Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Omtrekking og splitte kurser

Hva er normal praksis blandt dere husmontører når dere skal trekke om et hus å splitte opp kursene? Er det lov med flere kurser i samme rør? Må vel kraftig ned dimensjonere pga reduksjonsfaktorer osv? Hvordan løses dette på best mulig måte, uten å åpne alt av vegger?

Kan man bruke tabell 52b-17 pkt. 1 - kabler i bunt i luft, på en overflate, innstøpt eller innkapslet? i dette tilfellet innkapslet? reduksjonsfaktor 0,80 (2 kurser)

Spurt ${formatDate(1356640560)}
Løst Løst
NEK 439

Noen som vet om NEK 439 2010/2012 ferdig?
Ser at på standard.no står det at den inneholder del 0,1 og 2 er dette alle delene?

Trodde selv det var 5-6 deler?

Spurt ${formatDate(1356532020)}
Løst Løst
5 sikre

Hei!

Med 5 sikre oppfyller man vell krav til minimumsdokumentasjon på boliginstallasjoner? Lurer på hvor jeg finner krav til dokumentasjon?

Spurt ${formatDate(1356248220)}
Løst Løst
NEK:400-4-41

Hei!

Lurer på om det er slik at alle installasjoner MÅ vøre utført etter: NEK400-411, 412, 413 eller 414?

Spurt ${formatDate(1356187440)}
Løst Løst
Motorinstallasjonn

Driver på med en enkel motorinstallasjon her. Her er det snakk om å koble opp en direktestart av motor, men styrestrøm og hovedstrøm.

Jeg har beregnet meg frem til dimensjoneringen på hovedstrømmen, slik at dette er godt dokumentert.

Videre lurer jeg på hvordan jeg skal dokumentere at dimensjoneringen på styrestrømmen er god nok?

Og så lurer jeg på fargene på ledingene? Burde jeg ta en farge på storestrøm og en på hovedstrøm? Eller burde jeg kjøre sort-brun-grå på L1, L2, L3 på hovedstrømmen? Samt en annen farge på styrestrømmen? Er det noen forskrifter som styrer dette?

Setter pris på alle svar!

Spurt ${formatDate(1356179040)}
Løst Løst
Utkoblingstider

Hei!

Lurer på hva de konkrete utkoblingstidene er på forskjellig nettsystem?

Mener å ha lest 5 sekunder, 2 sekunder, 0,1 sekunder osv.. Noen som kan greie dette opp for meg?

Spurt ${formatDate(1355947620)}
Løst Løst
OLU nøkkel

Hei. Dette er bare noe småtterier jeg lurer litt på.

Så godt som alle montører har en OLH nøkkel på jobbknippet sitt. Mange har det også på privatknippet sitt.

Men jeg la merke til at nøkkelen min faktisk ikke er en OLH nøkkel men en OLU nøkkel. På mitt private nøkkelknippe så har jeg derimot en OLH nøkkel.

Etter litt googling så finner jeg ut at OLU er standardnøkkel til sikringsskap mens OLH er nøkkelen som går et hakk lenger og kan låse deg inn i hovedtavler.
Men hovedtavlene på de bedriftene og borettslagene jeg har jobbet for så har OLU nøkkelen min låst meg inn i samtlige hovedtavlerom uten problemer.

Hva er egentlig den offisielle sannheten eller intensjonen rundt disse nøklene?

Er det sant at disse hovedsakelig benyttes kun i Oslo?
Hva bruker montører ellers i Norge da? Eksempelvis bergen, stavanger, trondheim etc.

Spurt ${formatDate(1355932800)}
Løst Løst
EN 60204-1

Gjelder EN 60204-1 for maskiner som skal ut på båt/bunn/plattform?

Litt nysgjerrig pga at jeg så et skap som hadde brune ledere til DC styrestrøm....

Spurt ${formatDate(1355914020)}
Løst Løst
Bygge om elskap med stansefabrikken.

Noen som har peiling på hvordan framgangsmåten for og søke om arbeid i sikringskap som privatperson. Har selvsagt de papirer som trengst for jobben. Men lurer litt på sakens gang. Hvem ringer jeg til eller hvor finner jeg søknader? noe ekstra jeg bør tenke på?

Spurt ${formatDate(1355612640)}
Løst Løst
spenningsfall

Sitter å gjør litt Kabelberegninger før fagprøven, så kom jeg over en formel for spenningsfall med Cos Phi i seg. Lurte på hva den gjorde der?

Formelen:
?U= Rho*?3*CosPhi*L*Ib
A

Aldri sett at Cos Phi har vert inne i bildet på spenningsfall tidligere!

Spurt ${formatDate(1355586540)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.