Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Er industrielektrikker og
el. autorisasjonsinehaver på bedriften jeg er ansatt i.
Case: skal bygge en tavle matet fra TNC-S med 380V.
Hva trenger man å ha med i dokumentasjonen for å kunne sette på dette molbo CE-merket?
Løst
Hvorfor er det dårlig dekningsbidrag i dette forumet? Forumleder er ikke veldig aktiv. Når aktiv = flytting til andre forum.
Løst
Hei er en elektriker som ikke har jobbet i faget på endel år.
Har fått med meg at fargene på ledere er blitt byttet(tenker da på brudd og nøytralleder o.s.v)
Noen som kan fortelle meg om det nye farge systemet. Hvilke farger brukes nå som brudd(trappebryter o.s.v.
Er det andre viktige ting som har endret seg med de nye forskriftene?
Løst
Hei
Fra høyskolen husker jeg at vår foreleser i elektriske bygningsinstallasjoner, korrigerte strømføringsevnen på ledere opp med 6% i følge tabell 52A-14 i nek 400. Dette på bakrun av temperaturen i Norge.
Er dette korrekt?
Løst
Finnes det noen demo versjon for FEBDOK
Løst
Hei.
Er svaret dere har gitt i denne linken gjeldende?
http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=showmessage&forid=117
Løst
Siden jeg prøver å være ett positivt menneske, skal jeg istedet for å komme med masse kritikk heller komme med noen positive tilbakemeldinger til de golfspillende molbo-folkene i IEC og andre organer/instanser som har sørget for at å finne frem i den rette forskriften for den rette type installasjonen krever at man virkelig legger bredsiden til og tålmodig setter seg inn i en haug med tall- og bokstavkombinasjoner for de rette normene. Dette er med på å krydre, ja; sette prikken over i`en i en ellers så altfor travel hverdag. Negative mennesker ville kanskje sagt rosinen i pølsa, men det har vi ikke hørt... Godt er det at de såkalte ""gode gamle dager"" med FEB og FEA-F som gjeldende forskrifter er forbi, for det skal jo ikke være så enkelt at man rett og slett kan slå opp på lovdata.no og enkelt og greit og gratis finne frem til gjeldende forskriftskrav; det er jo uhørt. Vi vil jo ikke at alle direktørene i IEC som sikkert sitter med samtlige aksjer i boktrykkerier som publiserer denne norm-lektyren skal ende opp med null i akjseutbytte, vil vi vel? Nei; hipp hurra for EØS og daffe politikere som ikke kan og sette foten ned for molbo-regler i regi av EU. Apropos EØS...""CE""-merking (eller ""Check Everything"" som det egentlig burde hete) er jo virkelig en bragd av en ""oppfinnelse"". Nå er det fritt frem for vordende grundere i alle verdens kriker og kroker og lage (elektrisk) utstyr og produkter i månerakett-kvalitet og distribuere dette til trengende europèere som vet at de kan stole 350% på produktet. Ahhh, så godt det er å spre poitivitet...
Løst
Kan noen på en lett måte forklare meg hva kapasitans er og mellom hva den måles i en fordeling og hvor mye den skal/ikke skal være?
Løst
Vi skal prosjektere et ventilasjonsanlegg i en hall som skal brukes til radiostyrte biler og gocart. Dette er med tanke på eksos på disse aktivitetene.
Det er første gang vi prosjekterer ventilasjon og lurer på om noen har noen tips til hvordan vi skal basere våre valg? Er det noen retningslinjer på effekten som trengs?
Hvilke normer skal man følge på luftkvalitet?
Løst
Hei, jeg hørte noe snakk om at kravene for isolasjonsresistans er endret i den nye Nek 400-2006, stemmer dette, og hva er de nye kravene?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.