klasse 2 for alle leiligheter eller kan et felles benyttes i felles hovedunderfordeling?
Løst
Til dere som tar elsjekken/installatører hva gjør dere når dere ser slike ting som er blitt solgte av ""healere/snåsamenn"" i stikkontakten?
Ting som skal ""fjerne"" stråling og grønne menn?
Litt snodig spørsmål men jeg lurer virkelig.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.