Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei
Er det noen krav om isolerende gulv, eller matte ved tavler på land?
Vet at dette er et krav offshoer, men er det et liknede krav på land?
Løst
Beklager at teksten er litt forståelig men fortsatt dårlig vet norsk. Jeg er en polsk elektriker som har en rekke krefter. Jeg lurer på hvis jeg kan på denne basis gjelder i din vakre land med noen tillatelser? Fra hva er din tilsvarer DSB har gått jeg ville lære installasjonsprogrammet. Kan noen hjelpe med dette?
Din Adrian Grzenkowicz
Løst
Hei
I forbindelse med legging av ringjord rundt et bygg ble det diskusjon om det er pålagt å merke ringjorden i grøfta med ""plastband"" over slik all kabel i jordsmonn skal merkes evt. beskyttes.
Hva er kravet her?
Løst
Hei,
er det noen spesielle krav for utførelse og styring av eluttak for elbiler?
Løst
Hva sier den nye forskriften, FEK, om automatiseringsleder?
Vil han/hun fortsatt være ""installatør"" innen maskiner/automatiserte anlegg?
Løst
Hei,
Jeg har avlagt og bestått eksamen og tilfredstiller krav til elektroinstallatør men jobber ikke i installatør bedrift og har heller ikke fagbrev som elektriker. Installatør papirene tok jeg med bakgrunn i veiledning til § 11 i FKE, Kvalifikasjoner til den som skal forestå utførelse og vedlikehold herunder reparasjon av elektriske anlegg
For ingeniør (ingeniørhøyskole) kreves fire års allsidig praksis som ingeniør eller fire års praksis som elektromontør gruppe L ved installasjonsvirksomhet lavspenning. For elektroinstallatør som også skal forestå utførelse av høyspenningsanlegg (elektroinstallatør gruppe H), kreves for ingeniør ytterligere minst ett års allsidig høyspenningspraksis som ingeniør ved installasjonsvirksomhet.
Videre i veiledningen til § 11 står det også følgende:
Den som kan forestå utførelse og vedlikehold herunder reparasjon, i henhold til denne forskrift, kan ikke arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, jfr. § 13, med mindre vedkommende også har formell fagutdanning i henhold til § 7, Veiledning. Dette gjelder dog ikke utførelse av elektriske anlegg i egen bolig, feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter, samt oppgaver tilknyttet drift, vedlikehold og reparasjon i hht. § 12, § 14 og § 15.
Kan jeg tolke dette slik at jeg kan utføre installasjon i egen bolig?
Mvh Bjarte
Løst
Ved internkontroll ser man at kabelbru er ujordet.
Er dette et avvik? Evt. i hht. hvilken norm eller forskrift?
Ser ingen konkret henvisning i Nek 400 enda den sier at vann/avløp/gass-rør samt ventilasjonsanlegg osv. må jordes
Trenger en konkret henvisning for å laget et avvik som kunde må lukke/utbedre.
Løst
Hei!
I 2006 var jeg på kurs hos dere (i ettertid og). Der blei det sagt at en ikke klarte å dokumentere at en hadde nok selektivitet i et anlegg uten å bruke jordfeilbryter/vern på hver kurs.
Har leitet på siden her, men finner ikke spesifikt det jeg leiter etter. Jeg trenger referanse til et krav eller lignende. Men det er ikke lett siden det er NEK fra 2006.
Har også funnet flere forum på nett, der det står at nyinstallasjon i bolig må ha jordfeilbryter/vern per kurs. Men uten referanse til kravet.
Kan noe hjelpe meg her?
Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger.
Jarle
Løst
Kan elektrikere reparere apparater også? Eller er dette noe kun leverandøren kan gjøre?
For eksempel brunevarer, hvitevarer etc.
For eksempel en panelovn eller en komfyr om de skulle slutte å fungere eller får jordfeil.
Løst
Er det spesielle krav for spenningsnivå på flotørene i en kum.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.