Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei
Er det noen krav om isolerende gulv, eller matte ved tavler på land?
Vet at dette er et krav offshoer, men er det et liknede krav på land?
Løst
Beklager at teksten er litt forståelig men fortsatt dårlig vet norsk. Jeg er en polsk elektriker som har en rekke krefter. Jeg lurer på hvis jeg kan på denne basis gjelder i din vakre land med noen tillatelser? Fra hva er din tilsvarer DSB har gått jeg ville lære installasjonsprogrammet. Kan noen hjelpe med dette?
Din Adrian Grzenkowicz
Løst
Hei
I forbindelse med legging av ringjord rundt et bygg ble det diskusjon om det er pålagt å merke ringjorden i grøfta med ""plastband"" over slik all kabel i jordsmonn skal merkes evt. beskyttes.
Hva er kravet her?
Løst
Hei,
er det noen spesielle krav for utførelse og styring av eluttak for elbiler?
Løst
Hva sier den nye forskriften, FEK, om automatiseringsleder?
Vil han/hun fortsatt være ""installatør"" innen maskiner/automatiserte anlegg?
Løst
Hei,
Jeg har avlagt og bestått eksamen og tilfredstiller krav til elektroinstallatør men jobber ikke i installatør bedrift og har heller ikke fagbrev som elektriker. Installatør papirene tok jeg med bakgrunn i veiledning til § 11 i FKE, Kvalifikasjoner til den som skal forestå utførelse og vedlikehold herunder reparasjon av elektriske anlegg
For ingeniør (ingeniørhøyskole) kreves fire års allsidig praksis som ingeniør eller fire års praksis som elektromontør gruppe L ved installasjonsvirksomhet lavspenning. For elektroinstallatør som også skal forestå utførelse av høyspenningsanlegg (elektroinstallatør gruppe H), kreves for ingeniør ytterligere minst ett års allsidig høyspenningspraksis som ingeniør ved installasjonsvirksomhet.
Videre i veiledningen til § 11 står det også følgende: