Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
må man korrigere for temperatur når man har et koblingspunkt over en armatur i en takboks, uansett utførelse?
Om det bare er et forgreningspunkt for armaturen under eller et koblingspunkt for tilførsel og brytere ol. er det noe forskjell der ?
Løst
Hvordan kan det ha seg at et skap som bygges på et verksted skal CE-merkes og et skap som bygges på stedet der det skal stå ikke trenger å CE-merkes????
Løst
Synkronisering/innfasning av to nett.
F.eks synkroniser en generator med nettet.
Løst
Hei!
Jeg har studert tavlenormen 1-5, og såvidt jeg kan forstå er det en hel mengde testprosedyrer som skal gjennomføres etter at man har bygd et skap.
Jeg har fått endel tavler bygd av tavlefirmaer som er CE-merket, og jeg har også fått tegninger på tavla samt et A4 ark om samsvarserklæring.
Jeg har aldri fått noen smørbrødliste som bekrefter at tavlefirmaet virkelig har gjort disse testene som står i tavlenormen.
Etter alt jeg vet kan jo bare tavlefirmaet sette på et CE-merke fordi selve el. opplegget ser bra ut inne i tavlen.
Løst
Hvorfor blir transformatorer koblet stjerne trekant og motsatt?
Løst
Har hørt at hvis du ikke belaster et tn-anlegg noe lunne likt (ohmsk belastning)vil du få såkalt overharmoniske spenning/strøm.
Hvordan kan det ha seg at N lederen plutselig fører strøm/spenning når det er likt potensial i forhold til at jeg står til jord?
Løst
Følgende problemstilling:
Det står kun en enebolig på egen trafokrets i et område uten annen bebyggelse. Nærmeste bebyggelse er 8 10 km unna. Trafo 22kV/IT-230.
Huset står på morenegrunn med ringjord og spyd, samme som trafo.
Boligen har jordfeilbrytere på kursene.
Vil jordfeilbryterne fungere?
Hvordan teste at jordfeilbryterne løser ut. (30mA)?
Hvordan vil jordfeilvarsling fungere??
jaj
Løst
Hei ! bra forum :-)
Lurer på hva potensialforskjell/utgjevningsforbindelse er for noe, sliter litt med å forstå det.
Vet at når det er ulik potensial får du en støm som går igjennom. Men hvordan får du ulik potensial. Hva er farlig ved dårlig utgjevningsforbindelse?
Hvis jeg eksempel tar på en komfyr som har egen jord (ikke koblet til hovedjord) og en motor koblet hovedjord ???
Løst
Hei.
Lurer på belastning av strøm i forhold til kvadrat-størrelse for hva man kan belaste div. kabel størrelser.
Har dere sen liste. Har desverre ikke FSH boka for hånd.
mvh
Trond
Løst
Er installasjoner i kulisser å betrakte som provisorisk anlegg? Det er bare snakk om anlegg som skal benyttes noen få timer under innspilling av film for så å rives ned igjen. Med teknikere (med gr. l fagbrev) tilstede.
Eller må man skrive samsvarserklæring på slik anlegg? Det virker jo som unødvendig stress.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.