Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
hei har tenkt å anskaffe meg arbeidslampe halogen 2*500w 1,8m stativ
lurer på om d fins dimmere som takler dette/ å om det er forsvarlig å sette på dimmer på arbeidslykt.
Løst
Hei!
Jeg er en elektroinstallatør som er ansatt i et firma. Jeg har hørt at det ikke er nok at jeg som faglig ansvarlig skriver under på samsvarserklæringen, men at også en med økonimisk ansvar skriver under. Stemmer dette, og er det forskriftshjemlet noe sted=
Løst
Er det krav om at det skal stå et skilt på en tavle som sier
""spenning påsatt""??
Løst
Jeg lurer på hvorfor jordleder i PFXP har samme tversnitt som de andre lederne. Eksempel i en PFXP 4x95+j har alle lederne samme tversnitt. Det er jo ikke nødvendig å fulldimensjonere jordlederen. Er kabelfabrikanten gavmild? neppe.
Løst
Montasje av en heis krver 400V TN-S nett på et eksisterende 230 V IT nett. Trenger traoen sikringer / Kortsluttningsvern på sekundær siden eller er dette ivaretatt ved hjelp av klasse2 kabel? Kursen er sikret mot overbelastning i heis fordelingen. Hvordan kan vi dokumentere kursen uten vern på sekundær siden (uten febdok).
Løst
Kreves det kontroll av nødlysanlegg fra eksterne?? eller kan man ta det internt med egne elektrofagfolk?
Løst
Hadde revisjon på el. anlegget i fabrikken fra DLE.
Jeg fikk anmerkninger på at det ikke var piktogram på el. tavlene.
alle el. tavlene er bygget etter 2005 i norge av tavlemontørfirma.
hva kan grunnen være til at de ikke satte på et slikt piktogram tro??
Løst
Vi er noen i klassen som er uenige om hva som er definisjonen på faser. Jeg mener at et tog kun har 1 fase. Toget får strøm fra ledningen over toget=1 fas. I huset får eks. lyset strøm fra 2 ledninger=2 fas. En motor får strøm fra 3 ledninger=3 fas. Hjelp meg å overbevise tullingene i klassen.
Løst
Hei, er det noen som vet om det finnes belastningstabeller for kabler? tenker ikke på montørhåndboka i dette tilfellet!
Tenker på tabeller som blir brukt av innstallatører osv.
Eksempel: det skal legges en kabel fra hovedtavle til underfordeling og strømmen som skal gå i kabelen er 100A og lengden er 70 meter...
Løst
Hei.
Hvordan er den beste tilkoblingen for et massasjekar på badet. Badekarene leveres bare med 1,5 meter med kabel. Er det godt nok med sprutsikker stikkontakt over gulvlisten for tilkobling eller er det bedre å trekke kabelen inn i en sprutsikker koblingsboks på veggen over gulvlisten.
Kursen skal vel forsynes med egen topolet bryter i forkant også?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.